شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در نشستی که با حضور جمعی از علما و نخبگان اهل‌سنت و برخی از مسئولین در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بر «تأمین آزادی‌های مذهبی» و «مشارکت اقوام و مذاهب در سازندگی  و ادارۀ کشور و استخدام در مراکز تصمیم‌گیری» تاکید کردند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین»، مولانا عبدالحمید که روز سه‌شنبه (1 دی‌ماه 1394) در نخستین نشست «شورای هم‌اندیشی اقوام و اهل‌سنت» سخن می‌گفتند، به تحولات اخیر جهان اسلام در دو قرن اخیر اشاره کردند و گفتند: سرآغاز تحولات اخیر در جهان اسلام، اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل بود. ظلم و اجحافی که در حق مسلمانان فلسطین صورت می‌گیرد، سبب شد تا غیرت مسلمانان در سطح جهان به‌ جوش بیاید که موج انقلاب‌ها و بیداری‌های اسلامی را به دنبال داشت. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به قیادت امام راحل و همت ملت شریف ایران، و در ادامه گسترش تحولات در جهان اسلام از اثرات اشغال فلسطین در قرن اخیر بود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان اشاره‌ای به اوضاع کشور در روزهای قبل از انقلاب اسلامی داشتند و گفتند: قبل از انقلاب در ایران کسی دنبال تشخیص مذهب افراد نبود؛ حتی در مواردی دین افراد هم تشخیص داده نمی‌شد که مسلمان است یا غیرمسلمان؛ خبری از نماز و عبادت نبود و مساجد در اوقات نماز خالی بودند و جوّ بی‌دینی درهمه‌جا، به‌ویژه در کلان‌شهرها حاکم بود.
ایشان خاطرنشان کردند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که «نظام اسلامی» در کشور  حاکم شد، ملت ایران اعم از شیعه و سنی، به مساجد روی آوردند و شکل دینی و مذهبی اختیار کردند. پس از آن موج اسلام‌خواهی تداوم یافت و الحمدلله اکنون نیز به‌صورت بی‌سابقه‌ای در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد گسترش اسلام‌خواهی و ارتباط تنگاتنگ مسلمانان با مساجد هستیم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: مسلمان اعم از شیعه و سنی در ایران و یا هر کشور دیگری که باشند نیاز به مذهب و برای انجام عبادات و مراسم مذهبی‌شان نیاز به مسجد و نمازخانه دارند. فرزندان‌شان نیز به ‌‌آموزش قرآن و احکام دینی خود نیاز دارند.
مولانا عبدالحمید از “آزادی‌های مذهبی” و “مشارکت در سازندگی و ادارۀ کشور و مراکز تصمیم‌گیری” به‌عنوان «دو خواستۀ مهم و محوری اقوام و مذاهب» یاد کردند و اظهار داشتند: اولین نیاز جوامع در ایران و سایر کشورها، نیاز به آزادی‌های دینی و مذهبی است. مردم ما باید از آزادی‌های دینی و مذهبی برخوردار باشند و بتوانند بدون خوف و هراس نمازهای خود را همان‌گونه که در فقه و مذهب‌شان آمده است برگزار کنند. همچنین استخدام و مشارکت در پست‌ها و مناصب دولتی یکی از خواسته‌های قلبی آحاد اقوام و مذاهب است. تمام اقوام و مذاهب می‌‌خواهند در سازندگی، آبادانی و تصمیم‌گیری‌های کشورشان سهیم باشند، زیرا هر ملتی دوست دارد در سرنوشت خود مشارکت داشته باشد.
ایشان در ادامه افزودند: این دو خواسته جزو خواسته‌های مهم و محوری اقوام و مذاهب هستند که دولت تدبیر و امید و مسئولین محترم نظام باید این نیازها را در نظر بگیرند؛ پیروان مذاهب باید بتوانند به‌صورت آزادانه و با آرامش نمازهای خود را ادا کنند و به تعلیم فرزندان‌شان بپردازند و در این زمینه از جانب کسی احساس خطر نکنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به موضوع وحدت اشاره کردند و گفتند: مشترکات شیعه و سنی آن‌قدر زیاد است که نیازی به توجه به مسایل اختلافی نیست. البته قرار هم نیست که ما دو یا سه مذهب را یکی بکنیم، بلکه نظر همه کارشناسان و مسئولین آن است که ما به مشترکات چنگ بزنیم.
عالم برجستۀ اهل‌سنت کشور در نخستین نشست شورای هم‌اندیشی اقوام و مذاهب که دستیار ویژه رئیس‌جمهور و مدیرکل نهاد ریاست‌جمهوری در آن حضور داشتند، اشاره‌ای هم به گسترش«افراط‌گرایی» در جهان داشتند و در این خصوص اظهار داشتند: خطر افراط‌گرایی را همۀ ما احساس می‌کنیم و می‌دانیم که افراط‌گرایی تهدیدی برای امت اسلامی و نیز برای ایران اسلامی است. البته بنده به جناب آقای یونسی و مدیرکل محترم نهاد ریاست‌جمهوری اطمینان می‌دهم که جامعه اهل‌سنت هوشیار و بیدار است و اجازۀ افراط‌گرایی را به کسی در داخل کشور نمی‌دهد.
ایشان در ادامه تاکید کردند: ما به وظیفۀ خود آگاهیم و به کسی اجازه ترویج تفکر افراط‌گرایانه را در کشور نمی‌دهیم، اما در این زمینه نیاز به حمایت و دلگرمی دولت داریم و دلگرمی و حمایت ما تأمین آزادی‌های مذهبی و مشارکت داشتن در سرنوشت کشور است. ما دفاع از برادران شیعه را در هر جایی که به آنها تعرض شود، وظیفۀ خود می‌دانیم؛ کما اینکه اتفاق اخیر دولت نیجریه را محکوم کردیم، و از آن‌طرف انتظار داریم که به مساجد و نمازخانه‌های ما هم تعرضی صورت نگیرد.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه درخواست‌هایی هم از دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب داشتند و گفتند: ما می‌دانیم که جناب حجت‌الاسلام یونسی همواره از نظریات اقوام و مذاهب استفاده کرده‌اند، اما اگر این نظر‌خواهی‌ها به‌صورت منظم باشند بسیار بهتر خواهد بود. در چنین نشست‌هایی باید از افراد کارآمد، صاحب‌نظر و مردمی حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر انتقال مشکلات، راه‌کارهای سازنده‌ای نیز برای رفع این مشکلات ارائه دهند.
مولانا عبدالحمید سپس خطاب به آقای یونسی گفتند: جنابعالی زحمات زیادی را برای اهل‌سنت کشیده‌اید، اما اهل‌سنت گمان می‌کنند همان‌طور که خودشان مورد بی‌مهری قرار گرفته و در بعضی موارد غریب هستند، شما نیز غریب و تنها هستید. لذا ما مشکلات شما را درک می‌کنیم، اما معتقدیم که با همت و روحیۀ بالایی که از جنابعالی سراغ داریم با کمک پروردگار کارها را به پیش می‌برید.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در بعضی مناطق تغییراتی در اوضاع اهل‌سنت به‌وجود آمده است، اما در بسیاری دیگر از مناطق هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ در بعضی ادارات در مناطق سنی نشین تمام کارمندان و پرسنل آنها کاملا یکنواخت است.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان از حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب، و از دست‌اندرکاران نهاد ریاست جمهوری به‌عنوان برگزارکنندگان این نشست تقدیر و تشکر کردند.

چاپ

1675 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 2 دی, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©