مولانا عبدالحمید در جلسه اختتامیه دورۀ تفسیر دارالعلوم زاهدان:

هدایت و راهنمایی جامعه بدون قرآن و سنت امکان‌پذیر نیست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در جلسه اختتامیه دورۀ تفسیر دارالعلوم زاهدان، که بعدازظهر دوشنبه 22 تیر (26 رمضان) در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد، هدایت و اصلاح جامعه را بدون اتباع قرآن و سنت غیرممکن دانستند.
مولانا عبدالحمید که در این جلسه به ترجمه و تفسیر معوذتین (سوره‌های “الفلق” و “الناس”) می‌پرداختند، خاطرنشان کردند: از روند نزول آیات قرآن مجید معلوم می‌شود که الله تعالی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را فقط برای هدایت بشر فرستاده و قرآن مجید کتاب هدایت است. چنان‌که در سوره فاتحه آمده است: «إهدنا الصراط المستقیم» و در ادامه در ابتدای سوره بقره، قرآن عظیم‌الشأن کتاب هدایت معرفی شده و آمده است: «الم* ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» لذا تمام آیات قرآن بیانگر هدایت و راهنمایی بشر در زمینه‌های مختلف است.
مولانا عبدالحمید در آغاز تفسیر معوذتین نیز خاطرنشان کردند: پیروان قرآن که مسیر صحیح و درست را می‌پیمایند، دشمنان بسیار زیادی دارند که در سوره‌های معوذتین به پیروان قرآن دستور داده شده تا در مقابل این دشمنان و در هنگام مشکلات ظاهری و معنوی به الله تعالی پناه ببرند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: از به‌کار رفتن کلمه «رب» در آیات معوذتین این‌گونه برداشت می‌شود که برای پناه خواستن به پروردگار و در هنگام دعا، از کلمۀ «رب» استفاده شود. چنان‌که دعاهای قرآنی نیز با کلمه «رب» آغاز می‌شوند. کلمۀ «رب» رحمت‌های پروردگار را برمی‌انگیزاند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان با بیان اینکه «هدایت و راهنمایی جامعه بدون قرآن و سنت امکان‌پذیر نیست.» عمل به دین، دوری از گناه و معصیت، و نصرت دین الهی با مال و جان را از وظایف و رسالت‌های مهم هر مسلمان برشمردند.

چاپ

2132 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©