شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر حفظ «دست‌آوردهای ماه مبارک رمضان»، نمازگزاران زاهدانی را به انجام عبادات نفلی و محوری بالاخص نماز در مسجد فرا خواندند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی آن‌لاین»، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های جمعه 2 مرداد 1394 (7 شوال 1436) با اشاره به پایان ماه پربرکت رمضان و اهمیت «حفظ دست‌آوردهای» آن، اظهار داشتند: ماه مبارک رمضان اکنون به پایان رسیده و معلوم نیست تا رمضانی دیگر چه کسی از ما در قید حیات است. مهم حفظ دست‌آوردهای رمضان است؛ در غیر این صورت آثار رمضان در زندگی ما باقی نخواهند ماند.
ایشان ادامه دادند: بزرگ‌ترین دست‌آورد رمضان اقامه نماز است. در ماه مبارک رمضان مساجد مملو از نمازگزاران بود و مردم در این ماه با حضور در مساجد نماز می‌خواندند و به ذکر و تلاوت قرآن می‌پرداختند. صدقه و انفاق در راه خدا بسیار صورت گرفت. اما این اعمال نیک و عبادات که دست‌‌آوردهای رمضان هستند، مخصوص این ماه نیستند و بعد از رمضان نیز باید الله تعالی را بندگی کرد.
عالم برجستۀ اهل‌سنت در ادامه افزودند: رمضان برای آن آمد تا به ما تعلیم دهد که در طول سال نماز را اقامه کنیم، نماز نفلی بخوانیم و روزۀ نفلی بگیریم. با مستمندان و افرادی که مشکل دارند همدردی و همکاری کنیم. تلاوت کنیم و همواره به یاد الله باشیم. از حج و عمره غافل نباشیم. سحرخیزی و تهجد خواندن در غیر رمضان هم باید ادامه داشته باشد. خیر بزرگی برای ما در نماز سحر است.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به اهمیت تقوی و پرهیزگاری، ابراز داشتند: همان‌گونه که در ماه رمضان چشم و گوش و زبان را از گناه دور نگه داشتیم و گفتیم که روزه‌ایم، بعد از رمضان نیز از گناهان پرهیز کنیم. از عبادت‌های محوری غافل نباشیم؛ زیرا هر عبادت فرضی که دارای ارزش و تاثیرگذاری فراوان است، به همان اندازه نفل آن نیز ارزش دارد و در اصلاح انسان مؤثر است.
ایشان در پایان این بخش از سخنان‌شان «نفس و شیطان» را «دو دشمن سرسخت خدا و بندگانش» قرار دادند و تاکید کردند: باید در مقابل سرسخت‌ترین دشمنان خدا مقاومت کنیم. دشمن اول نفس اماره است که ما را به گناه وادار می‌کند. دشمن بعدی شیطان است که همواره در کمین است تا انسان را به گمراهی و بیراهه بکشاند. نفس و شیطان دشمنان ما و دشمنان خدا هستند. باید با بیداری و هوشیاری در مقابل این دشمنان بایستیم و نگذاریم به ما ضربه بزنند. با عمل بر شریعت در مقابل این دشمنان ایستادگی کنیم.

درگیری قومی و مذهبی بدترین جنگ است
حضرت شیخ‌الاسلام در بخشی از سخنان‌شان در جمع نمازگزاران زاهدانی به بیانات استاد برجستۀ تفسیر، مولانا محمدحسین گرگیج، در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان اشاره کردند و اظهار داشتند: در مراسم امروز ما مهمان برجسته و ویژه‌ای داریم که در سخنان‌شان مطالب مهمی را بیان داشتند. بدون شک بدترین درگیری در جهان درگیری و جنگ قومی و مذهبی است. دشمنان اسلام برای تفرقه انداختن بین اقوام و مذاهب مسلمان نقشه‌ها دارند. ما باید بیدار و هوشیار باشیم تا فریب دشمنان اسلام را نخوریم.
مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر جلوگیری از درگیری‌ها و قتل‌های طایفه‌ای در منطقه، خاطرنشان کردند: اگر فردی مرتکب قتل شد و به ناحق خون کسی را ریخت، باید همان قاتل پاسخ‌گو باشد و مجازات شود. باید خویشاوندان و طایفه قاتل و مقتول و همچنین مسئولان ذی‌ربط تلاش کنند قاتل را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند تا به کیفر کردارش برسد. درگیری طایفه‌ای خلاف اسلام و عقل سلیم و از عادات جاهلیت است.
ایشان با اشاره به صلح و آشتی دو طایفۀ بزرگ در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشتند: به شما مردم مؤمن مژده بدهم که دو طایفه که مدت مدیدی با هم درگیر بودند، به صلح رسیده‌اند و به لطف الهی امروز (جمعه) عصر جلسه آشتی میان این دو طایفه برگزار می‌شود. صلح و مصالحه بسیار مؤثر و مفید است و از دست‌آوردهای منطقه محسوب می‌شود.

رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای حیاتی است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان خود به حضور مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سیستان‌وبلوچستان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان و سخنان وی در جمع نمازگزاران اشاره کردند و ابراز داشتند: یادگیری حرفه و آموزش آن به دیگران در راستای کارآفرینی و اشتغال جوانان بسیار مهم است. به‌همین دلیل رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش مردم بسیار حیاتی و مهم است.
ایشان ادامه دادند: اگر فردی حرفه و هنری داشته باشد، در جامعه گرسنه نمی‌ماند مگر اینکه خودش تنبلی و سستی نشان دهد. نباید هم کسی در جامعه تهی‌دست بماند و یا فرزندان و خانواده‌اش را گرفتار فقر و گرسنگی کند؛ زیرا این عمل ظلم است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان به آموزش جوانان بومی در فاز دوم ساخت مسجد مکی اشاره کردند و افزودند: ما در فاز دوم ساخت مسجد جامع مکی تلاش کردیم افراد محلی و بومی را به‌کار بگیریم و به آنها حرفه بیاموزیم. الحمدلله ده‌ها نفر در بخش‌های مختلف مهارت کسب کردند و به خودکفایی رسیدند. اکنون در معماری داخلی مسجد نیز جوانان بومی با شور و علاقۀ فراوان مشغول به‌کار هستند و فقط یک متخصص ماهر که بومی نیست، به‌عنوان سرپرست این جوانان را آموزش می‌دهد.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان، در پایان ضمن تشویق جوانان به آموزش حرفه و فن تاکید کردند: جوانان باید از آموزش حرفه استقبال کنند و کار یاد بگیرند تا بتوانند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. خوشبختانه فضای عمومی استان ما نیز آماده است و به آموزش حرفه تشویق می‌شود. مسئولین نیز از اشتغال‌زایی حمایت می‌کنند و تلاش دارند مردم مشغول به کار شوند.

چاپ

1569 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©