مولانا در اختتامیه بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

بدون اتحاد دولت‌های اسلامی وحدت ملت‌ها مشکل است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در اختتامیه بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که شامگاه سه‌شنبه 8 دی 1394 (17 ربیع‌الاول 1437) در تهران برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت وحدت جهان اسلام در شرایط کنونی، «وحدت دولت‌های اسلامی» را برای ایجاد اتحاد بین ملت‌های مسلمان لازم و ضروری دانستند.
ایشان در ابتدای سخنان‌شان پس از حمد و سپاس پروردگار به‌خاطر فراهم‌ نمودن فرصت اجتماع علمای جهان اسلام با انگیزه و هدف وحدت امت اسلامی، ابتدا خدمت تمام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، به‌ویژه مهمانان خارجی سلام و خیرمقدم عرض کردند و از تمام مسئولین و دست‌‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس تقدیر و تشکر نمودند.
مولانا عبدالحمید سپس اظهار داشتند: ما در حالی این کنفرانس وحدت را برگزار می‌کنیم که جهان اسلام با چالش‌ها و بحران‌های بسیار جدی مواجه است. طرح‌های استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب در حال اجرایی‌شدن علیه مسلمانان هستند. آوارگی و پناهندگی مسلمانان به کشورهای اروپایی، قتل‌عام و کشتارهای دسته‌جمعی مسلمانان و ویرانی و نابودی دارایی‌های مسلمانان قلب انسان را جریحه‌‌دار می‌کند.
ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی دچار اختلاف و درگیری هستند. مسلمانانی که باید با وحدت کلمه، اتحاد، مذاکره، گفتمان و سعه‌صدر مسایل‌شان را ‌پیش ببرند، با مشکلات متعددی مواجه‌اند. استکبار و دشمنان استعماری که هیچ ترحمی بر مسلمانان ندارند، موفق شده‌اند برای رسیدن به منافع خودشان مسلمانان را گروه‌گروه و دسته‌دسته کنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان به تاکیدات قرآن و سنت پیرامون وحدت مسلمانان اشاره کردند و گفتند: متاسفانه مسلمانان باوجود آن‌که کتاب بی‌نظیری مانند قرآن و رهبر بزرگی همچون نبی رحمت را در اختیار دارند که قرآن و پیامبر اکرم صلی‌‌الله‌علیه‌وسلم  مسلمانان را دعوت به وحدت و انسجام می‌دهند و عقل سالم نیز دعوت به وحدت می‌‌دهد، اما باز هم گرفتار تفرقه و اختلاف هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: تاریخ شاهد است ملت‌هایی که با یکدیگر متحد شده‌اند توانسته‌اند در دنیا موفق شوند و پیروزی‌های بسیار بزرگی را کسب کنند. ملت‌های بافرهنگ و عاقل ملت‌هایی هستند که با یکدیگر وحدت دارند. اختلاف در هر عصر و زمانی برای مسلمانان ضرر و نقصان به‌دنبال داشته است. بارزترین نمونه اختلافی که در صدر اسلام پیش آمد که باعث شد مسلمانان به فِرَق و مذاهب مختلف تبدیل شوند و تا امروز همان اختلاف باقی مانده است.
عالم برجستۀ اهل‌سنت ایران در ادامه به وظیفۀ علما و دولت‌های اسلامی در زمینه ایجاد وحدت اشاره کردند و گفتند: وظیفه علما و دولت‌های اسلامی در این شرایط بسیار سنگین است. برگزاری چنین جلسات و کنفرانس‌هایی کار بسیار خوبی است، اما معتقدیم دولت‌های اسلامی باید باب وحدت کلمه و گفتمان را باز کنند. دولت جناب دکتر روحانی یک دولت اعتدال‌گرا و اهل گفتمان است و الحمدلله مسئولین ما و در رأس همه آنان رهبر معظم انقلاب، در نظام جمهوری اسلامی اهل گفتمان هستند.
ایشان «گفتمان» را بهترین راه‌حل بحران‌های کنونی دانستند و گفتند: فتح باب گفتمان را در شرایط کنونی بین دولت‌های اسلامی بسیار لازم و ضروری می‌دانیم. اختلافات دولت‌ها به‌طور طبیعی بر ملت‌ها تاثیر می‌گذارد. تا زمانی که دولت‌های اسلامی با یکدیگر متحد نشوند اتحاد ملت‌ها مشکل است. لذا ما معتقدیم گفتمان، تشکیل دولت‌های ملی و فراگیر بهترین راه‌حل بحران‌های کنونی جهان اسلام است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان در بیست‌و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به تشریح مواضع جامعه اهل‌سنت ایران پرداختند و اظهار داشتند: بنده به مهمانانی که در این کنفرانس حضور دارند و نیز به مسئولین امر خودمان اعلام می‌کنم که جامعۀ اهل‌سنت ایران از هرنوع افراط‌گرایی و تکفیر بیزار، و با هرگونه افراط‌گرایی مخالف است.
ایشان در ادامه تاکید کردند: برادران اهل‌سنت با وجود مشکلات فراوانی که داشتند، اما در راستای وحدت و امنیت ملی کمک کرده‌اند. در هشت سال دفاع مقدس شهید داده‌اند. بنده به مسئولین امر اطمینان می‌دهم که ما جامعه اهل‌سنت مرزداران خوب و امانتداری برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و تا جایی که توانایی داشته باشیم به هیچ‌کس اجازه تصرف یک وجب از خاک کشور را نمی‌دهیم.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: وحدت بسیار حیاتی و مهم است. ما از برادران شیعۀ خودمان می‌خواهیم که ما را رقیب خود ندانند، بلکه ما رفیق آنان هستیم. ما با هم مخالف نیستیم، بلکه دوستانی هستیم که با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم. بنده ضمن تشکر از مسئولین امر به‌خاطر توجه به اهل‌سنت، توصیه می‌کنم که برادران اهل‌سنتِ خود را بیشتر دریابید و آنان را بیشتر مورد توجه و تفقد قرار دهید، زیرا جامعه اهل‌سنت در کنار شما هستند و برای دفاع از خاک کشور سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کنند.
ایشان در ادامه سخنان‌شان علمای شیعه و سنی و نیز دولت‌های اسلامی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: توصیه بنده به تمام علما، مراجع بزرگوار تقلید و مفتیان عزیز شیعه و سنی آن است که در شرایط کنونی که اسلام در خطر است مسئولیت و رسالت همۀ ما سنگین است و باید به مسئولیت و وظیفه خود عمل کنیم. همچنین توصیه بنده به تمام دولت‌های اسلامی آن است که به خواسته‌ اقلیت‌های قومی و مذهبی خودشان توجه کنند و به حقوق آنها رسیدگی نمایند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان افزودند: توصیه بنده به دولت‌های آسیای میانه و سایر مناطق آن است که بر اسلام‌گراها سخت‌گیری نکنند، زیرا یکی از عوامل ایجاد افراط‌گرایی در جهان ظلم بعضی از حکومت‌های استبدادی و خودکامه و سرکوب اسلام‌گراها است. شاید بعضی از این گروه‌های اسلام‌گرا این ظلم و سرکوب را تحمل‌ کنند، اما گروهی که تحمل نمی‌کنند به تکفیر و افراط‌گرایی روی می‌آورند. لذا اسلام‌گراها باید در آسیای میانه از آزادی برخوردار باشند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: از دولت جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهم همان‌طور که از مسلمانان فلسطین و سایر مسلمانان حمایت می‌کند، به دولت‌های اسلامی‌ای که بر اهل دین فشار می‌آورند توصیه کند تا مراعات حال اسلام‌گراها را بکنند.
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار داشتند: توصیه بنده به شیعه و سنی آن است که یکدیگر را به آغوش بگیرند و منازل خود را برای عبادت بر روی یکدیگر باز کنند و با یکدیگر محبت و دوستی داشته باشند.

(شایان ذکر است سخنرانی حضرت شیخ الاسلام در جمع صدها نفری نخبگان دینی و اندیشمندان شیعه و سنی هفتاد کشور جهان با استقبال گرمی مواجه شده است، به طوری که حضار با قیام و کف زدن، سخنان ایشان را مورد تائید قرار داده اند.)

چاپ

1850 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 دی, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©