دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان منتشر کرد؛

بازخوانی مواضع مولانا عبدالحمید در خصوص بحران خاورمیانه

دامنه‌ی کشتارها و منازعات در خاورمیانه روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و بر تعداد قربانیان جنگ‌های داخلی افزوده می‌شود، و موضع‌گیری‌های کشورهای منطقه و دخالت قدرت‌های بین‌المللی در بحران‌های جاری در خاورمیانه بر شدت اختلافات و فاصله‌ بین کشورهای مختلف اسلامی افزوده است.
در این میان، برخی از رسانه‌های وابسته و غیرمستقل در کشور ما نیز تلاش می‌کنند تا مواضع برحق شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در رابطه با جریان‌های خاورمیانه را مطابق میل و دل‌خواه خودشان تفسیر کنند، درحالی‌که مواضع ایشان کاملا روشن است و بارها از تریبون‌های مختلف مطرح و در رسانه‌های متعدد بازتاب یافته است.
مولانا عبدالحمید، به‌عنوان امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان و یکی از علمای سرشناس و صاحب‌نظر در منطقه، معتقدند پدیده‌های افراط‌گرایی، تکفیر و تروریزم بسیار خطرناک‌ هستند که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح با آنها مقابله شود. ایشان بر این باوراند که جنگ و شیوۀ‌ نظامی به‌هیچ‌وجه راه‌ مقابله با این پدیده‌ها نیست، بلکه مداخلۀ قدرت‌های بزرگ دنیا اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند و بی‌ثباتی و گسترش حملات انتحاری و تروریزم از منطقه به سراسر دنیا را به‌دنبال دارد. کما اینکه متاسفانه در روزهای اخیر شاهد چنین اتفاقاتی در حادثه هواپیمای مسافربری روسیه و نیز در پاریس بودیم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان بارها در خصوص پیامدهای مداخلۀ نظامی در کشورهای اسلامی هشدار داده‌اند و گوش‌زد کرده‌اند که در حملات هوایی کشورهای قدرتمند به کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن علاوه بر اینکه مردم این کشورها با سلاح‌های مدرن و پیشرفته قتل‌عام می‌شوند و باید خانه و کاشانه خودشان را ترک کنند، باعث نابودی زیربناها و از بین رفتن دارائی مردم این کشورها نیز خواهد شد؛ ضمن اینکه اثرات این جنگ‌های خانمان‌سوز و ویران‌گر تا مدت‌های مدیدی باقی خواهد ماند و موجب تشدید عداوت و دشمنی بین اقوام و مذاهب و ادیان می‌گردد.
این عالم سرشناس و برجستۀ اهل‌سنت ایران همواره گزینه‌های سیاسی مانند «مذاکره»، «گفتمان»، «آشتی ملی»، «تشکیل دولت‌های فراگیر و انتقالی»، «استقلال فلسطین»، «قطع حملات هوایی دولت‌های خارجی» و «تدوین قوانین جدیدی که تأمین‌کننده خواسته‌های مردم هر کشور باشد» را بهترین و سالم‌ترین راه برون‌رفت از بحران‌های موجود در خاورمیانه دانسته‌اند و معتقدند که افراط‌گرایی و ناامنی‌های منطقه باید با سیاست، تدبیر و برنامه‌ریزی درست مهار شوند.
ایشان بر لزوم تشکیل دولت‌های انتقالی در کشورهای بحران‌زده، به تناسب بافت جمعیتی (شیعه، سنی، مسیحی، علوی، چهره‌های دینی و غیردینی) که جریان‌‌‌ها و طیف‌های اسلام‌گرا، لیبرال و… را نمایندگی کنند، تاکید دارند.
مولانا عبدالحمید همچنین بحران‌های موجود را معلولِ برخی علت‌ها می‌دانند و همواره بر لزوم «مبارزه با علت به‌جای معلول» تاکید دارند. ایشان معتقدند قدرت‌های امروزی به‌جای مبارزه با علت، با معلول‌ مبارزه می‌کنند و جنگ با معلول، هزینه‌بر، و در عین حال بی‌نتیجه و پایان‌ناپذیر است.
از آنجایی‌که مولانا عبدالحمید علاوه بر مسلمانان، خیرخواه تمام انسان‌ها هستند و مصالح تمام جهان را مدنظر دارند، بر این باوراند اگر برای حل بحران خاورمیانه به‌جای تدبیر، از احساسات کار گرفته شود، نه‌تنها کشورهای اسلامی، بلکه تمام جهان بشریت متضرر خواهد شد.
آن‌چه در بالا ذکر شد، خلاصه‌ای از مواضع و دیدگاه‌های شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خصوص بحران‌های موجود در منطقه است. باشد که رسانه‌ها با تفسیر به رأی، مواضع دلخواه خود را به ایشان نسبت ندهند و صحبت‌های ایشان را با قطع‌ و برید و مقدمه‌بندی در قالب مصاحبۀ خبری منتشر نکنند.

دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان
12 آذر 1394

چاپ

1924 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 12 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©