شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان گوشه‌ای از اخلاق و صفات زیبای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم، از ایشان به‌عنوان “بهترین الگوی ایمان و اخلاق” یاد کردند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (12 دی‌ماه 1393) پس از تلاوت آیه «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه» اظهار داشتند: الله تعالی رسول اکرم صلی الله علیه و سلم را از هر نوع عیب و نقص ظاهری و باطنی پاک آفریده و تمام زیبایی‌ها و خوبی‌ها را در وجود مبارک آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم قرار داده بود. آنچه برای ما مهم و قابل اقتداست زیبایی‌های اخلاقی و سیرت مبارک ایشان است. زیرا قرآن عظیم‌الشأن به ما دستور می‌دهد تا از سیرت و کردار و رفتار آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم اتباع و پیروی کنیم. سیرت پاکان و در رأس همه آنها سیرت رحمة‌للعالمین محمد امین صلی الله علیه وسلم شایسته تذکره است.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزدند: الله تعالی سیرت و اخلاق رسول اکرم صلی الله علیه و سلم را چنان کامل آفریده است که انسان در هر بخشی از بخش‌های زندگی جستجو کند آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم را بهترین نمونه و الگو خواهد یافت. رسول اکرم صلی الله علیه و سلم از اخلاق بسیار والایی برخوردار بودند و فرمودند: «بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» الله تعالی مرا فرستاده تا خوبی‌ها و زیبایی‌های اخلاق را به پایه تکمیل برسانم.
ایشان در تشریح “اخلاق اسلامی” خاطرنشان کردند: اخلاق مسأله بسیار مهمی است که در روز قیامت در ترازوی اعمال از همه نیکی‌های انسان سنگین‌تر خواهد بود. انسانی که از اخلاق زیبایی برخوردار بوده و اعمال و کردارش مطابق سنت باشد زودتر مورد عفو و بخشش خداوند متعال قرار می‌گیرد. وقتی از حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها در مورد اخلاق آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم سوال شد، فرمود: «کان خلقه القرآن» اخلاق آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم قرآن مجید بود. قرآن مجید بهترین اخلاق و کردار را به ما می‌آموزد و زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم کاملا منطبق با قرآن مجید بود. آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم نمونه عملی قرآن بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم افتخار همه بشریت است. زندگی پاک و بی‌عیب و نقص آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم قابل پیروی است. صحابه- رضوان الله علیهم اجمعین- چنان محبتی با رسول‌الله صلی الله علیه و سلم داشتند که از درک و فهم ما خارج است. در سفرها که رسول‌الله صلی الله علیه و سلم بیرون وضو می‌گرفتند، صحابه نمی‌گذاشتند آب وضوی ایشان بر زمین بریزد، بلکه برای به‌دست آوردن آن نزدیک بود با یکدیگر درگیر شوند. شما نظیر این محبت را در هیچ جایی نمی‌توانید پیدا کنید.
ایشان در ادامه افزودند: آن ارادت و محبتی که صحابه و یاران رسول اکرم صلی الله علیه و سلم با ایشان داشتند یاران و دوستداران هیچ پیامبری با او نداشته‌اند. وقتی آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم در حجة‌الوداع موی سر مبارک‌شان را تراشیدند، صحابه- رضی الله عنهم- چنان آن موها را بردند که به یکی یک تار مو و به دیگری دو تار مو یا بیشتر رسید و آنها نسل‌ اندر نسل از آن موها حفاظت کردند. حضرت عمرو بن عاص رضی الله عنه فرمودند که اگر شما در مورد چهره مبارک آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم از من بپرسید من نمی‌توانم به شما چیزی بگویم، زیرا محبت و عظمت آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم چنان بر دلم غالب شده بود که به خاطر ادب و احترام زیاد نتوانستم صورت زیبا و چهره انور رحمة‌للعالمین را نگاه کنم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: رسول اکرم صلی الله علیه و سلم چنان معلم بزرگ و آفتاب عالم‌تابی بود که هر چه می‌فرمود خودش قبل از دیگران بر آن عمل می‌کرد. بسیاری از داعیان و مربیان و رهبران دنیا اول از خودشان شروع نمی کنند. این نکته بسیار مهمی است که اگر داعی و مربی به آنچه می‌گوید عمل کند، عمل کردن برای سایر مردم آسان می‌شود زیرا مردم نمونه عملی می‌خواهند و تنها گفتار و موعظه کافی نیست. زمانی موعظه و راهنمایی می‌تواند موثر باشد که با عمل همراه باشد.
ایشان در ادامه‌ی توصیف صفات زیبای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم گفتند: رسول اکرم صلی الله علیه و سلم از همه انسان‌ها بیشتر به یاد خدا مشغول بودند؛ نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، در میادین جهاد همیشه در صف اول تشریف داشتند. آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم بی‌نهایت رئوف و مهربان بودند؛ باری حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم روز عید به طرف مصلی می‌رفتند، در بین راه کودکی را دیدند که گریه می‌کرد. علت گریه‌اش را جویا شدند. او عرض کرد که امروز همه بچه‌ها به عیدگاه می‌روند و لباس نو پوشیده‌اند، اما من پدر ندارم که برایم لباس نو تهیه کند و مادری ندارم که مرا به حمام ببرد. رسول اکرم صلی الله علیه و سلم خطاب به آن کودک فرمودند: نگران نباش، من پدر تو و عایشه مادر توست، لذا آن کودک را به منزل خودشان فرستادند تا استحمام کند و لباس نو بپوشد و به عیدگاه بیاید.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان از پیامبر بزرگوار اسلام به عنوان بهترین الگوی اخلاق، حلم، صبر و استقامت یاد کردند و گفتند: حلم و صبر آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم و استقامت ایشان در برابر ناهنجاری‌ها و ناملایمات و بداخلاقی‌ها در دنیا بی‌نظیر است. به همین دلیل تا زمانی که مسلمانان به سیرت و زندگی آن‌‌حضرت صلی الله علیه وسلم عمل می‌کردند دنیا از اسلام متاثر بود.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: گسترش اسلام با زور شمشیر نبوده و اسلام با جنگ پیش نرفته است، بلکه با اخلاق و رفتار نیک مسلمانان توانسته دنیا را فتح کند. بسیاری می‌گویند که ایرانی‌ها با زور شمشیر مسلمان شدند. اما من با یقین می‌گویم که ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها با شمشیر مسلمان نشدند. این تاریخ غلط است. ایرانیان و دیگر ملت‌های دنیا با تشخیص مسلمان شدند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: قدرت جهاد و قدرت اسلام پادشاهان ظالم را ساقط کرد و سیستم پادشاهی را از بین برد. اما اسلام با دلایل در دل مردم جای خود را باز کرد و مردم به این نتیجه رسیدند که مسلمانان برحق‌اند و اسلام دین برحقی است و آن را قبول کردند.
ایشان افزودند: اسلام هیچ‌کس را مجبور نکرده است که یا مسلمان شود و یا کشته شود. اسلام گمشده و نیاز همه بشریت است و برای کامیابی و سعادت و زندگی راحت و آرام انسان‌ها آمده است.

وحدت یک ضرورت شرعی و از نصوص قرآنی ثابت است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفتند: معنای هفته وحدت آن نیست که وحدت تنها در همین یک هفته است بلکه این مناسبت به دلیل اختلاف روایت یک هفته‌ای از 12 تا 17 ربیع‌الاول میان شیعه و سنی درباره تاریخ ولادت حضرت رسول صلی الله علیه وسلم به هفته وحدت نام‌گذاری شده است زیرا پیامبر بزرگوار اسلام پیام‌آور وحدت و انسجام و همدلی بودند.
مولانا عبدالحمید افزودند: رسوال الله صلی الله علیه وسلم جنگ 120 ساله اوس و خزرج را تبدیل به اخوت و برادری کردند تا مسلمانان وحدت عملی داشته باشند و با هم و منسجم و متحد باشند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: وحدت یک ضرورت و یک استراتژی است. علاوه بر آن یک ضرورت شرعی و از نصوص قرآنی ثابت است. قرآن و سنت ما مسلمانان را به وحدت دعوت داده‌اند.
ایشان افزودند: متاسفانه امروز در جهان اسلام تفرقه موج می‌زند و استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل و دشمنان اسلام چشم طمع به اختلاف مسلمین دوخته‌اند. اکنون آنان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند کاری کنند که اسلام را نابود کنند و برای تامین اهداف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی علیه مسلمانان مستقیماً وارد صحنه شوند، بنابراین از راه تفرقه وارد می‌شوند.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه عامل تفرقه در جهان امروز دشمنان قسم خورده دین هستند گفتند: آنان به خاطر منافع خود می‌خواهند مسلمانان را با هم درگیر کنند و جلوی بیداری اسلامی را بگیرند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تامین امنیت رژیم اسرائیل را یکی دیگر از اهداف دشمنان اسلام برشمردند و افزودند: بر ما و بر همه مسلمین واجب است که با هم متحد باشیم. و همه گرایش‌ها، تفکرات و فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی باید با هم تفاهم و اخوت و برادری داشته باشند.
ایشان توصیه و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولین امر، به‌خصوص دولت تدبیر و امید را در زمینه وحدت بسیار تاثیرگذار دانستند و افزودند: اجرای عدالت و نگاه یکسان به همه قومیت‌ها و همه مذاهب بسیار تاثیرگذار است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: الحمدلله ما امروز شاهد وحدت و اخوت خوبی در ایران اسلامی هستیم. خصوصاً در استان ما مدیریت استان، نماینده ولی فقیه در استان و نماینده دولت که رفتار و مسیرشان در زمینه وحدت است و تاثیرگذار بوده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: علمای شیعه و سنی، نخبگان، اندیشمندان، معتمدین و سایر اقشار جامعه با وحدت، اخوت و تفاهم در کنار همدیگر زندگی می‌کنند و این امر مایه یأس دشمنان شده است.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در مجموع وضعیت امنیت استان سیستان و بلوچستان را خوب ارزیابی کردند و گفتند: گاهی یک‌سری مسائل پراکنده‌ای در مرزهای جمهوری اسلامی شنیده می‌شود که ما به شدت این موارد را محکوم می‌کنیم، اما اینها بسیار جزئی هستند و امنیت و وحدت در مرزهای کشور برقرار است.

تسهیلات برای زائران ایرانی قابل تقدیر است
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود برای زیارت حرمین شریفین و ادای مراسم عمره به بیان جلوه‌های زیبای این سفر معنوی پرداختند و در ادامه از سازمان حج و زیارت کشور و بعثه مقام معظم رهبری و در رأس آن توجه رهبری انقلاب اسلامی و نماینده ایشان که برای زائران ایرانی تسهیلات زیادی فراهم کرده‌اند تقدیر کردند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این‌باره گفتند: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران برای راحتی و آسایش زائران برنامه‌ریزی ندارد و این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

 

چاپ

1463 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 15 دی, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©