مولانا در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

مسلمان باید در هر حال بر الله تعالی توکل کند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید «توکل و اعتماد کامل بر الله تعالی» را در کنار استفاده از اسباب ظاهری، از ویژگی‌های بارز یک مؤمن و مسلمان برشمردند.
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (9 بهمن 1394) پس از تلاوت آیۀ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» [انفال:2] اظهار داشتند: الله تعالی در آیات متعددی از قرآن مجید موضوع «توکل» را مورد تذکره قرار داده است و مسلمانان را به اعتماد و توکل بر ذات یگانۀ خویش توصیه فرموده است.
ایشان گفتند: توحید واقعی آن است که انسان به اسباب اعتماد نکند؛ اسباب را به‌جای اسباب قرار دهد و به رب‌الاسباب توکل و اعتماد نماید. دستور شریعت اسلام این است که ما اسباب را نادیده نگیریم و اسباب را هم استفاده کنیم، اما توکل ما بر رب‌الاسباب باشد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: متأسفانه وقتی ایمان و رابطۀ انسان با الله تعالی ضعیف می‌شود، نگاه انسان نیز از خدا به طرف اسباب می‌رود. چنین فردی وقتی اسباب را می‌بیند بر آنها اعتماد کرده و آسوده‌خاطر می‌شود، درحالی‌که انسان مؤمن باید فقط بر الله تعالی توکل کند، زیرا هرآنچه خدا بخواهد همان می‌شود. اعتماد باید فقط بر ذاتی باشد که همه چیز را می‌داند و همه کارها با مشیت او انجام می‌گیرند. اگر به ما نعمتی می‌رسد مشیت خداوند بوده و عمل ما نیز دخیل بوده است، و اگر با مصیبتی دچار می‌شویم نیز مشیت الهی بوده و عمل ما نیز دخیل بوده است.
ایشان اظهار داشتند: در هر زمان و در هنگام مشکلات فقط الله تعالی را صدا بزنیم و از او کمک بخواهیم. زیرا الله تعالی به ما از شاهرگ گردن هم نزدیک‌تر است. قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «وإذا سألک عبادی عنی فإنی قریب»

استمداد از جادوگران حرام است
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان در جمع نمازگزاران نماز جمعه زاهدان به نکوهش «سحر و جادو» پرداختند و گفتند: یکی از مسایل تکان‌دهنده‌ای که متاسفانه امروزه در جامعه وجود دارد مسأله سحر و جادو است. برخی از انسان‌ها به‌خاطر فقر و تنگدستی به این عمل زشت و ناجایز روی می‌آورند. وقتی تنگدستی می‌آید بسیاری نمی‌توانند تحمل کنند و به شغل‌های کاذب روی می‌آورند. برخی راهزنی و قتل و دزدی را شروع می‌کنند و برخی دیگر سحر و جادو را مشغلۀ خود قرار می‌دهند.
ایشان خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی افراد وقتی با مشکلی مواجه می‌شوند به جادوگران مراجعه می‌کنند، غافل از اینکه متوسل شدن به جادوگران حرام است. هر کس نزد جادوگر برود ایمانش به‌ مخاطره می‌افتد. چه بسا جادوهایی هستند که ایمان را به صورت کامل از انسان سلب می‌کنند. جادوگران بدانند اگر توبه نکنند از رحمت‌های پروردگار محروم می‌مانند.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ این موضوع اشاره‌ای هم به بحث «تعویذ» کردند و گفتند: بنده تعویذ را حرام قرار نمی‌دهم، اما باید بر الله تعالی توکل شود و در هنگام مشکلات و مصائب صبر پیشه کنیم. سور‌ه‌های فاتحه و معوذتین (قل أعوذ برب الفلق، قل أعوذ برب الناس) بهترین دعاهایی هستند که در هنگام سحر و جادو و انواع مریضی‌ها خوانده می‌شوند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم همواره سوره‌های معوذتین را تلاوت کرده و بر بدن‌شان دَم می‌کردند.


دهۀ فجر دستاوردهای زیادی برای ملت ایران داشته است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به نزدیک‌شدن دهۀ فجر خاطرنشان کردند: دهه فجر انقلاب اسلامی دهه‌ای است که برای ملت ایران دستاوردهای فراوانی داشته است. دوازدهم بهمن روز ورد رهبر فقید انقلاب اسلامی به کشور است. لذا این روزها روزهای تاریخی و پرخاطره‌ای برای ملت ایران هستند.


امیدواریم روزهای آینده در امر تائید صلاحیت‌ها اخبار خوش بیشتری بشنویم

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به انتخابات مجلس و خبرگان اشاره کردند و گفتند: بسیاری از عزیزانی که تائید صلاحیت شده‌اند برای شرکت در انتخابات آمادگی می‌کنند و بسیاری دیگر که رد صلاحیت شده‌اند، چه نامزدهای مجلس و چه خبرگان، منتظر نتیجه نهایی شورای محترم نگهبان هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: توصیه ما به شورای محترم نگهبان آن است که برای آن‌که انتخابات پررنگ‌تر برگزار شود و مردم بیشتر به صحنه بیایند و اسباب ناامیدی دشمن نیز فراهم گردد، شورای نگهبان سعۀ صدر و دوراندیشی بیشتری از خود نشان  دهد. امیدواریم در روزهای آینده در امر تائید صلاحیت‌ها اخبار خوش بیشتری بشنویم.


سفر رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی دستاوردهای فراوانی داشته است

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان اشاره‌ای هم به سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی داشتند و در این خصوص گفتند: همان‌طور که رسانه‌‌ها منعکس کرده‌اند سفر ریاست محترم جمهور به برخی کشورهای اروپایی دستاوردهای فراوانی داشته است.
ایشان اظهار داشتند: ملت ایران دورۀ طولانی تحریم‌های تمام عیار را تحمل کرده و در این مدت صبر و استقامت نمود. الحمدلله این تحریم‌ها به پایان رسیده‌اند و مسئولین محترم کشور برای خرید نیازهای کشور به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و شرکت‌ها برای انعقاد قرارداد و سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شوند.

چاپ

1706 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 بهمن, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©