شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، اهل‌سنت ایران را «ایرانی اصیل» دانستند که دفاع از تمامیت ارضی کشورشان را وظیفه خود می‌دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آن‌لاین»، مولانا عبدالحمید که در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت چابهار (8 آبان 1394) سخنرانی می‌کردند، «ضرورت نگاه ملی» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: این خواستۀ تک‌تک ملت ایران بوده است که نگاه‌ها ملی شوند و به همه اقوام و مذاهب در ایران به‌عنوان ایرانی نگریسته شود و منافع همه آنها تأمین شود، زیرا همه این اقوام و مذاهب متعلق به وطن ایران هستند که اگر این وطن مورد خطر و تهدید قرار گیرد، همۀ اقوام و مذاهب برای دفاع از کشور با یکدیگر متحد خواهند شد.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کردند: ما اهل‌سنتِ ایران هستیم که سرزمین ایران متعلق به ماست؛ تهران و اصفهان و مشهد و شیراز و وجب‌ به ‌وجب این سرزمین متعلق به ماست. ما ایران را خانۀ خود و دفاع از تمامیت ارضی این سرزمین را وظیفه و حق خود می‌‌دانیم؛ همان‌طور که در هشت سال دفاع مقدس از این سرزمین دفاع کردیم و شهید دادیم. کسانی گمان نکند که ما به‌خاطر تفاوت‌های قومی و مذهبی به کسی اجازۀ تعرض به خاک کشورمان را می‌دهیم. ما هرگز این اجازه را نمی‌دهیم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه از اوضاع کنونی کشور ابراز خرسندی کردند و گفتند: الحمدلله امروز در کشور ما شرایط بسیار خوبی حاکم است. همان‌طور که نگاه رهبر معظم انقلاب نگاهی ملی است، ریاست محترم جمهور و دولت تدبیر و امید نیز نگاهی ملی دارند. وجود افراد بومی و محلی در منطقۀ آزاد چابهار، فرماندار چابهار گرچه بومی نیست اما فردی دلسوز است، و همچنین تعیین مدیران بومی در برخی دانشگا‌ه‌های استان دلیلی بر نگاه ملی دولت تدبیر و امید است، زیرا در گذشته چنین اتفاقاتی نیفتاده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان از اقدامات مهندس علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان، نیز اظهار خرسندی کردند و گفتند: استاندار سیستان‌وبلوچستان دارای نگاهی ملی و فکری بسیار وسیع است. به‌طوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان استانداری با این وسعت نظر نداشته‌ایم که برایش شیعه و سنی و فارس و بلوچ و سیستانی و… تفاوتی نداشته باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه از راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان به عنوان «اتفاقی نادر در استان» یاد کردند و اظهار داشتند: راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان یکی از اتفاقات نادر در استان سیستان‌وبلوچستان است. به نظر بنده این اقدام مؤثرترین خدمتی است که در حق مردم منطقه سیستان انجام گرفته است، به‌ویژه در شرایطی که سیستان با بحران آب مواجه است. همه این‌ها علامت آن است که نگاه دولت تدبیر و امید، نه‌تنها سخت‌گیرانه و تنگ‌نظرانه نیست، بلکه بسیار وسیع و دوراندیشانه است.
ایشان در ادامه به بیان پاره‌ای از انتظارات جامعه اهل‌سنت ایران از مسئولین پرداختند و تصریح کردند: همان‌طور که ما برای دفاع از ایران اسلامی آماده هستیم، از مسئولین نیز متقابلا انتظار داریم که حقوق قانونی ما را رعایت کنند. ما در هر نقطه از ایران که باشیم، برخورداری از آزادی‌های مذهبی و برگزاری مراسم دینی و مذهبی و تعلیم فرزندان جزو حقوق قانونی ما هستند که باید مراعات شوند.
ایشان در ادامه افزودند: انتظار ما آن است که درهای مسئولین همواره بر ما باز باشد و ما بتوانیم مسئولان ردۀ اول مملکت را ملاقات کنیم و مشکلات و دردهای مردم منطقه را با زبان و تعبیر خودمان به مسئولین بگوییم.
عالم برجستۀ اهل‌سنت ایران افزودند: ما همواره گفته‌ایم که افراد افراطی و تندرو در میان شیعه و سنی وجود دارند، اما انتظار ما آن است که افراطیون هیچ طرفی نتوانند به طرف دیگر تعرض کنند و فضا را آلوده کنند. امروزه جهان اسلام از افراط‌گرایی رنج می‌برد و با مشکلات مواجه است.
ایشان علمای شیعه و سنی را نیز مورد خطاب قرار دادند و گفتند: انتظار ما از علمای شیعه و سنی آن است که جهان را ببینند و دیدگاه خود را وسیع کنند و گرفتار تنگ‌نظری نباشند. علما در هر جامعه مورد احترام همه افراد آن جامعه هستند. لذا همه ما باید شرایط را در نظر بگیریم.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت چابهار، «حفظ امنیت در منطقه» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: تاکید و توصیه بنده به همه شما آن است که امنیت منطقه را حفظ کنید، زیرا امنیت بسیار حیاتی و مهم است. مساجد، دانشگاه‌ها، تجارت، فرهنگ، کشاورزی و همه امور جامعه بستگی به امنیت دارد.
ایشان بر حفظ وحدت نیز تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: ما باید وحدت را نیز مراعات کنیم. ما معتقدیم که جهان اسلام باید امت واحده باشد. الله تعالی می‌فرماید: «و أن هذه أمتکم أمة واحدة» اختلاف و تفرقه در هر جامعه‌ای که باشد آن جامعه را متضرر می‌گرداند. ایجاد تفرقه و درگیری بین اقوام و مذاهب اسلامی جزو طرح‌ها و آرزوهای اسرائیل غاصب و ابرقدرت‌های جهان است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان اشاره‌ای هم به اوضاع بحرانی کشورهای اسلامی داشتند و گفتند: اوضاع جهان اسلام، به‌ویژه اوضاع آوارگان مسلمان که راهی کشورهای اروپایی هستند، بسیار دردآور و تأسف‌بار است. هیچ انسان آزاده‌ای نیست که از مشاهده اوضاع مسلمانان در کشورهای بحران‌زده و اینکه از زمین و هوا قتل‌عام شده و بی‌خانمان می‌شوند متألم نگردد.
ایشان بر لزوم «مذاکره و گفتمان» برای حل مشکلات تاکید کردند و گفتند: مسلمانان باید کنار یکدیگر بنشینند و مسایل و مشکلات‌شان را با مذاکره و گفتمان و تشکیل دولت‌های ملی و فراگیر حل‌و‌فصل کنند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری کردند مسلمانان و سران کشورهای اسلامی به منافع اسلام و مسلمین بیندیشند و به فکر یک زندگی مسالمت‌آمیز باشند.

چاپ

2161 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©