مولانا در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

تقوا و صداقت دو اصل مهم کامیابی هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تاکید بر رعایت تقوا و خداترسی در تمام شئونات زندگی، از «تقوا» و «صداقت» به‌عنوان دو اصل و محور مهم سعادت و کامیابی یاد کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه 27 آذر 1394 (6 ربیع‌الاول 1437) پس از تلاوت آیۀ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» اظهار داشتند: الله تعالی در این آیه دو اصل مهم را که در واقع دو محور سعادت و خوشبختی هستند، به مسلمانان گوشزد می‌فرماید. محور اول تقوا، خداترسی و پرهیزگاری است. الله تعالی نجات بشریت را در تقوا و پرهیزگاری قرار داده است. سعادت و خوشبختی انسان‌ها در ایمان، تقوا و رعایت حقوق‌الله و حقوق‌الناس است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان افزودند: تقوا معنا و مفهوم بسیار جامع و فراگیری دارد و شامل تمام شئونات زندگی می‌شود. نافرمانی‌ از دستورات پروردگار و حرکت در مسیر خواهشات نفسانی بر خلاف مسیر تقوا هستند که ایمان و تقوای فرد را به مخاطره می‌اندازند، اما عمل به دستورات و احکام شریعت و اجتناب از منهیات الهی سعادت انسان را تضمین می‌کند.
ایشان در ادامه گفتند: الله تعالی نجات ما را در تقوا گذاشته است. تقوا انسان را از چالش‌های دنیا و مصایب قبر و قیامت نجات می‌دهد. پرهیز از شرک بالاترین تقواست. البته برای رسیدن به تقوای کامل باید از محرمات، مکروهات و… پرهیز نمود. پایبندی به فرایض، واجبات، سنت‌ها و مستحبات از درجات تقوا هستند. همچنین از برخی مباحات که به مرور زمان دروازۀ گناه را بر انسان می‌گشایند باید دوری جست.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان از «صداقت» به‌عنوان دومین محور سعادت یاد کردند و خاطرنشان نمودند: صداقت بسیار مهم و از محورهای بزرگ سعادت و خوشبختی است. انسان باید در زندگی صداقت داشته باشد. صداقت و امانتداری سرلوحه تمدن اسلامی است.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی به مؤمنان دستور داده است که با «صادقین» همراه باشند. صادقین همان انسان‌هایی هستند که در اعتقاد، عملکرد، گفتار و اخلاق خویش راست هستند و در عقیده و گفتارشان کذب و نفاق وجود ندارد. مشکل جامعه ما فقدان تقوا و عدم مجالست با صادقین است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان گفتند: کسانی که با صادقین همراه شوند، ایمان و تقوای‌شان حفظ می‌شود. وقتی انسان با نیکان همراه شود، از آنها تاثیر می‌پذیرد، همان‌گونه که مجالست با انسان‌های بد، نفس‌پرست و دنیاپرست انسان را از یاد خدا غافل کرده و او را به محبت دنیا گرفتار می‌کند.

دولت نیجریه اجازه ندهد برادران شیعۀ ما مورد تعرض قرار گیرند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به اتفاقات اخیر در نیجریه، اظهار داشتند: حمله ارتش به برادران شیعۀ ما در نیجریه یک حادثۀ تکان‌دهنده بود. هر جریان اختلاف‌برانگیزی که با عنوان مذهبی و فرقه‌ای رخ می‌دهد بسیار خطرناک است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: هیچ تهدیدی خطرناک‌تر از اختلاف و تفرقه برای جهان اسلام نیست. هر کسی از هر قشر و مذهبی، اعم از شیعه و سنی، بخواهد بین مسلمانان اختلاف ایجاد کند قابل بخشش نیست، زیرا اختلاف و تفرقه از هر نوع که باشد خطرناک است، به‌ویژه اگر این اختلاف جنبۀ مذهبی داشته باشد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه دولتمردان نیجریه را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: سخن ما با دولت و ارتش نیجریه آن است که مردم نیجریه، اعم از شیعه و سنی، یهودی و مسیحی و… همه آنها جزو ملت نیجریه هستند. دولت‌ها باید از ملت‌های‌شان دفاع کنند و جلوی اختلاف و تفرقه بین مردم‌شان را بگیرند. دولت و ارتش نیجریه در خصوص ایجاد اختلاف بین ملت این کشور مسئول هستند.
مولانا عبدالحمید افزودند: شاید ما از واقعیت اتفاقی که در نیجریه رخ داده است اطلاع دقیق نداشته باشیم، اما واقعیت هرچه باشد، هیچ‌ حکومتی حق ندارد به اقلیت کشورش با ‌‌عنوان مذهب تعرض کند. متاسفانه اقلیت‌ها در تمام دنیا مورد تبعیض و اجحاف قرار دارند و با مشکلات فراوانی مواجه هستند، درحالی‌که از لحاظ عقل، عرف، قانون و کنوانسیون‌های پذیرفته‌شده از سوی تمام کشورهای دنیا اقلیت‌ها باید از آزادی کامل برخوردار باشند و به حقوق آنها توجه شود.
ایشان اظهار داشتند: توصیه بنده به تمام دولت‌ها، به‌ویژه به دولت نیجریه آن است که اقلیت شیعه در نیجریه و تمام اقلیت‌های شیعه و سنی در سایر کشورها باید مورد توجه قرار گیرند. حتی باید به اقلیت‌های هر کشور بیش از اکثریت توجه شود و بیشتر مورد احترام و تفقد قرار گیرند. لذا دولت نیجریه دل عزیزان شیعۀ ما را به‌دست بیاورد، حق و حقوق آنها را مورد توجه قرار دهد و اگر به آنها تعرضی صورت گرفته است، عدالت را اجرا کند
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: ملت‌های باسواد و دولت‌های توانمند بهتر و بیشتر اقلیت خودشان را مورد توجه قرار می‌دهند. اینکه یک دولت و نظام نتواند اقلیت خودش را به‌خوبی حفظ کند و به حقوق اقلیت‌ها رسیدگی نماید و اماکن مذهبی‌شان را از تعرض حفاظت کند، همۀ این‌ها نشانۀ ضعف آن نظام و دولت، و بیانگر ناتوانی فکری آن دولت و ملت است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان یادآور شدند: چیزی که به اثبات رسیده این است که افراط‌گرایی، تندروی و تروریزم معلولِ علت‌هایی از قبیل فشار، حق‌کشی و زورگویی است.

مختومه شدن پرونده هسته‌ای ایران موفقیت بزرگی برای رهبری، دولت و مردم است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به روند موفقیت‌آمیز پروندۀ هسته‌ای ایران، اظهار داشتند: پروندۀ هسته‌ای ایران چند شب قبل مختومه اعلام شد و الحمدلله در اثر مذاکرات فشرده، جهانیان به این نتیجه رسیدند که دولت ایران اراده‌ای مبنی بر تولید سلاح هسته‌ای ندارد.
ایشان افزودند: حصول این نتیجه پیروزی و موفقیت بسیار بزرگی برای ملت و دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود که با تدبیر دولت و مذاکرات بسیار خسته‌کننده و مدیریت رهبر معظم انقلاب جهانیان به این نتیجه رسیدند که ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را ندارد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: إن‌شاءالله شاهد تاثیرات مختومه شدن پروندۀ هسته‌ای ایران هم در داخل و هم در سطح خارجی خواهیم بود، کما اینکه تا یک ماه دیگر تمام تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده‌اند برداشته می‌شوند و إن‌شاءالله بسیاری از گرفتاری‌های اقتصادی و سیاسی ملت برطرف می‌شوند.

چاپ

1845 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 28 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©