مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه 14آذر (12 صفر 1436) اهل سنت زاهدان، اسرائیل را بزرگترین عامل گسترش “تروریزم” در جهان دانستند و بر مبارزه با “علت” این پدیده شوم تاکید کردند.

امام جمعه اهلسنت زاهدان اظهار داشتند: امروزه تمام جهان از پدیده ترور و دهشت افکنی رنج می‌برد. [سال‌هاست] جهان غرب شعار مبارزه با تروریزم را سر می‌دهد، اما بنده بارها اعلام کرده‌ام که برای مبارزه با تروریزم باید با علت مبارزه شود نه با معلول. اسرائیل و رژیم صهیونیستی بزرگترین علت گسترش تروریزم در جهان است. لذا باید دست این رژیم از سرزمین‌های اسلامی کوتاه شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن ابراز خرسندی از به‌رسمیت شناخته شدن استقلال فلسطین توسط پارلمان‌های برخی کشورهای اروپایی خاطرنشان کردند: بسیار جای خوشحالی است که پارلمان‌های مختلف کشورهای اروپایی‌، استقلال کشور فلسطین را تصویب نموده و آن را به رسمیت می‌شناسند و در آخرین مورد پارلمان فرانسه این موضوع را تصویب کرد و به دولت نیز توصیه نمود تا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.
ایشان تاکید کردند: امروزه جهانیان به این نتیجه رسیده‌اند تا زمانی‌که با علت تروریزم مبارزه نشود، مبارزه با این پدیده بی‌معنا خواهد بود. لذا باید پدیده زشت تروریزم را ریشه‌یابی نمود و آن‌را خشکاند. تبعیض، بی‌عدالتی، تجاوز به حقوق دیگران، اشغال برخی کشورهای اسلامی، قتل‌های بی‌رحمانه، ویران شدن منازل فلسطینیان در مقابل دیدگان جهانیان و سرکوب ملت‌ها توسط دولت‌های استبدادی از جمله اسباب اصلی رشد تروریزم هستند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: بنابراین دنیا باید با ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی، اشغال و فقر و فساد مبارزه کند. دولت‌هایی که در کشورهای‌شان با اختلافاتی مواجه هستند به حرف مخالفان گوش فرا دهند و از طریق مذاکره مشکلات‌شان را حل کنند. نباید این کشورها دست به دامان بیگانگان و قدرت‌های غاصبی که برای رسیدن به منافع خود به کشورهای اسلامی هجوم می‌آورند، شوند. آوردن قدرت‌های استعماری به سرزمین‌های اسلامی کار بسیار اشتباهی است.

قتل “حاج خدانظر” براثر قساوت، جهالت و سنگدلی قاتلان در کنار مسجد رخ داد
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین با اشاره به ترور “حاجی خدانظر براهویی”، یکی از ریش‌سفیدان طایفه براهویی، ضمن محکوم کردن این حادثه اظهار داشتند: هفته گذشته در مقابل مسجد مکی حادثه بسیار دلخراشی رخ داد؛ مرحوم حاجی خدانظر براهویی، که از افراد سرشناس بود، درحالی‌که از نماز صبح برگشته و قصد ورود به منزل را داشت، ترور شد. این حادثه بسیار تکان‌دهنده بود. قساوت، جهالت و سنگدلی این افراد تا جایی رسیده که حرمت مسجد را نیز حفظ نکردند و فردی که تازه نماز خوانده و از مسجد بیرون شده بود را کشتند.
ایشان در ادامه افزودند: این افراد جواب خداوند را چه خواهند داد که فردی که مرتکب قتلی نشده است را اینگونه ترور می‌کنند؟ البته حتی اگر فردی مرتکب قتل هم شده باشد، اولا باید به مقامات قضایی تحویل داده شوند تا از طریق قانونی محاکمه شوند. اما اگر شرایطی‌ست که به قاتل دسترسی نداشته و نمی‌توانند او را دستگیر کنند، باز هم نباید او را در شهر مورد هدف قرار دهند، زیرا این روش امنیت و آسایش عموم مردم را به مخاطره می‌اندازد و موجب رعب و وحشت شهروندان می‌شود. در گذشته سارقان و خلاف‌کاران مقداری عقل داشتند و به کسی‌که با او زنی همراه ‌بوده یا در حالت نماز بود حمله نمی‌کردند، برخلاف خلاف‌کاران امروزی که عقل ندارند و جا و مکان را تشخیص نمی‌دهند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به این دسته از افراد خاطرنشان کردند: بنده به این افراد هشدار می‌دهم که دست از قتل و ترور بردارند. تروریزم پدیده بسیار زشتی است و از جانب هر کسی که باشد محکوم است. لذا ما این مورد و سایر موارد مشابهی که اخیرا اتفاق افتاده را محکوم می‌کنیم.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان با اشاره به روز دانشجو، این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک گفته و برای موفقیت آنها دعای خیر نمودند.

چاپ

1476 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 22 آذر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©