شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر اهمیت حیاء و اخلاق اسلامی، نسبت به توطئه دشمنان اسلام مبنی بر نشر بی‌حیایی و بی‌بندوباری در جامعه، به‌ویژه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای هشدار دادند و آن‌را در راستای “ترویج فرهنگ منحط غرب در بلاد اسلامی” دانستند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 14آذر (12 صفر 1436) مطالبی پیرامون موضوع «حیاء و اخلاق اسلامی» ایراد نمودند و خاطرنشان کردند: امروز ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که دشمنان انسی و جنّی یکی از بزرگترین شعبه‌های دین را مورد حمله قرار داده‌اند؛ حیاء از شعبه‌های مهم و بزرگ دین است. دین و ایمان منهای حیا دین نخواهد بود. حیا هم برای زن و هم برای مرد بسیار مهم و حیاتی‌ست.
ایشان در ادامه افزودند: حیا بالاترین و زیباترین اخلاق برای یک زن به‌شمار می‌رود. اگر زن همه چیز داشته باشد ولی حیا نداشته باشد در واقع هیچ چیزی ندارد. وقتی حیا در مرد و زن نباشد همه زیبایی‌ها و خوبی‌ها باطل می‌شوند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در حدیثی می‌فرمایند که حیای خود را حفظ کنید و آن را پرورش داده و تقویت نمایید. حیا، ایمان و تمام اخلاق نیک باید تقویت شوند و اخلاق زشت و نازیبا باید از وجود انسان زدوده شوند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به برنامه‌های دشمنان اسلام برای نشر بی‌حیایی و فحشا در جامعه اشاره کردند و گفتند: امروزه دشمنان اسلام حیا را مورد هدف قرار داده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با از بین بردن حیا در یک جامعه می‌توانند به مرادشان که همان نشر خواهشات نفسانی ا‌ست، برسند. دشمنان اسلام که حیا و غیرت از وجود زنان و مردان آنها رفته، و بی‌حیایی را تمدن و فرهنگ می‌دانند، می‌خواهند مسلمانان نیز مثل آنها باشند و به طرف خواهشات نفسانی سوق پیدا کنند. آنها می‌خواهند ما از اسلام به سوی بی‌حیایی سوق پیدا کنیم.
ایشان اظهار داشتند: اگرچه وسایل جدید از یک لحاظ نعمت هستند، اما همین وسایل می‌توانند وسیله فساد قرار گیرند. دشمنان اسلام می‌خواهند با همین ابزار جدید پوشش اسلامی، حجاب و حیا را از مسلمانان بگیرند و به عزت و غیرت جامعه ضربه بزنند. آنها می‌خواهند دختران مسلمان را از خانه خارج کنند و به عزت و عفت اسلامی آنها ضربه وارد کنند. در فرهنگ و تمدن اسلامی در امر ازدواج دختران خواستگار مراجعه می‌کند و دختران با عزت و حرمت از خانه خارج می‌شوند، اما فرهنگ غربی می‌خواهد که دختر با بیگانگان ارتباط برقرار نموده و برای خودش خواستگار پیدا کند. [شکی نیست که از این طریق] عزت جامعه از بین می‌رود. چه بسا دخترانی که عزت و حرمت خانواده و فامیل را رعایت نکرده و از خانه فرار کرده‌‌‌اند و مشکلات و جنگ و درگیری به‌وجود آمده است؛ اینها مشکلات و معضلاتی هستند که متاسفانه همه ما آنها را با چشم سر مشاهده می‌کنیم.
مولانا عبدالحمید به برخی از مضرات شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره کردند و اظهار داشتند: در گذشته می‌شنیدیم که در اروپا سیل بی‌بندوباری موج می‌زند، اما امروزه در تک‌تک خانه‌ها این بی‌بندوباری و غرب‌زدگی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای قابل مشاهده بوده و به نمایش گذاشته می‌شود. وضعیت بسیار خطرناکی‌ست. همه باید هوشیار و بیدار باشند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: غربی‌ها از کلماتی همچون “آزادی” و “حقوق زن”، که کلمات حقی هستند، مفهوم خاصی را مدنظر دارند و می‌خواهند با این کلمات زنان و دختران را به‌سوی بی‌بندوباری و بی‌حجابی سوق دهند و لباسش را از تنش بیرون کنند، درحالی‌که زن با حفظ حجاب و پوشش خود نیز می‌تواند آزادی اسلامی دینی، بشری و انسانی خود را داشته باشد و به حقوق فردی و اجتماعی خود برسد. زن می‌تواند به همراه پوشش اسلامی و حفظ عزت و کرامت خود در زندگی فردی و عرصه‌های اجتماعی خدمت کند و یا به تحصیل خود ادامه دهد.
مدیر دارالعلوم زاهدان اشاره‌ای هم به یکی از موارد استفاده ناصحیح از تلفن‌های همراه نمودند و گفتند: وقتی تلفن در اختیار دختران مجرد قرار دارد، مردان نامحرم و ناشناس و افراد شکاری و کلاهبردار بارها به این دختران زنگ می‌زنند. دختران معصوم و پاکدامن نیز کم‌کم فریب می‌خورند و مجبور می‌شوند جواب دهند. سپس آنها با دروغ‌های آن‌چنانی و کلمات به‌ظاهر شیرین دختران معصوم را فریب می‌دهند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان یادآور شدند: خلاصه اینکه ماهواره‌ها و رسانه‌هایی که مسئولیت‌شان نشر بی‌حیایی و بی‌بندوباری، به‌ویژه در بلاد اسلامی است، می‌خواهند با این ترتیب مسلمانان را از پای درآورند. آنها خصوصا در بلاد اسلامی که نسبت به این مسائل حساس هستند، می‌خواهند فرهنگ شوم و منحط خود را پیاده کنند. دشمنان اسلام با انواع برنامه‌ها می‌خواهند غیرت، حیا و اخلاق اسلامی را از ما بگیرند، درحالی‌که اینها جزو بالاترین سرمایه‌ها و نعمت‌ها هستند. لذا ما باید مواظب و بیدار باشیم.

رژیم صهیونیستی بزرگترین علت گسترش تروریزم در جهان است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز، اسرائیل را بزرگترین عامل گسترش “تروریزم” در جهان دانستند و بر مبارزه با “علت” این پدیده شوم تاکید کردند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان اظهار داشتند: امروزه تمام جهان از پدیده ترور و دهشتافکنی رنج می‌برد. ]سال‌هاست[ جهان غرب شعار مبارزه با تروریزم را سر می‌دهد، اما بنده بارها اعلام کرده‌ام که برای مبارزه با تروریزم باید با علت مبارزه شود نه با معلول. اسرائیل و رژیم صهیونیستی بزرگترین علت گسترش تروریزم در جهان است. لذا باید دست این رژیم از سرزمین‌های اسلامی کوتاه شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن ابراز خرسندی از به‌رسمیت شناخته شدن استقلال فلسطین توسط پارلمان‌های برخی کشورهای اروپایی خاطرنشان کردند: بسیار جای خوشحالی است که پارلمان‌های مختلف کشورهای اروپایی‌، استقلال کشور فلسطین را تصویب نموده و آن را به رسمیت می‌شناسند و در آخرین مورد پارلمان فرانسه این موضوع را تصویب کرد و به دولت نیز توصیه نمود تا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.
ایشان تاکید کردند: امروزه جهانیان به این نتیجه رسیده‌اند تا زمانی‌که با علت تروریزم مبارزه نشود، مبارزه با این پدیده بی‌معنا خواهد بود. لذا باید پدیده زشت تروریزم را ریشه‌یابی نمود و آن‌را خشکاند. تبعیض، بی‌عدالتی، تجاوز به حقوق دیگران، اشغال برخی کشورهای اسلامی، قتل‌های بی‌رحمانه، ویران شدن منازل فلسطینیان در مقابل دیدگان جهانیان و سرکوب ملت‌ها توسط دولت‌های استبدادی از جمله اسباب اصلی رشد تروریزم هستند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: بنابراین دنیا باید با ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی، اشغال و فقر و فساد مبارزه کند. دولت‌هایی که در کشورهای‌شان با اختلافاتی مواجه هستند به حرف مخالفان گوش فرا دهند و از طریق مذاکره مشکلات‌شان را حل کنند. نباید این کشورها دست به دامان بیگانگان و قدرت‌های غاصبی که برای رسیدن به منافع خود به کشورهای اسلامی هجوم می‌آورند، شوند. آوردن قدرت‌های استعماری به سرزمین‌های اسلامی کار بسیار اشتباهی است.

قتل “حاج خدانظر” براثر قساوت، جهالت و سنگدلی قاتلان در کنار مسجد رخ داد
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین با اشاره به ترور “حاجی خدانظر براهویی”، یکی از ریش‌سفیدان طایفه براهویی، ضمن محکوم کردن این حادثه اظهار داشتند: هفته گذشته در مقابل مسجد مکی حادثه بسیار دلخراشی رخ داد؛ مرحوم حاجی خدانظر براهویی، که از افراد سرشناس بود، درحالی‌که از نماز صبح برگشته و قصد ورود به منزل را داشت، ترور شد. این حادثه بسیار تکان‌دهنده بود. قساوت، جهالت و سنگدلی این افراد تا جایی رسیده که حرمت مسجد را نیز حفظ نکردند و فردی که تازه نماز خوانده و از مسجد بیرون شده بود را کشتند.
ایشان در ادامه افزودند: این افراد جواب خداوند را چه خواهند داد که فردی که مرتکب قتلی نشده است را اینگونه ترور می‌کنند؟ البته حتی اگر فردی مرتکب قتل هم شده باشد، اولا باید به مقامات قضایی تحویل داده شده تا از طریق قانونی محاکمه شود. اما اگر شرایطی‌ست که به قاتل دسترسی نداشته و نمی‌توانند او را دستگیر کنند، باز هم نباید او را در شهر مورد هدف قرار دهند، زیرا این روش امنیت و آسایش عموم مردم را به مخاطره می‌اندازد و موجب رعب و وحشت شهروندان می‌شود. در گذشته سارقان و خلاف‌کاران مقداری عقل داشتند و به کسی‌که با او زنی همراه ‌بوده یا در حالت نماز بود حمله نمی‌کردند، برخلاف خلاف‌کاران امروزی که عقل ندارند و جا و مکان را تشخیص نمی‌دهند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به این دسته از افراد خاطرنشان کردند: بنده به این افراد هشدار می‌دهم که دست از قتل و ترور بردارند. تروریزم پدیده بسیار زشتی است و از جانب هر کسی که باشد محکوم است. لذا ما این مورد و سایر موارد مشابهی که اخیرا اتفاق افتاده را محکوم می‌کنیم.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان با اشاره به روز دانشجو، این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک گفته و برای موفقیت آنها دعای خیر نمودند.

چاپ

1389 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 آذر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©