شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در جلسهی اختتامیه دورهی تفسیر دارالعلوم زاهدان که بعد از ظهر شنبه 112 تیر (26 رمضانالمبارک) در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، به مکر و حیلههای یهودیان علیه پیامبران الهی اشاره کردند و یهودیانِ صهیونیست را «منشأ تروریسم» دانستند.
مولانا عبدالحمید در این جلسه که حضور اقشار مختلف مردم، اعم از برادران و خواهران در آن شرکت داشتند، ابتدا از مولانا عبدالغنی بدری، استاد تفسیر دارالعلوم زاهدان بهخاطر برگزاری این دورهی قرآنی تقدیر و تشکر کردند و شرکت در دوره تفسیر را «توفیقی بزرگ از جانب ربالعالمین» دانستند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان سپس به شیوه ترجمه و تفسیر قرآن در این دوره اشاره کردند و گفتند: شیوه تفسیر در این دورهها بر اساس شیوههای تفسیری علمای برجستهای همچون شیخالتفسیر مولانا حسینعلی، شیخالقرآن مولانا غلامالله خان و مولانا عبدالغنی جاجروی رحمهمالله هستند. در این روش ضمن تاکید بر فهم سلف، از تفسیر بالرأی پرهیز میشود و از خرافات و اسرائیلیات نیز خالی است. البته اساتید این دورهها علاوه بر استفاده از راهنماییهای تفسیری این بزرگان، تفاسیر متعدد دیگری را نیز مورد مطالعه قرار میدهند.
ایشان خاطرنشان کردند: شیخالتفسیر مولانا حسینعلی رحمهالله یکی از شخصیتها و مفسران برجسته شبهقاره هند بود. علمای سرشناس هند از فهم قرآنی ایشان بسیار متاثر هستند. علمای برجستهای همچون مولانا سید عبدالواحد گشتی (بانی مدرسه دینی عینالعلوم گشت)، شیخالقرآن مولانا غلامالله خان و مولانا محمدطاهر پنجپیری رحمهمالله از شاگردان مولانا حسینعلی رحمهالله هستند. مولانا عبدالغنی جاجروی رحمهالله بالواسطه شاگرد ایشان است.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت استان سیستانوبلوچستان در ادامهی سخنانشان به ترجمه و تفسیر سورههای معوذتین پرداختند و گفتند: این دو سوره به مکر و حیلههایی اشاره دارد که یهودیان مدینه منوره علیه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم اِعمال کردند و آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را جادو کردند. یهودیها بنیانگذار تروریسم هستند. آنان بسیاری از پیامبران را ترور کردهاند. اکنون نیز رژیم صهیونیستی منشأ تروریسم است و اگر مسلمانان در جایی در تروریسم نقش دارند باز هم مسئولیت آن به اسرائیل برمیگردد که سرزمین فلسطین را اشغال کرده و به مسلمانان این کشور ظلم میکند.
ایشان در ادامه افزودند: از بررسی آیات و روایات اینگونه معلوم میشود که جادوگران در طول تاریخ بیشترین مخالفت را با اهل حق داشتهاند؛ مبارزه جادوگران با حضرت موسی علیهالسلام و اِعمال سحر و جادو علیه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم نمونهای از این مخالفتهاست. اکثر جادوگران کافر هستند. جادو ایمان انسان را قیچی میکند. البته جادوگران در بسیاری از موارد موفق نمیشوند. خداوند متعال در سورههای معوذتین به مسلمانان آموزش میدهد که در هنگام مواجهه با سحر و جادو و دیگر حیله و مکرهای دشمنان به نامهای مبارک الله تعالی متوسل شوند و به الله تعالی پناه ببرند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: یکی از دلایلی که یهودیان علیه رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم مکر و حیله میکردند این بود که آنان حسادت میکردند که چرا سلسله نبوت در اولاد بنیاسرائیل تداوم نیافته و به فرزندان حضرت اسحاق و یعقوب داده نشده است و فرزندی از نسل حضرت ابراهیم به نبوت رسیده است؟ اما آنان نمیدانستند که حضرت ابراهیم دعا کرده بود و از الله تعالی خواسته بود که نبوت را در نسل ایشان ادامه دهد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در تشریح معنای «حسد» گفتند: حسد آن است که فرد از اینکه فضل و لطف الله تعالی شامل دیگری شود ناراحت باشد. امام غزالی رحمهالله میفرماید: منشأ حسد، غرور و تکبر است. اولین کسی که حسد کرد شیطان بود.
امام جمعه اهلسنت زاهدان در ادامهی تشریح آیات سورههای معوذتین اظهار داشتند: لفظ «رب» در معوذتین تکرار شده است و این لفظ در نزد الله تعالی بسیار محبوب است. بسیاری از دعاهای قرآنی نیز با کلمه «رب» آغاز شدهاند. «رب» رحمت پروردگار را تحریک میکند. در هنگام دعا خداوند را با این کلمه بخوانیم تا دعاهای ما به درجه قبولیت نزدیکتر شوند.
ایشان در ادامه افزودند: یکی از نامهای شیطان «وسواس» است. کار شیطان ایجاد وسوسه در قلب انسانهاست. شیطان همواره سعی میکند از طریق وسوسه انسان را از انجام کارهای نیک باز دارد یا اینکه نگذارد کارهای نیک را بهطور کامل انجام دهد. وسوسه بهاندازهای خطرناک است که در سوره «الناس» برای حفاظت از آن سه صفت خداوند متعال ذکر شده است؛ «رب الناس»، «مَلِک الناس» و «إله الناس». بسیاری از جنایات و جرمها به سبب وسوسه شیطان صورت گرفتهاند و بعدا مشخص شده است که از اساس اشتباه و دروغ بودهاند.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در پایان به بعضی از فضایل سورههای معوذتین اشاره کردند و گفتند: رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم در روایات متعددی به فضایل سورههای معوذتین تصریح فرموده است. در روایت آمده است که این دو سوره بعد از هر نماز خوانده شود و به الله تعالی پناه برده شود. با تلاوت این دو سوره باید از شیاطین جنی و انسی به الله تعالی پناه برد. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم همواره احساس نیاز میکردند و این سورهها را میخواندند؛ ما بیش از ایشان به این سورهها و ادعیه نیاز داریم.
منبع: سنیآنلاین