مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (12 تیر 1394):

ماه رمضان بهترین فرصت برای اصلاح و تزکیه است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای اصلاح و تزکیه نفس دانستند و بر لزوم استفاده از فرصت‌های این ماه تاکید کردند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه 12 تیرماه 1394 (16 رمضان‌المبارک 1436) اظهار داشتند: خداوند متعال بندگانش را با سه چیز مورد امتحان و آزمایش قرار داده است و فقط انسان‌های خوشبخت و سعادتمند می‌توانند از این آزمایش‌ها سربلند بیرون آیند، زیرا گرفتار شدن به دام هر کدام از این سه مورد برای نابودی و هلاکت انسان کافی است.
ایشان در ادامه افزودند: دنیا، نفس و شیطان چیزهایی هستند که خداوند متعال به‌وسیله آنها انسان‌ها را آزمایش کرده است. خداوند متعال دنیا را برای انسان‌ها خلق کرده است و انسان می‌تواند از دنیا به‌عنوان یک نیاز و ضرورت استفاده کند، اما چیزی که باعث هلاکت و نابودی انسان می‌شود عشق به دنیا و دل‌بستن به آن است. بایستی دنیا را طلب کرد و در پی تحصیل آن بود، اما نباید عاشق دنیا شد و به‌‌خاطر دنیا از عبادت پروردگار غافل شده و حقوق دیگران را زیر پا گذاشت.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: نباید برای رسیدن به دنیا مرتکب رشوه، سرقت، دزدی، ربا و مال حرام شویم. چنین دنیایی ملعون است. کسانی که حاضرند به هر قیمتی دنیا را حاصل کنند در واقع بندۀ دنیا هستند و بندگان دنیا مورد نفرین قرار گرفته‌اند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی به «بندۀ دینار و درهم» لعنت فرستاده‌اند. لذا محبت و گرایش انسان به مال و منال دنیا باید تعدیل و کنترل شود، زیرا محبت دنیا از مواردی است که می‌تواند انسان را به هلاکت برساند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: یکی دیگر از مواردی که انسان را به گناه وادار می‌کند و خداوند بندگان را با آن آزمایش کرده است، «نفس» است. نفس أمّاره انسان را به سوی گناه و معصیت و نافرمانی پروردگار دعوت می‌‌دهد. نفس باید اصلاح و تزکیه شود و در مسیر صحیح قرار گیرد، درغیراین‌صورت اگر مهار نشود بسیار خطرناک خواهد بود. ریشه بسیاری از قتل‌ها، ظلم‌ها و گناهان نفس اماره است.
ایشان به برخی از مصادیق و اثرات پیروی از نفس اشاره کردند و گفتند: تکبر، خودبینی و بسیاری دیگر از رذایل اخلاقی از مصادیق و ثمرات نفس هستند. پیروی از خواهشات و دستورات نفس باعث شد که افرادی همچون فرعون، نمرود و ابوجهل دعوت پیامبران را قبول نکنند و بر گمراهی خود بمانند و به هلاکت برسند.
مولانا عبدالحمید از “شیطان” به‌عنوان سومین دشمن انسان‌ها یاد کردند و خاطرنشان کردند: خداوند متعال انسان‌ها را با شیطان مورد امتحان و آزمایش قرار داده است. شیطان دشمن بسیار خطرناکی است که هیچ‌گاه استراحت نمی‌کند و همواره در تلاش است تا خیال و وسوسۀ گناه را در دل انسان‌ها ایجاد کند و آنان را به‌سوی گناه و معصیت سوق دهد.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: خداوند متعال بندگانش را با این سه چیز (دنیا، نفس و شیطان) مورد امتحان و آزمایش قرار می‌دهد که آیا بندگان دنبال دنیا و خواهشات نفسانی رفته و از شیطان پیروی می‌کنند یا اینکه به همه این‌ها پشت کرده و به فرامین و دستورات پروردگارشان عمل می‌کنند؟ نتیجه همین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که چه کسی بندۀ نفس و شیطان است و چه کسی بندۀ خدا. کسانی که به حقوق‌الله و حقوق‌الناس توجه نمی‌کنند و دستورات پروردگار را نادیده گرفته و از شیاطین انسی و جنی و خواهشات نفسانی پیروی می‌کنند بندۀ نفس‌اند، و کسانی که در هر حال به دستورات شریعت عمل می‌کنند بندۀ الله تعالی هستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر لزوم استفاده از فرصت زرین ماه مبارک رمضان تاکید کردند و گفتند: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای اصلاح و تزکیه و عبادت پروردگار است. این ماه در سازندگی و اصلاح جامعه بسیار مؤثر است. لذا از این فرصت طلایی کمال بهره را ببریم و از هر آن‌چیزی که به روزه ضربه می‌زند اجتناب کنیم. در این ماه از انواع گناهان دوری کنیم و به اصلاح اخلاق و تزکیه نفس بپردازیم. خداوند متعال سفرۀ معنوی ماه مبارک رمضان را گسترانیده است تا ما از این سفره توشۀ تقوا را برای تمام طول سال برداریم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در پایان با اشاره به نزدیک شدن دهه اخیر رمضان اظهار نمودند: عشره اخیر ماه مبارک رمضان در راه است. در روایات آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در عشره اخیر رمضان عبادت و سخاوت‌شان را بیشتر می‌کردند. لذا سعی کنیم در این عشره بیش از پیش با مساجد ارتباط برقرار کنیم و با اعتکاف و عبادت در این شب‌ها به اصلاح و تزکیه خویش بپردازیم.
*حمله به مساجد و اماکن مذهبی بر خلاف شریعت اسلام است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به انفجار اخیر در یکی از مساجد کویت، ضمن محکومیت شدید این اقدام، اظهار داشتند: حمله اخیری که به مسجد برادران شیعۀ ما در کویت انجام گرفت بسیار تکان‌دهنده و دردآور بود. در این حمله هولناک مسلمانان روزه‌دار در مسجد مورد حمله قرار گفتند.
ایشان در ادامه افزودند: افراط و تندروی بسیار خطرناک است. امروز افراط‌گرایی بالاترین تهدیدی است که جهان اسلام با آن مواجه است. فردی که به‌خود مواد منفجره بسته و خودش را در مسجد و در میان نمازگزاران منفجر کرده است، به اعتبار ظاهر مسلمان است و خود را مسلمان می‌داند، اما از آنجایی‌که گرفتار افراط‌گرایی و تندروی است به این فکر نمی‌کند که مسجد خانه خداست و حرمت دارد و بی‌حرمتی به خانه خدا و مسلمانان روزه‌دار بر خلاف دستور الهی است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: افرادی که گرفتار افراط‌گرایی هستند حرمت مساجد که بهترین اماکن امن در دنیا هستند، و نیز حرمت مسلمانان روزه‌دار و افراد بی‌گناه را که مرتکب قتلی نشده‌اند رعایت نمی‌کنند و خودشان را در مساجد منفجر می‌کنند. البته این اتفاق فقط در کویت رخ نداده، بلکه چندین مسجد و مرکز مذهبی دیگر نیز مورد حمله و تخریب قرار گرفته‌اند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: دین اسلام به شدت با حمله به مساجد و اماکن مذهبی مخالف است. حمله به اماکن مذهبی و مورد هدف قرار دادن نمازگزاران و افراد بی‌گناه بر خلاف شریعت اسلام است. البته کسی که مرتکب قتل شده است سزاور مجازات است، اما کشتن افراد بی‌گناه، تندروی و افراط‌گرایی است که باید از آن به خدا پناه برد.
ایشان اظهار داشتند: متاسفانه افراط‌گرایی و تندروی در سال‌های اخیر در جهان اسلام گسترش یافته است. لذا همه ما باید هوشیار باشیم و جامعه و جوانان خودمان را از هرگونه تنگ‌نظری، تندروی و افراط‌گرایی برحذر بداریم. افراط‌گرایی در هر قشری و لباسی و از جانب هر کسی باشد خطرناک بوده و از نگاه ما محکوم است.
*برادران اهل‌سنت باید بتوانند در کلان‌شهرهای کشور با آزادی کامل نماز جمعه و عیدین برگزار کنند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان مردم و مسئولین را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: مسئولین امر و برادران شیعه و اهل‌سنت بیدار باشند که دشمن در فکر ایجاد ناامنی در کشورهایی که امنیت دارند، ازجمله ایران اسلامی هستند. لذا همه باید مواظب باشیم که افرادی در جامعه مشکلات ایجاد نکنند و سبب افراط‌گرایی نشوند.
ایشان در ادامه افزودند: جامعه اهل‌سنت که در تمام صحنه‌ها حضور دارند و حاضراند برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی جان خودشان را بدهند، به‌عنوان بازویی برای نظام جمهوری اسلامی و برادران شیعه محسوب می‌شوند که در سازندگی، امنیت و وحدت شیعه و سنی تاثیرگذار هستند. لذا مسئولین امر مواظب باشند کسی با اعمال سلیقه آزادی‌های قانونی آنها را سلب نکند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: درخواست ما از مسئولین جمهوری اسلامی، به‌ویژه ریاست محترم جمهور که برای اجرای قانون اساسی و رعایت حقوق ملت ایران سوگند یاد کرده‌اند، آن‌است که برادران اهل‌سنت که در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور مسجد ندارند و نمازهای خودشان را در نمازخانه‌های استیجاری اقامه می‌کنند، افرادی با اعمال سلیقه مانع برگزاری نمازهای جمعه و عیدین نشوند. برای برگزاری نماز در پارک و اماکن عمومی مناسب است که درخواست مجوز شود، اما افراد در یک منزل و نمازخانه که کاملا جنبۀ عمومی ندارد، باید بتوانند با آزادی کامل نمازشان را ادا کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: مسئولین امر نیز بر همین عقیده‌اند و عاقلانه هم همین است که معنای وحدت آن نیست که دو مذهب یکی شوند و یا نماز دو مذهب یکی شود. در مسایل نماز تفاوت‌های فقهی وجود دارد که هر کسی باید بتواند نمازش را طبق مذهب و عقیده‌اش با آزادی کامل ادا کند. البته مشترکات بین شیعه و سنی زیاد است، اما به‌خاطر برخی تفاوت‌های فقهی، برادران اهل‌سنت باید بتوانند نماز جمعه و عیدین و سایر مراسم مذهبی خودشان را با آزادی کامل در سایه پرچم نظام جمهوری اسلامی و سعۀ صدر مسئولین برگزار نمایند.
مولانا عبدالحمید در پایان هشدار دادند: ترس ما آن است که مبادا وجود تنگ‌نظری و اعمال سلیقه‌ها سبب بروز تندروی و افراط‌گرایی در جامعه شود و مشکلاتی ایجاد نماید.
مدیر دارالعلوم زاهدان در بخش پایانی سخنان خویش به درگذشت “یارمحمد آخوند نظری”، مدیر و مؤسس حوزه علمیه قره بولاغ ترکمن‌صحرا و از علمای استان گلستان اشاره کردند، و با بیان اینکه «درگذشت علما ضایعۀ بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود» وفات این عالم برجسته را به جامعه‌ اهل‌سنت استان گلستان تسلیت گفتند و برای آن مرحوم مغفرت الهی را مسئلت کردند. ایشان همچنین برای “مولانا عبدالشکور”، از علمای مشهور منطقه «خاران» در ولایت بلوچستان پاکستان، که هفته گذشته وفات کردند، دعای مغفرت نمودند.

چاپ

1578 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 9 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©