شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید همگان بر پرداخت زکات، عمل به دستورات شریعت را «بالاترین مصلحت هر انسان» دانستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش اول خطبه‌های نماز جمعه (21 فرودین 1394) آیه «و الذین یکنزون الذهب و الفضة و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم» تلاوت کردند و سپس اظهار داشتند: “زکات” از ابتدا و آغاز ماموریت و مسئولیت انسان روی زمین، یعنی از شریعت حضرت آدم علیه السلام تا شریعت خاتم‌النبیین صلی الله علیه و سلم در همه ادیان وجود داشته است. نماز و زکات در تمام شرایع و ادیان وجود داشته است. حکمت الله تعالی از همان ابتدا بر این بوده که انسان‌ها الله را با جان و مال عبادت کنند.
ایشان در بیان اهمیت زکات در اسلام خاطرنشان کردند: اگر ما الله تعالی را فقط با جان عبادت کنیم و شب و روز نماز بخوانیم، ولی زکات ندهیم مستحق عذاب خدا خواهیم بود. خداوند متعال در مورد کسانی که زکات اموال خویش را پرداخت نمی‌کنند می‌فرماید «یوم یحمی علیها فی نار جهنم» در جهنم همین ثروت و دارایی، که فرد از ادای زکات آنها ابا ورزیده است، به آتش تبدیل می‌شوند و الله تعالی او را مواخذه خواهد کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: با وجود اینکه جان و مال ما از آنِ خداوند متعال است، اما این دو را از ما خریده و در ازای آن نعمت‌های بهشت را به ما عنایت می‌کند. کسی که خداوند متعال را دوست دارد هرگز از قربانی کردند جان و مال دریغ نمی‌کند. کسی که ادعای محبت با الله تعالی را دارد ولی حاضر نیست به خاطر ادای نماز صبح خوابش را قربانی نماید، در ادعای خود دروغگوست. زیرا کسی که خدا را دوست داشته باشد مال و جان خود را فدای احکام و دستورات خداوند می‌کند.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: اگر کسی پرده کعبه را بگیرد و قسم بخورد که خداوند متعال را دوست دارد ولی حاضر نباشد زکات اموال‌اش را پرداخت کند، قسم چنین فردی از لحاظ شرعی و عقلی مردود بوده و او دروغگو شمرده می‌شود. علامت محبت بندگان با الله تعالی آن است که از فدا کردن مال و جان در راه خدا دریغ نورزد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن اظهار تأسف در خصوص کوتاهی مردم در پرداخت زکات، خاطرنشان کردند: متاسفانه بسیاری از مردم در امر پرداخت زکات کوتاهی می‌کنند، درحالی‌که زکات یکی از ارکان دین است. نماز بالاترین عبادت جانی و زکات بالاترین عبادت مالی است و به همین خاطر قرآن عظیم‌الشأن این دو را کنار یکدیگر ذکر کرده است. اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم اکثر مال‌ها و ثروت‌هایی که از بین رفته و صاحبان آنها با ورشکستگی مواجه شده‌اند به‌دلیل کوتاهی در پرداخت زکات بوده است. هر مالی که حق زکات و یا حق فقرا و مساکین با آن مخلوط باشد، آن مال به زودی نابود خواهد شد.
مولانا عبدالحمید عمل به دستورات شریعت را بالاترین مصلحت دانستند و خاطرنشان کردند: ما باید در مقابل تمام دستورات الهی تسلیم باشیم و بدان‌ها عامل باشیم، چه به صلاح ما باشند و چه نباشند. البته عمل به دستورات الله تعالی بالاترین مصلحت برای هر حکومت، نظام، ملت و فردی است.
*مشکلات جهان اسلام با رسیدگی به حقوق اقلیتها، تشکیل حکومتهای فراگیر و توجه به واقعیتها قابل حل هستند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه «ناامنی‌ها، مشکلات و تهدیدها بیشتر شده و بیم آن می‌رود که ناامنی فراگیر شود و مناطق دیگر را در قلمرو عالم اسلام فرابگیرد» گفتند: بسیاری از مسایل و مشکلات کنونی جهان اسلام با گفتگو قابل حل هستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: بسیاری از ناامنی‌ها و درگیری‌ها شکل فرقه ای و مذهبی پیدا کرده است. این مسایل راه حل دارند و قابل حل هستند.
ایشان افزودند: مسایل کنونی نیازمند تغییر سیاست هستند. من بنا بر احساس مسئولیت و وظیفه قبلا مسئولین کشورهای اسلامی را دعوت دادم و گفتم که شرایط تغییر کرده و این شرایط سیاست جدیدی را می طلبد.
مولانا عبدالحمید چالشهای کنونی جهان اسلام را ناشی از عدم توجه حکومتها به واقعیتهای موجود دانستند و گفتند: من در کنفرانسهای اخیر در قم و تهران صحبت کردم و گفتم که تمام مشکلات و چالشهایی که جهان اسلام و غیر اسلام با آن مواجه است بخاطر این است که واقعیتها دیده نمی شوند. سیاستمداران خبره، سازمان ملل، کشورهای جهان واقعیتها را نمی بینند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اگر انسان واقعیتها را ببیند و تشخیص بدهد و بداند همه مشکلات جهان قابل حل خواهند بود. سیاست باید با واقعیتهای موجود ترسیم و جهت دهی شود. وقتی شرایط تغییر می کند سیاستها هم باید تغییر کنند تا مشکلات و معضلات کاهش پیدا کرده و حل شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: همه مشکلات در آنجاست که یک گروه در دنیا می خواهد قدرت را در دست بگیرد و بقیه را به حاشیه براند. در بسیاری از کشورها اقلیتها را در نظر نمی گیرند و حقشان را نادیده می گیرند. حال این اقلیت شیعه یا سنی یا دارای هر دین و مذهب دیگری باشد.
مولانا عبدالحمید افزودند: در اکثر جاهها حق اقلیتها ضایع شده و جریانات حاکم حق و حقوق دیگران را در انتخابات در نظر نمی گیرند و اکثر انتخاباتی که در بسیاری از کشورها انجام می گیرد فرمایشی است. و وقتی سایر گروهها و احزاب می بینند که حقشان ضایع شده و گروه حاکم زیربار واقعیت نمی رود آن گروههای دیگر آغازگر انقلاب و جنگ و جدال می شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: حکومت نباید موروثی و در اختیار یک گروه یا قوم و مذهب باشد. اقلیتها چه شیعه هستند و چه سنی باید حقوقشان رعایت شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشتباه خواندن راه حلهای نظامی گفتند: راه حل سیاسی درست است و راه حلهای نظامی اشتباه است. زیرا راه حلهای نظامی تلفات و نقصان به بار می آورد، مردم کشته می شوند و زندگی شان ویران می شود.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: اقلیتها در همه جای دنیا به حقشان راضی هستند اما وقتی حداقل حقوقشان رعایت نمی شوند آنان شروع به مشکل آفرینی می کنند. سیاست درست، اسلامی و موفق آن است که همه دیده شوند. همین کشورهایی که مشکلاتشان پیچیده شده است اگر حکومتهای وقت حقوق اقلیتها و اکثریت را رعایت می کردند و همه را می دیدند به این مشکلات برخورد نمی کردند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به حل موضوع هسته ای ایران از طریق گفتگو و مذاکره گفتند: کشورهای اسلامی باید با هم بنشینند و گفتگو کنند. ما تجربه کردیم که سخت ترین مسایل مانند مساله هسته ای ایران با گفتمان قابل حل هستند.
ایشان افزودند: مساله هسته ای ایران از نظر ما حل شده است زیرا دو طرف به این نتیجه رسیدند که گفتگو بهترین راه حل است و حمله نظامی و تحریمها نمی تواند راه بجایی ببرد و بر همین اساس دو طرف نشستند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان نمودند: گفتگو و مذاکره می تواند مشکلات یمن، سوریه، لیبی و عراق را هم حل کند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: حقوق برادران شیعه در همه کشورهای اسلامی که در اقلیت هستند باید رعایت شود و در کشورهایی که اهل سنت اقلیت هستند نیز باید حقوقشان مراعات شود و در نظر گرفته شوند. این به نفع هر نظام و حکومتی است که اقلیتهای خود را دریابد و به آنها بها بدهد و آنها را شریک حکومت کند.
*ما به هیچ کسی اجازه نمی دهیم استان را ناامن کند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به حادثه شهادت 8 مرزدار و 2 پاسدار مخابرات سپاه در استان، این حوادث را محکوم کردند و گفتند: جریانی که در مرز پیش آمده بود ما را تکان داد. هشت نفر از مرزداران عزیز ما که از مرزها حراست می کردند شهید شدند و دو نفر از برادران پاسدار ما در یک درگیری دیگر به شهادت رسیدند. ما با شدت تمام حادثه به شهادت رساندن عزیزان مرزدار و پاسدار را محکوم می کنیم.
مولانا عبدالحمید افزودند: ما علمای منطقه، نخبگان و تحصیلکردگان، معتمدان و مردم اجازه نمی دهیم که افرادی در سیستان و بلوچستان ناامنی ایجاد کنند و بخواهند درگیریهای جاهای دیگر را به اینجا بیاورند. ما می خواهیم امنیت رعایت شود و در سایه امنیت حق و حقوقمان را پیگیری کنیم.
ایشان گفتند: ما نمی گوییم اهل سنت حق و حقوقی ندارد یا به حقوق خود رسیده است و مشکلی ندارد. ما مشکلات زیادی داریم اما مشکلات خود را از طریق قانون و گفتمان پیگیری می کنیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان شرایط فعلی استان را خوب ارزیابی کردند و گفتند: الان در استان ما خوشبختانه شرایط خیلی خوبی است. دولت تدبیر و امید توانسته با فرستادن استانداری فهیم و توانمند برنامه ریزی کند. حاج آقای سلیمانی امام جمعه معزز زاهدان که فرستاده رهبر معظم انقلاب است و استاندار محترم برای استان مایه وحدت هستند. الحمدلله تغییراتی در استان ایجاد شده و امید ما این است که استان در مسیر توسعه قرار گرفته است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اکثر فرمانداران جنوب استان اهل سنت هستند و یکی دو فرماندار شیعه در منطقه هم انصافا از افراد بومی بیشتر برای مردم زحمت می کشند. در مرکز استان هم قدمهای خوبی برای توجه به برادران اهل سنت برداشته شده است. طرحها و پروژه های بسیار بزرگی را جناب آقای روحانی در سفرشان کلنگ زنی کردند و ان شاءالله دولت به سمت ایجاد اشتغال و کار پیش می رود و خواسته مردم هم همین است. انتظار ما در همه مناطق اهل سنت همین است.
*بزرگترین مشکل اهل سنت عدم مشارکت دادن آنها در سازندگی و اداره کشور است
امام جمعه اهل سنت زاهدان خواستار توجه بیشتر دولت به مناطق اهل سنت شدند و گفتند: درخواست ما از جناب آقای دکتر روحانی این است که به همه مناطق اهل سنت بیشتر توجه کنند و اهل سنت را در مدیریتها مشارکت بدهند.
ایشان در ادامه افزودند: بزرگترین مشکل اهل سنت عدم مشارکت در سازندگی و اداره کشور و مدیریت منطقه ای و کلان کشور است. ما انتظار داریم که سیاستمداران بر امور ما نظارت کنند و امور مذهبی را به دست برادران امنیتی ندهند. درست است که برادران امنیتی برای ما عزیز هستند و جوان هستند اما امور ما باید در دست بزرگان باشد.
مولانا عبدالحمید گفتند: درخواست ما از رهبر عزیز و معظم آن است که امور اهل سنت را زیر نظر خود داشته باشند و امور ما را خود ایشان اداره کنند زیرا سمت پدری بر همه ما دارند و امور ما را فقط به دست دولتها و ارگانها نسپارند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: در مورد بسیاری از مسایل ما صبر و تحمل می کنیم و معتقدیم که قابل حل هستند. در برخی موارد تنگ نظری ها به حدی است که یک نمازخانه تعطیل می شود. جلوگیری مأمورین امنیتی از اقامه نماز جمعه در یکی از نمازخانه ها که در منزل استیجاری در یکی از شهرها برگزار می شود، بسیار تعجب آور است. این در حالی است که ما در بلوچستان اجازه نمی دهیم که به نماز خواندن یک خانواده شیعه کسی متعرض شود. شیعیان عزیزان و برادران ما هستند.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “مال و جان و ناموس شیعه برای ما یکی است و تفاوتی ندارد” گفتند: هر کسی به مال و جان و ناموس شیعه تعرض کند به ما تعرض کرده است. ما تفاوت قایل نیستیم و اجازه نمی دهیم که گروههایی از جاههای دیگر با هر انگیزه ای شیطنت کنند و ناامنی ایجاد کنند.
ایشان در ادامه افزودند: ما در مقابل هر کسی که بخواهد ناامنی ایجاد کند می ایستیم. اما از مسئولین انتظار داریم همانگونه که یهودیان و مسیحیان در انجام عبادات خود آزاد هستند به هیچ کس اجازه ندهند برای نمازخواندن اهل سنت در نمازخانه ها، به ویژه در شهرهای بزرگ ممانعت ایجاد کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: ما وطن و کشور و نظام جمهوری اسلامی را دوست داریم و به آن وفادار هستیم. و انتظار داریم نظام مسایل ما را حل و رسیدگی کند و طوری نباشد که به هر جایی مراجعه کنیم جوابمان را ندهند.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کردند: اگر به ما میدان بدهند ما می توانیم در عرصه های بین المللی نقش آفرینی کنیم اما متاسفیم که به ما میدان داده نشده است تا نقش مثبت خود را در حل بسیاری از مسایل و مشکلات ایفا کنیم.

چاپ

1394 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 آذر, 1394


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©