مولانا در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

جامعه‌ای که به ازدواج توجه نکند با مشکلات اجتماعی مواجه می‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، بر لزوم تسهیل ازدواج جوانان تاکید کردند و توجه به این موضوع را در «حفظ ارزش‌ها» و «نجات جامعه از مشکلات اجتماعی» بسیار مفید و کارساز دانستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 22 آبان 1394 (1 صفر 1437) ازدواج را «امری فطری» دانستند و گفتند: همه ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ضرورت و اهمیت نکاح و ازدواج را مورد تاکید قرار داده و آن را مهم دانسته‌اند. ازدواج و نکاح مسأله‌ای فطری است و ملت‌هایی که به این مسئله توجه کرده‌اند فرهنگ‌ها و ارزش‌های آنها حفظ شده است، اما ملت‌ها و جوامعی که نسبت به ازدواج بی‌توجه باشند با فساد مواجه شده و دچار مشکلات اجتماعی می‌گردند؛ در چنین جوامعی کانون خانواده‌ها به خطر می‌افتد.
ایشان در ادامه افزودند: امروزه بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند از طریق تشویق زنان و مردان به روابط نامشروع، زندگی زناشویی را کم‌اهمیت نشان دهند. کسانی که دست به چنین کارهایی می‌زنند نه‌تنها دشمن اسلام، بلکه دشمن بشریت هستند. بشر اگر دنبال سعادت و آرامش است باید به آموزه‌های دین مبین اسلام عمل کند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان بانوان مسلمان را به حفظ حجاب و پوشش اسلامی توصیه کردند و اظهار داشتند: هیچ زیوری برای زنان به اندازه حیا، وقار و اخلاق نیک زیبا و با ارزش نیست. زنان وقتی با زیور علم و دانش آراسته گردند با ارزش‌تر می‌شوند. لباس ایرانی بهترین لباس است، اما متأسفانه تأثیر فرهنگ غرب در بعضی مردم بر لباس آنها نیز تأثیر گذاشته است.
ایشان در ادامه تاکید کردند: جوانان ما باید هر چه زودتر ازدواج کنند تا گرفتار فساد نشوند. مهم‌ترین مسأله در انتخاب همسر، داشتن دیانت، اخلاق و انسانیت است. نباید به پول و زیبایی و نسب بیش از حد اهمیت داد، اگر چه این‌ها خوب‌اند، اما جزو اولویت‌های بعدی هستند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان «مشورت در ازدواج» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: زمانی یک زندگی زناشویی آیندۀ روشنی دارد که با مشورت انجام شود. به نکاح درآوردن دختران بدون مشورت با آنان بر خلاف سنت و شریعت است. البته دختران نیز نباید بدون هماهنگی با والدین یا اولیاء برای خودشان همسر پیدا کنند و با افراد نامحرم سخن بگویند، بلکه خانواده‌ها باید در جریان قرار گیرند و انعقاد عقد توسط خانواده‌ها انجام شود.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: شرایط کنونی جهان شرایط بسیار حساسی است و دشمنان در کمین‌اند تا مسلمانان را با فرهنگ‌های مبتذل و خلاف شرع از پا درآورند و جامعه اسلامی را به بی‌حیایی و بی‌بندوباری سوق دهند. لذا همه ما باید هوشیار و بیدار باشیم.

* تجارت آزاد و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی برای استان حیاتی است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: الحمدلله در شرایط کنونی در استان دید وسیع حاکم است و در جهت منافع مردم فکر می‌شود. استفاده بیشتر از استعدادهای موجود در منطقۀ آزاد چابهار و راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان نمونه‌ای از اقداماتی است که در راستای منافع مردم قرار دارند.
مولانا عبدالحمید در این مراسم که جناب آقای مدنی، مدیرکل تعزیرات استان سیستان‌وبلوچستان نیز در آن حضور داشت و به ایراد سخن پرداخت، «راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی» را به نفع مردم استان دانستند و گفتند: آزاد شدن تجارت در مرز میرجاوه و مرزهای دیگری که در امتداد مرزهای پاکستان و افغانستان هستند، صد در صد به نفع استان است. تجارت آزاد و راه‌اندازی این بازارچه‌ها بسیار حیاتی است و باعث حل مشکلات مردم می‌شود و قاچاق کالا را کاهش می‌دهد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: تجربه نشان داده است هرگاه سخت‌گیری شود و جلوی راه‌های قانونی گرفته شود، راه‌های قاچاق تقویت می‌شوند. اما اگر شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند با آزادی به کسب‌وکار و تجارت و تامین مخارج زندگی بپردازند، راه‌های قاچاق بسته می‌شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: برداشت ما آن است که آزادی مردم در امر تجارت و کسب‌وکار، جلوی ناامنی، فساد و قانون‌شکنی را نیز گرفته است؛ اگر راه‌های قانونی کسب‌وکار برای مردم باز باشد، مردم کاری نمی‌کنند که قوانین جزایی تعزیرات دامنگیرشان بشود.
ایشان در ادامه افزودند: البته تاکید ما نیز آن است که مردم محترم قانون را رعایت کنند، حتی اگر گاهی بر شما فشاری هم وارد شد، فشار را تحمل کنید، اما قانون را زیر پا نگذارید. امنیت ما در رعایت قوانین است. باید هم قوانین پروردگار و هم قوانین کشوری را رعایت کنیم؛ وقتی ما قوانین پروردگار را رعایت کنیم گرفتار مجازات الهی نمی‌شویم، و اگر قوانین کشور را رعایت نماییم گرفتار تعزیرات و محاکمه نمی‌شویم.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان با استناد به سخنان مدیرکل تعزیرات استان مبنی بر بهبود آیندۀ تجاری مردم در استان، گفتند: إن‌شاءالله با توجه به شرایط موجود و دیدگاهی که دولت و مسئولین دارند، آیندۀ مردم در استان بهتر خواهد شد. البته توصیه ما به مسئولین محترم تعزیرات آن است که با توجه به مشکلات اقتصادی در منطقه، تا زمان راه‌اندازی مرزها و اجرای برخی مسایل، حتی‌الامکان اوضاع مردم را مراعات کنند. به‌عنوان مثال جریمه‌ها بالاتر از توان مردم نباشند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان از عموم مردم استان خواستند تا با مأمورین بهداشت در خصوص واکسن سرخچه و سرخک، که از 23 آبان تا 5 آذر در سطح استان سیستان‌وبلوچستان برای افراد 9 ماه تا 15 سال اجرا می‌شود، همکاری کنند.
مولانا عبدالحمید همچنین ضمن ابراز تأسف از انفجار روز پنج‌شنبه (21 آبان) در بیروت، آن را «تکان‌دهنده» توصیف کردند و اظهار امیدواری نمودند که جهان اسلام روزی را شاهد باشد که «از افراط‌گرایی و حملات تروریستی نجات یابد»، «امنیت حاکم شود»، «حکومت‌های ملی و فراگیر تشکیل شوند» و «آشتی ملی انجام گیرد که بهترین راه مبارزه با تروریسم است.»

چاپ

1669 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©