امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های جمعه سوم مهر ۱۳۹۴ بر عمل به قرآن و تلاوت آن تاکید کردند و «دوری از قرآن» را علت ضایعات و مشکلات مسلمانان دانستند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خطبۀ جمعه یازدهم ذوالحجه را با تلاوت آیات مبارکۀ «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» و «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» آغاز کردند و اظهار داشتند: امروزه جامعه اسلامی با ضایعات بزرگی مواجه است و علت آن دوری از قرآن است. مسلمانان اعم از مردان و زنان، علما و حافظان قرآن، مدرسین و فرهنگیان و جوانان از قرآن فاصله گرفته‌اند. بخش بزرگی از مشکلات، قحط‌ها، ناکامی‌ها و مصایب به همین فاصله برمی‌گردد.
ایشان ادامه دادند: شما نویسندگان را ببینید؛ اگر نویسنده‌ای ببیند کتاب او خوانده می‌شود بسیار خوشحال می‌شود. اگر از شما بپرسد کتابش را خوانده‌اید و شما بگویید: من ندیده‌ام، برای او ناراحت‌کننده خواهد بود. اما اگر جواب مثبت بدهید و بگویید کتابش را خوانده‌اید، او بسیار خوشحال خواهد شد و این از هر پذیرایی برای او خوشایندتر است.
حضرت شیخ‌الاسلام افزودند: مولانا رومی در صحرای عرفات قرآن زیاد تلاوت می‌کرد؛ در صورت دعا کردن، خداوند بهتر از همه به کسانی عطا می‌کند که قرآن تلاوت می‌کنند و کتاب خدا را می‌خوانند. این وعدۀ خداوند است.
مولانا عبدالحمید از قرآن مجید به‌عنوان کتاب هدایت و رحمت یاد کردند و خاطرنشان کردند: تلاوت قرآن کریم بهترین و بزرگترین ذکر است. قرآن هم هدایت است و هم نور و رحمت. با تلاوت قرآن به انسان نور قلب و هدایت نصیب می‌شود. بسیاری هستند که کل قرآن را یاد ندارند، اما آنچه را که یاد دارند تلاوت می‌کنند. تلاوت سوره‌های کوچک مثل سورۀ فاتحه ثواب و پاداش فراوانی دارد. پاداش تلاوت سورۀ فاتحه به اندازۀ تلاوت کل قرآن است و خداوند تلاوت‌کنندگان را دوست دارد.
ایشان پس از یادآوری برخی فضایل تلاوت قرآن، بالاخص سورۀ اخلاص و آیةالکرسی و فرستادن درود و صلوات بر رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم، حضار را به تلاوت بیشتر قرآن و توجه به این کتاب عظیم فرا خواندند.
پیشرفت دین و دنیا بدون دانش متصور نیست
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنان‌شان در جمع نمازگزاران زاهدانی به بازگشایی مدارس دولتی و دانشگاه‌ها اشاره کردند و اظهار داشتند: علم، سواد و آموزش جزو بهترین نعمت‌های الله متعال هستند. پیشرفت دین و دنیای ما بدون دانش ممکن و متصور نیست.
ایشان ادامه دادند: بنابراین از علم که هدیه و عنایت الهی است، استقبال کنید. اجازه ندهید فرزندان شما تحصیل علم و سواد را رها کنند. از تحصیل آنان حمایت کنید. ما باید دست در دست هم بدهیم و با افت تحصیلی مبارزه کنیم. در هر خانه‌ای باید حداقل یک دکتر و کارشناس باشد. والدین باید به تحصیل فرزندان توجه داشته باشند.
درگذشت حجاج در منا ضایعۀ بزرگی‌ست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به حادثۀ درگذشت صدها حاجی و زائر حرمین شریفین اشاره کردند و اظهار داشتند: حادثه‌ای که در منا برای حجاج گرامی پیش آمد، ضایعۀ سنگین و بزرگی بود و باعث تاسف شد. بسیاری از حاجیان که به شهادت رسیدند از هموطنان ما بودند.
ایشان تاکید کردند: ضایعات پیش آمده برای حجاج توجه و برنامه ریزی بیشتر برگزارکنندگان حج و مسئولین و مقامات عربستان سعودی را می‌طلبد؛ آنها باید بیشتر بیدار باشند.
مولانا عبدالحمید در پایان برای مغفرت و رفع درجات جان‌باختگان حادثۀ منا دعا کردند و از درگاه رب‌العالمین خواستند مسلمانان را از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده نجات عطا فرماید.

چاپ

1526 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 10 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©