شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان (1 مرداد 1395) به کودتای نافرجام اخیر در ترکیه اشاره کردند و شکست این کودتا را «مژدهای بزرگ برای تمام ملتهای آزاده» دانستند.
امام جمعه اهلسنت زاهدان گفتند: هفته گذشته کشور ترکیه شاهد یک کودتای بزرگ بود. در این حادثه خداوند متعال نهتنها بر ملت ترکیه، بلکه بر تمام ملتهای آزاده فضل و احسان کرد و این کودتا با فضل پروردگار و با همت ملت و دولت ترکیه با شکست مواجه شد.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: کودتا اقدامی ضد قانونی و ضد دموکراسی است که بزرگترین تهدید برای توسعهیافتگی علمی و سیاسی، و عمران و آبادانی بهشمار میرود. یکی از عوامل عقبافتادگی ترکیه نیز وقوع کودتاهای متعدد در این کشور بوده است. اگر این کودتاها انجام نمیگرفت کشور و مردم ترکیه اکنون در سطح کشور و مردم آلمان قرار داشت.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان ساختند: شکست کودتا در ترکیه مژده بزرگی برای تمامی ملتها بهویژه ملتهای خاورمیانه است. إنشاءالله این آخرین کودتایی خواهد بود که در ترکیه رخ داده است. از این به بعد لائیکها و کسانی که با دین ارتباط ندارند نخواهند توانست در این کشور حکومت بیدینی حاکم کنند.
امام جمعه اهلسنت زاهدان افزودند: امیدواریم ملت و دولت ترکیه و سایر کشورهای اسلامی که در این روزها در آزمایش بسیار بزرگی قرار دارند بتوانند با دوراندیشی و سعه صدر مشکلاتشان را حل کنند.
ناکارآمدی سازمان ملل برای حل مشکلات خاورمیانه در پروندهاش باقی خواهد ماند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به حادثه تروریستی در شهر «نیس» فرانسه اظهار داشتند: در حادثهی ناگوار دیگری که در شهر “نیس” فرانسه اتفاق افتاد، مردم بیگناه و عموم کشته شدند و جشن آنان تبدیل به عزا شد.
ایشان خاطرنشان کردند: پیام این قبیل حوادث آن است که مردم فرانسه و سایر دنیا در مورد علل این حوادث فکر کنند و تدبیر صحیحی بیندیشند. دنیا باید بداند که جنگ راه حل مناسبی برای پایان دادن به این قبیل حوادث نیست، زیرا جنگ و خشونت، جنگ و خشونت و کینه و حسد به بار میآورد.
امام جمعه اهلسنت زاهدان از «ناکارآمدی سازمان ملل و شورای امنیت» اظهار تاسف کردند و گفتند: ما گمان نمیکردیم سازمان ملل، شورای امنیت و سایر قدرتهای منطقه تا این اندازه در حل مسایل و مشکلات ناتوان و ناکارآمد باشند و نتوانند مشکلاتی که در خاورمیانه وجود دارند را با عقل و تدبیر حلوفصل کنند. ناتوانی و ناکارآمدی سازمان ملل و سران کشورهای مؤثر در پایان دادن به قتل و کشتاری که امروز در سوریه و عراق و یمن و سایر کشورها در جریان است در پروندهشان خواهد ماند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: دلیل این قتلعامها آن است که تمام قدرتها فقط به منافع خودشان میاندیشند و تا زمانی که به منافعشان نرسند باید مردم بیگناه و زنان و کودکان در نهایت بیرحمی پایمال شوند. متاسفانه هیچگونه عاطفه و احساس همدردی در این زمینه وجود ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: خواسته ملتهای دنیا آن است که سازمان ملل و شورای امنیت برای حل این مشکلات چارهاندیشی کنند. بهترین راه و چاره در این زمینه تقسیم عادلانه قدرت است. جنگ امروزی جنگ سیاسی و جنگ بر سر قدرت است. لذا باید با تقسیم قدرت و رعایت حقوق تمام ادیان و مذاهب ملتها را در کنار یکدیگر قرار دهند.
“تزکیه قلب” و “نماز” محورهای اصلاح و خودسازی هستند
امام جمعه اهلسنت زاهدان در بخش نخست سخنانشان از «تزکیه قلب» و «نماز» به عنوان دو محور مهم و اساسی برای خودسازی و پاکی از رذایل اخلاقی یاد کردند.
ایشان خاطرنشان ساختند: شریعت اسلام تاکید کرده است که انسان باید خودش را آلودگیهای ظاهری و باطنی از قبیل کفر، شرک، نفاق، دروغ، خیانت و اخلاق ناپسند پاک گرداند. حب مال و مقام و طمع و خودخواهی ازجمله اخلاق بد هستند که انسان باید از آنها دوری کند. انسان نباید شیفتهی مال دنیا باشد و به آن دل ببندد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: دلی که از مفاسد اعتقادی، عملی و اخلاقی پاک باشد تشنه معاصی و منکرات نیست. قرآن عظیمالشأن میفرماید: «یوم لا ینفع مال و لا بنون إلا من أتی الله بقلب سلیم» دلی که از کفر و نفاق و انواع گناهان پاک باشد میتواند انسان را از عذاب الهی در روز قیامت نجات دهد. باید مواظب قلب خودمان باشیم و آن را از هرگونه تکبر، حسد، طمع مال، ریا و… پاک کنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح محور دوم اصلاح و خودسازی پرداختند و گفتند: اگر محور اول که تزکیه قلب است انجام نگیرد، محور دوم که «نماز» است نیز به خوبی انجام نخواهد گرفت. متاسفانه از آنجایی که قلبها به انواع مفاسد مبتلا هستند بسیاری از نمازها شبیه نماز هستند و مشابه نمازی که اولیاءالله و مقربان بارگاه الهی انجام دادهاند نیستند.
ایشان اظهار داشتند: نماز حقیقی آن است که وقتی “الله اکبر” میگوییم دل کاملا متوجه پروردگار باشد. معنای “الله اکبر” آن است که الله از همهی بزرگان، بزرگتر است. باید بزرگی الله در ذهن بیاید. اگر عظمت خدا در ذهن نیاید این نماز واقعی نیست، بلکه شبیه نماز است.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان بر لزوم حضور قلب تاکید کردند و گفتند: بستن دستها در نماز علامت تعظیم و احترام است. رکوع به معنای خم کردن کمر در مقابل پروردگار است. سجده نشانهی اظهار نهایت عاجزی در مقابل باریتعالی است. وقتی سجده را تکرار میکنیم بین دو سجده در مقابل پروردگار زانو میزنیم. ما در نماز این اعمال را انجام میدهیم اما متاسفانه اصلا به حقیقت و فلسفه آنها توجه نمیکنیم، درحالیکه تمام ارکان نماز ادای ادب و احترام و تعظیم در مقابل پروردگار است.
ایشان تدبر در معانی آیات قرآن در نماز را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: باید به معانی آیاتی که در نماز میخوانیم توجه کنیم، این آیات پیامهای الهی هستند؛ باید به این پیامها و یا حداقل به الفاظ قرآن توجه کنیم. در نماز حجاب بین بنده و رب برداشته میشود. ای کاش نماز ما حقیقی و مانند نماز بندگان صالح میبود؛ آنانی که وقتی به نماز میایستادند از تمام اشیای دنیا بیگانه میشدند و فقط با الله تعالی ارتباط داشتند. از قیام و رکوع و سجده در نماز و از اینکه مدتزمان بیشتری را در نماز بایستند لذت میبردند.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان «محبت دنیا» را بالاترین محور فساد عنوان کردند و گفتند: محبت و وابستگی به دنیا بالاترین محور فساد است. خداوند متعال هشدار میدهد که شما زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهید و شیفته و گرویدهی دنیا هستید. انسانی که گرفتار محبت دنیا باشد به اصلاح و تزکیه قلب نمیرسد و نماز حقیقی و واقعی نصیبش نمیشود.