مولانا در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

نوآوری در دین مردود است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، دین اسلام را دینی جامع و کامل خواندند و بر ضرورت پرهیز مسلمانان از بدعات و خرافات تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آن‌لاین، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 13 شهریور 1394 (20ذوالقعده1436) با تلاوت آیه مبارکه «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» [الحشر:7] اظهار داشتند: انسان وقتی به کتاب خدا که بالاترین سند و بزرگترین دستور حیات و زندگی است مراجعه می‌کند، می‌بیند که در جاهای متعددی تاکید شده که ما از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، اتباع کنیم. اتباع از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، به منزله اتباع از الله تعالی است، چون آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، فرستاده خدا هستند و هر چه می‌گویند از جانب خداوند می‌گویند.
ایشان در ادامه با تشریح معنای “سنت” خاطرنشان کردند: سنت به معنای عملکرد، سیرت و روش پاک و سخنان آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، است.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر ضرورت پرهیز از “بدعات و خرافات” اظهار داشتند: چیزی که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، از آن برحذر داشتند، بدعت، خرافات و نوآفرینی در دین است که با قوانین شرعی هم‌خوانی ندارد.
مدیریت دارالعلوم زاهدان افتادن در دام بدعات را عامل اصلی گمراهی امت‌های سابق دانستند و افزودند: چیزی که مایه گمراهی امت‌های سابق شد، همین خرافات بودند. در میان یهودیان آن‌قدر خرافات و بدعات آمد که مسیر دین حضرت موسی را تغییر دادند و حتی آنچه در تورات آمده بود را هم از لحاظ لفظی و هم از لحاظ معنوی تغییر دادند. حتی آن‌قدر در بدعات پیش رفتند که “عزیر” را فرزند خدا دانستند و دچار شرک شدند.
ایشان ادامه دادند: مسیحیان نیز آن‌قدر در بدعات و خرافات پیش رفتند که عیسی را فرزند خدا قرار دادند و اعتقاد به “تثلیث” پیدا کردند. بدعات و خرافات آنها اعتقادی و در حد شرک بود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با تاکید بر ضرورت پرهیز از بدعات خاطرنشان کردند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، به ما هشدار داد که دنباله‌رو یهود و نصارا نباشید، تا مبادا دچار همان بدعات و خرافات شوید. آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، در لحظات آخر عمرشان فرمودند: خداوند یهود و نصارا را لعنت کند که قبور اولیا و انبیاء را مسجد و عبادت‌گاه قرار دادند. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، هراس داشتند که مردم قبرها را عبادت‌گاه قرار دهند. یکی از حکمت‌هایی که قبر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، را در حجره حضرت عائشه رضی‌الله‌عنها، قرار دادند، این بود که قبر آن‌حضرت از خلاف آنچه پیامبر آورده مصون بماند و عبادت‌گاه قرار نگیرد.
ایشان در ادامه تاکید کردند: نجات و سلامتی ما تنها در اتباع از شریعت و احادیث گهربار آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، است. بهترین هدایت، ارشاد و راهنمایی، هدایت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. ما نمی‌توانیم هیچ ارشاد و راهنمایی‌ای بهتر از ارشاد آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، پیدا کنیم. بدترین امور نوآفرینی‌ست، یعنی چیزی را بیاورد که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، بیان نکرده است و آن را به دین نسبت بدهد و اعتقاد اجر و ثواب داشته باشد.
ایشان با استدلال از گنجینه حدیث نبوی بر ضرورت چنگ‌زدن به “قرآن مجید” و “سنت رسول‌الله و خلفای راشدین” در وقت اختلاف و دودستگی‌ها اظهار داشتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم، فرمودند: شما بعد از من اختلافات زیادی می‌بینید، آنگاه راه و روش من و خلفای راشدین را اتخاذ کنید.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر اینکه دین اسلام دینی جامع و کامل است، هرگونه بدعت و نوآفرینی در دین را مردود اعلام کردند و اظهار داشتند: الله تعالی دین را به پایه تکمیل رسانده است. هر کس آنچه را که جزو دین نیست، در دین ابداع کنند آن مردود است.
ایشان دین اسلام را دین اعتدال و میانه‌روی دانستند و افزودند: دین اسلام، دین اعتدال و میانه‌روی است. در دین اسلام، نه افراط است و نه تفریط. اسلام از تکفیر بر حذر داشته است. اگر در کسی کوتاهی باشد باید اصلاح شود. اسلام دین بینش و گفتمان است، نه دین وحشت و وحشی‌گری.
*شرایط جهاد را علمای بزرگ تشخیص می‌دهند
خطیب جمعه زاهدان با رد طرح “اسلام‌هراسی” اظهار داشتند: امروز دشمنان اسلام طرحی به نام اسلام‌هراسی دارند و می‌خواهند مردم را از دین صلح، دوستی و مردم‌داری بترسانند. درحالی‌که اسلام دین وسعت، تحمل، تعامل و صلح است. اسلام دین وسعت نظر و وسعت دید است. دین اسلام جهاد را در مقابل تجاوزگر، متکبر، اشغال‌گر و کسی که اهل گفتمان و منطق نیست مشروع گردانیده است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: جهاد یکی از محورهای بزرگ دین است. البته شرایط جهاد را علمای بزرگ تشخیص می‌دهند. متاسفانه امروزه بسیاری از رسومات با شریعت اسلام هم‌خوانی ندارند، لذا در تمام امور با علما و متخصصین فن مشورت کنید. از دستورات شریعت تخطی نکنید، زیرا تنها راه حفاظت ما از تمام فتنه‌ها عمل به احکام دین است.
*‌اویس بادپا، جوانی ذهین و هوشمند بود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی خطبه‌های نماز جمعه اهلا‌سنت زاهدان با اشاره به درگذشت “اویس بادپا”، فرزند مفتی محمد قاسم قاسمی و مدیر انتشارات علامه ندوی، ضمن عرض تسلیت خدمت پدر گرامی و خانواده محترم‌شان، ایشان را جوانی مفید، ذهین و هوشمند دانستند، که با وجود مریضی تالاسمی توانسته بود آثاری به زبان فارسی ترجمه کند.
مولانا عبدالحمید افزودند: آقای اویس بادپا تقریباً 30 سال بود که مریضی تالاسمی داشت. وی از اعضای فعال “انجمن تالاسمی‌ها” بود. او جوان بسیار باخدایی بود، و با وجود این بیماری، توانسته بود آثاری را به زبان فارسی ترجمه کند. دعا کنید الله تعالی درجات این عزیز را بلند نماید و ایشان را مغفرت کند و در جوار بهترین رحمت‌هایش جا عنایت کند و والدین و بازماندگان را اجر و صبر عنایت فرماید.

چاپ

1690 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©