شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «بهار معنوی» و «موسم عبادت» یاد کردند و بر لزوم استفاده هرچه بیشتر از این فرصت طلایی تاکید کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 29 خرداد 1394 (2 رمضان‌المبارک 1436) پس از تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» اظهار داشتند: خداوند متعال برای تقویت جسم انسان انواع روزی‌ها و نعمت‌ها را در زمین قرار داده است. خداوند برای تقویت بُعد روحانی و معنوی انسان نیز نعمت‌هایی را قرار داده و برنامه‌ریزی کرده است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بهترین برنامه را برای اصلاح و تزکیه بشر آورده است. کسانی که به این برنامه‌ها بی‌توجهی کرده و در پرتو آن خودشان را اصلاح و تزکیه نکنند و به گناه و معصیت مبادرت ورزند طعمه آتش جهنم خواهند شد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم از برنامه‌های الهی روگردانی می‌کنند. در‌حالی که عمل به برنامه‌ها و تعلیمات شریعت کار دشواری نیست، بلکه در حد توان و استعداد بشر است. اسلام دین اعتدال و میانه‌روی است و عبادات را آسان گرفته است. به‌عنوان مثال دین اسلام در بحث روزه، فقط روزه در روزهای ماه رمضان را فرض قرار داده و شب‌ها اجازه خورد و نوش داده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‌شان به بیان فضایل ماه مبارک رمضان پرداختند و گفتند: ماه رمضان ماه نزول قرآن است و ما با روزه گرفتن در این ماه نزول قرآن را جشن می‌گیریم. برای اینکه ما با قرآن انس بگیریم خداوند متعال روزه رمضان را فرض گردانید. روزه سنت انبیاست. خداوند متعال برای اینکه زمینه نزول تورات را فراهم کند به حضرت موسی علیه‌السلام دستور داد که 40 روز روزه بگیرد.
ایشان «رسیدن به تقوا» را هدف اصلی روزه عنوان کردند و گفتند: هدف اصلی از روزه ماه مبارک رمضان این است که در ما تقوا و خداترسی به‌وجود بیاید. چنان‌که قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» لذا روزه باید ما را از گناه و معصیت باز دارد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند هر کس که روزه بگیرد ولی گناهان را ترک نکند خداوند به روزه او هیچ نیازی ندارد. روزه یعنی دوری از گناهان. البته گناه همیشه ممنوع است اما منعش در ماه رمضان بیشتر است. گناه و معصیت به روزه ضربه می‌زند و اجر و ثوابش را از بین می‌برد.
مدیر دارالعلوم زاهدان انجام اعمال نیک به‌ویژه تلاوت قرآن در این ماه مبارک را مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: در ماه مبارک رمضان شیاطین زندانی هستند و دروازه‌های جهنم بسته و درب‌های بهشت باز هستند. در این ماه زمینه عبادت و رفتن به سوی پروردگار فراهم است. لذا از این فرصت کمال بهره را ببریم و برای آخرت آمادگی نماییم. در این ماه قرآن مجید را به کثرت تلاوت کنید. تلاوت قرآن در تزکیه، اصلاح و وارستگی ما مؤثر است. همچنین به کثرت خدا را ذکر کنید، هر اندازه ذکر الله تعالی بیشتر باشد تأثیر رمضان به همان اندازه در زندگی ما بیشتر خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: از همین ابتدای رمضان دنبال عمل نیک باشیم. منتظر آخر رمضان و دهه اخیر نباشیم. شاید به دهه اخیر نرسیم، ولی اگر رسیدیم بیشتر عبادت کنیم. این اعمال نیک ذخیره و توشه آخرت ماست؛ نماز، روزه، زکات، اجتناب از گناهان و کمک و نیکی به مردم توشه آخرت ما خواهند بود. لذا از بهار معنوی رمضان کمال استفاده را ببریم. این ماه، ماه ضیافت الهی است. این روزها روزهای توبه و رجوع إلی الله است. دهه اول رمضان دهه رحمت الهی است، هر کس به اندازه خودش از این رحمت بهره می‌برد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: به سوی مساجد بشتابید و حضورتان در نمازها پررنگ باشد. شما در این ماه از شر شیطان در امان هستید. الله تعالی زمینه‌ای را فراهم کرده است تا با تمام توان او را بندگی کنیم. هر اندازه رجوع و طلب ما بیشتر باشد استفاده ما از معنویت رمضان بیشتر خواهد بود. لذا شیرمردانه و شیرزنانه خدا را عبادت کنید.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان‌شان تعدیل ارکان در نماز، به‌ویژه در نمازهای تراویح، را مورد تاکید و توصیه قرار دادند و گفتند: یکی از دغدغه‌های بنده این است که بسیاری از حفاظ در نمازهای تراویح تعدیل ارکان را رعایت نمی‌کنند و نماز مردم را ناقص می‌کنند. درحالی‌که باید نمازی بخوانیم که اجر و ثوابی را برای ما به دنبال داشته باشد. سرعت خواندن آیات در نماز باید به‌گونه‌ای باشد که مردم بفهمند چه خوانده می‌شود. حافظی که نماز مردم را ناقص کند در پیشگاه خدا مسئول است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان توجه به حقوق‌الناس، رسیدگی به فقرا و مساکین و پرداخت زکات و صدقات را نیز در این ماه مبارک مورد تاکید قرار دادند.

چاپ

1522 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©