شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان از گزارش منتشرشده اخیر پیرامون اِعمال خشونت سازمان سیای آمریکا علیه متهمان زندانی به عنوان “رسوایی بزرگ” یاد کردند و اظهار داشتند: هفته گذشته گزارشی از رسوایی بزرگ در آمریکا که ادعای دموکراسی و تمدن داشته و خود را مرکز دموکراسی و تمدن می‌داند منتشر شد. در این گزارش فیلم‌هایی به نمایش گذاشته شده است که مأموران سازمان سیای آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر به منظور گرفتن اعتراف شکنجه‌های بسیار سنگینی را علیه متهمان در زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب و دیگر جاها به‌کار برده‌اند، و دستور این شکنجه‌ها از سوی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا و کسانی که بعد از او آمده‌اند صادر شده است.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان گرفتن اعتراف از طریق شکنجه را “مغایر با قوانین بین‌المللی” دانستند و خاطرنشان کردند: هر اعترافی که از طریق شکنجه گرفته شود از دیدگاه اسلام باطل و مردود و طبق موازین بین‌المللی نیز ممنوع است و چنین اعترافاتی هرگز قابل قبول نبوده و در هیچ دادگاه عدل و انصافی معتبر نیست.
ایشان در ادامه تاکید کردند: این شکنجه‌ها که در آمریکا انجام گرفته است رسوایی بزرگی برای این کشور محسوب می‌شود. لذا رئیس جمهور آمریکا و سایر مدیران این کشور باید این موضوع را پیگیری نمایند و تمام کسانی که دستور این شکنجه را صادر کرده و نیز کسانی که آن را اجرا نموده‌اند و بر خلاف قوانین بین‌المللی دست به چنین جنایتی زده‌اند به تخلف آنها رسیدگی شده و محاکمه شوند. محاکمه عاملان این جنایت تنها راه برون‌رفت آمریکا از این رسوایی‌ است.

روند به‌ رسمیت شناخته‌شدن فلسطین نشانه بیداری ملتهاست
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان‌شان بر آزادی فلسطین و پایان اشغال این سرزمین توسط اسرائیل تاکید کردند و گفتند: توصیه ما به دنیای غرب و کسانی که مدعی مبارزه با افراط‌گرایی، تندروی و تروریزم هستند آن‌ست که برای آزادی فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی تلاش نموده و از ادامه تجاوزات اسرائیل جلوگیری کنند. زیرا نظر کارشناسی‌شده آن است که تمام مشکلات جهان به جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین برمی‌گردد. حمایت غیرمنصفانه و غیرعاقلانه از اسرائیل سبب شده است تا تمام مردم، حتی کسانی که از این رژیم حمایت می‌کنند و یا در مقابل جنایات آن سکوت اختیار کرده‌اند، ضربه خورده و هزینه‌های گزافی را متحمل شوند.
ایشان در پایان تاکید کردند: عقب‌نشینی اسرائیل، آزادی و استقلال فلسطین قدم بزرگی در جهت امنیت دنیا و در راستای مبارزه با تروریزم خواهد بود. الحمدلله در این روزها شاهدیم که پارلمان‌های کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری کشور فلسطین را به‌ رسمیت شناخته و به اسرائیل توصیه می‌کنند تا خاک این کشور را ترک کند. ما امیدواریم که دنیا در مسیر عقل و انصاف قرار گیرد و کسانی که مدعی دموکراسی و آزادی هستند یک‌رنگی و صداقت را اختیار کنند و به شعارهای خودشان به صورت صحیح جامه عمل بپوشانند.

چاپ

1499 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 آذر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©