مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

زنان در طول تاریخ نقش مهمی در اصلاح جامعه داشته‌اند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به نقش زنان در اصلاح و تربیت جامعه، بر لزوم توجه به تعلیم و آموزش زنان و مشورت با آنان در امر ازدواج تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (25 دی‌ 1394/ 4 ربیع‌الثانی 1437) پس از تلاوت آیۀ 35 سورۀ احزاب، به نقش زنان در اصلاح جامعه اشاره کردند و گفتند: نباید از نقش زنان در ساختن جامعه و تأثیرگذاری آنان در تربیت افراد غافل بود. زنان در تاریخ اسلام و در طول تاریخ ادیان گذشته نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: خدمت زنان در جامعه و عاطفه‌ای که بین آنان و فرزندان‌شان وجود دارد غیرقابل انکار است. در طول تاریخ هرگاه زنان هدایت‌یافته و صالحه بوده‌اند جامعه نیز به اصلاح رسیده است، زیرا دامان مادران، اولین مدرسه انسان است؛ اگر مادر به خوبی و زیبایی فرزند را تربیت کند، فرزند آیندۀ درخشان و روشنی خواهد داشت. اگر ما در جامعه امروزی چیزی داریم بخش بزرگی از آن به تربیت صحیح مادران برمی‌گردد. نقش مادر حتی از نقش پدر مهم‌تر است، به‌طوری‌که مادران بیشترین نقش را در موفقیت و پیشرفت انسان‌های موفق داشته‌‌اند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان سپس به بیان نمونه‌هایی از نقش مهم زنان اشاره کردند و خاطرنشان نمودند: حضرت مریم علیها‌السلام حضرت عیسی علیه‌السلام را به‌دنیا آورد و سبب روشنایی جهان شد. حضرت خدیجة‌الکبری رضی‌الله‌عنها همراه و معاون پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بود که ایشان را در ادای رسالت‌شان یاری کرد و فرزندان آن‌حضرت را به خوبی تربیت کرد. تمام ازواج مطهرات و دختران آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، به‌ویژه حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها بر این امت تأثیر گذاشته‌اند. حضرت حسن و حسین رضی‌الله‌عنهما تربیت‌یافتۀ حضرت فاطمه هستند. این نقش عالمانۀ حضرت عایشه صدیقه رضی‌الله‌عنها است که امام زهری در توصیف ایشان می‌فرماید: علم تمام زنان مدینه به علم حضرت عایشه نمی‌رسد. در کتب حدیث، احادیث زیادی از حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها روایت شده است. این بانوی بزرگوار چنان علمی داشت که بسیاری از اکابر صحابه برای حل مسائل‌شان به ایشان مراجعه می‌کردند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به تعلیم و آموزش زنان تاکید کردند و اظهار داشتند: تمام مسلمانان باید به علم و دانش توجه کنند. ارزش انسان به علم و دین و تقواست و باید به ارزش‌ها توجه کنیم. لذا نباید از تحصیل و تعلیم زنان غافل باشیم. باید در تربیت و هدایت و تحصیل آنان دقت کنیم و زمینۀ تعلیم و فراگیری علوم دینی و دانشگاهی را برای‌شان فراهم نماییم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان موضوع ازدواج دختران را مورد یادآوری قرار دادند و گفتند: توصیه بنده به شما آن است که در امر ازدواج، با دختران‌تان مشورت کنید؛ این دستور اسلام است. ازدواج دختران بدون مشورت با آنان و ازدواج اجباری آنان از رسوم جاهلیت است و عواقب خطرناکی به دنبال دارد. به عقد درآوردن دختر دیندار، پاکدامن و باحجاب با انسان بی‌دین، شراب‌خوار و معتاد یعنی کشتن آن دختر. یکی از دلائل افزایش آمار طلاق در جوامع به مشارکت ندادن دختران در موضوع تصمیم‌گیری برای زندگی‌شان برمی‌گردد.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: در امر ازواج به مال دنیا و ثروت اهمیت ندهید، بلکه اول به دیانت و اخلاق فرد توجه کنید. کم‌هزینه بودن ازدواج و ازدواج زودهنگام امر خوب و پسندیده‌ای است. بهترین ازدواج همان است که هزینه‌اش پایین و مهریه‌اش کم باشد. لذا مهریه‌ها را بالا نبرید، هزینه ازدواج را کم کنید و دختران و پسران را وقتی به سن ازدواج رسیدند ازدواج دهید.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگر سخنان‌شان به «افزایش خودکشی‌ها» در جامعه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه خودکشی در جامعه زیاد شده است. برخی از افراد وقتی در دستیابی به مال دنیا و آرزوهای‌شان سرخورده می‌شوند و خود را ناکام تصور می‌کنند، دست به خودکشی می‌زنند. اما انسان باید بداند برای چه مقصدی آفریده شده است؟
ایشان یادآور شدند: اگر انسان به مقصد زندگی خود برسد همه مشکلات حل می‌شوند و به سکون و آرامش می‌رسد. متاسفانه بسیاری از انسان‌ها گمان می‌کنند برای جمع‌‌آوری پول و رسیدن به پست و مقام شده‌اند و اگر به اینها نرسند خودشان را شکست‌خورده و ناکام می‌دانند، درحالی‌که الله تعالی ما را برای عبادت و بندگی خودش آفریده است.

در سوریه باید آتش‌بس فوری برقرار شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان ضمن اظهار تأسف و انتقاد از اوضاع جاری در سوریه، اظهار داشتند: متاسفانه این روزها خبرهای هولناکی از سوریه به گوش می‌رسد و رسانه‌ها به تازگی از فاجعه‌های موجود در سوریه پرده برداشته‌اند که مردم بسیاری از شهرها در اثر محاصره از گرسنگی تلف می‌شوند و می‌میرند. حالاتی که رسانه‌ها از اوضاع سوریه منتشر کرده‌‌اند وجدان تمام انسان‌های بیداردل، دیندار و آزاده را ناراحت کرده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: واقعا چرا باید جریان سوریه به این وضعیت اسفناک برسد؟ چرا باید حکومت‌ها تا این اندازه با یکدیگر اختلاف داشته باشند و قدرت‌ها برای رسیدن به منافع خود نه منافع ملت سوریه، با یکدیگر کشمکش داشته باشند که این کشور به این وضعیت گرفتار شود؟ ملت سوریه ملتی قابل ترحم است که همه ما باید برای نجات این ملت دعا کنیم.
ایشان در ادامه افزودند: کشور سوریه یکی از کشورهای آباد و ملت سوریه یکی از بهترین ملت‌های دارای فرهنگ و تمدن کهن است. اختلافات و مشکلات این کشور فقط باید از راه‌های سیاسی و مذاکره حل شوند و جلوی آوارگی ملت سوریه گرفته شود. چرا باید کشور سوریه که زمانی از آبادترین کشورها و ملت سوریه از سیرترین ملت‌های جهان بود، امروز به این صورت ویران شود و ملت‌اش از گرسنگی بمیرد؟!
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کردند: پیام و توصیۀ همه ما به قدرت‌ها، دولت‌ها و سازمان ملل آن است که به ملت سوریه رسیدگی شود. باید آتش‌بس فوری در این کشور برقرار شود و تمام محاصره‌ها شکسته شود و به گرسنگان و آوارگان سوریه به صورت جدی رسیدگی شود.

چاپ

1946 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 دی, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©