مولانا در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

سیرت پیامبر اسلام خلاصه تمام خوبی‌های اعتقادی و عملی است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تشریح ابعاد مختلف زندگی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، سیرت ایشان را خلاصۀ تمام خوبی‌های اعتقادی، عملی، ظاهری و باطنی معرفی کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه 4 دی 1394 (13 ربیع‌الاول 1437) پس از تلاوت آیۀ «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ» [آل عمران:164] اظهار داشتند: دوازدهم ربیع‌الاول بنا به تاریخ اهل‌سنت روز ولادت با سعادت رحمة‌للعلمین و سیدالمرسلین حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. تذکرۀ سیرت و اخلاق انبیا و بزرگان بسیار خوب است، اما مهمتر از آن، اتباع و پیروی از سیرت آنان است. الله تعالی سعادت، سربلندی و نجات ما را در اتباع از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرار داده است و به ما دستور داده است از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم پیروی کنیم.
ایشان «اخلاق حسنه» را از آموزه‌های مهم انبیا عنوان کردند و گفتند: یکی از درس‌های مهم انبیا علیهم‌السلام اخلاق و کردار نیک است. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند: الله تعالی من را فرستاده است تا مکارم و نیکی‌های اخلاق را به پایه تکمیل برسانم. الله تعالی تمام اخلاق و خوبی‌های اعتقادی، عملی، ظاهری و باطنی را به آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم عنایت کرده است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان افزودند: الله تعالی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را صاحب اخلاق عظیم معرفی می‌کند. وقتی از ام‌المؤمنین عایشه صدیقه رضی‌الله‌عنها در مورد اخلاق آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم سؤال شد، فرمود: «کان خلقه القرآن» قرآن عملا در زندگی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم وجود داشت.
ایشان اظهار داشتند: عمل به احکام و آموزه‌های قرآن مجید انسان را جامع می‌کند و به کمال می‌رساند. عمل به قرآن و سیره پاک نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم انسان را به وارستگی و تزکیه می‌رساند. همه ما باید تصمیم بگیریم از سیرت پاک و طیبه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنیم. همان‌گونه که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با روحیه و نشاط به دستورات قرآن عمل می‌کردند و در این مسیر سختی‌ها و مشکلات را به‌ جان می‌خریدند، ما نیز باید در مسیر عمل به شریعت استقامت و پایبندی داشته باشیم.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: اگر می‌خواهیم محبوب پروردگار قرار گیریم باید از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنیم. الله تعالی می‌فرماید: «قل إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله». اگر دنبال سعادت و خوشبختی هستیم باید تلاش کنیم از سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در تمام زمینه‌ها اتباع کنیم. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در عمل به حقوق‌الله و حقوق‌الناس اسوۀ و الگو هستند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان بر عمل به سنت‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تاکید کردند و گفتند: سنت‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بر مسیر فطرت قرار دارند. باید سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در تمام شئونات زندگی ما پیاده شوند. ویژگی عمل به سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم این است که محبت الله و مردم را جلب می‌کند.

مسلمانان باید به‌خاطر منافع اسلام و مسلمین با یکدیگر متحد شوند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی  دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به هفته وحدت اظهار داشتند: سالروز میلاد مسعود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر فقید انقلاب و بزرگان نظام به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شده است.
ایشان در ادامه افزودند: نقش رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در ایجاد وحدت بسیار حیاتی بوده است. وقتی آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در جزیرة‌العرب مبعوث شدند، تمام دنیا مملو از اختلاف و تفرقه بود؛ قبایل عرب با یکدیگر درگیر بودند و به جنگ و خون‌ریزی مشغول بودند و گرفتار جنگ 120ساله بودند، اما با بعثت رحمة‌للعالمین چنان وحدت و اخوتی بین آنان برقرار شد که الله تعالی در توصیف این حالت می‌فرماید: «وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا» شما- به اعتبار عقیده و عملکرد- در پرتگاه جهنم بودید، الله تعالی شما را نجات داد، شما با یکدیگر اختلاف داشتید و الله تعالی شما را به وحدت و اخوت رسانید. با بعثت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بهترین عقیده، عملکرد، اخلاق و وحدت در بین مردم ایجاد شد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: اختلافات و تفرقه‌هایی که امروزه بر جهان اسلام حاکم است، مسلمانان را در معرض تهدید و خطر قرار داده و کشورهای اسلامی را جولانگاه دشمنان گردانیده است. دشمنان منافع خود را در ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان می‌بینند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان «وحدت» را برای امت اسلام حیاتی دانستند و گفتند: وحدت و اخوت برای جهان اسلام بسیار مهم و حیاتی و یک ضرورت است. امروزه که آمریکا و روسیه و تمام قدرت‌ها برای رسیدن به منافع‌شان با یکدیگر متحد شده‌اند و اتحادیه تشکیل داده‌اند، مسلمانان نیز باید به‌خاطر منافع اسلام و منافع خودشان با یکدیگر اتحاد و انسجام و اخوت داشته باشند. ملت‌های بافرهنگ، باسواد و عاقل با یکدیگر وحدت دارند، اما ملت‌های بی‌فرهنگ و نادان با یکدیگر اختلاف و درگیری دارند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: ما باید از هر نوع تفرقه و اختلاف دوری کنیم. اهل‌سنت باید جلوی افراد تندرو و تفرقه‌افکن خودش را بگیرد و برادران شیعۀ ما نیز جلوی تندروهای خود را بگیرند تا افرادی که یا نارسایی عقلی و فکری دارند و یا اجیر و مزدور دشمنان هستند نتوانند بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند. باید جلوی تندروها ایستادگی شود و در جامعه عقل و اعتدال حاکم شود و با حفظ وحدت، مشکلات از راه قانونی و گفتمان پیگیری شوند.

چاپ

1756 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 دی, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©