شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “صحابه و اهل بیت تربیت یافتگان رسول خدا و محبوب ایشان بودند” به بیان گوشه ای از مناقب حضرت عثمان و سایر خلفای راشدین، رضی الله عنهم، پرداختند. 

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های نماز جمعه (2 آبان 1393) را با تلاوت سوره مبارکه “العصر” آغاز کردند و از حادثه شهادت مظلومانه حضرت عثمان رضی الله عنه به عنوان یکی از مناسبتهای مهم ماه ذی الحجه یاد کردند و گفتند: این ایام مصادف با شهادت تعدادی از دوستان و یاران رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می باشد؛ هجدهم ذی الحجه سالروز شهادت مظلومانه حضرت عثمان رضی الله عنه است. ایشان در شهر مدینه منوره، در حالی که بر مسند خلافت قرار داشتند، به صورت مظلومانه ای به شهادت رسیدند. اواخر ماه ذی الحجه و اوایل ماه محرم مصادف است با شهادت دومین خلیفه راشد؛ امیرالمؤمنین حضرت عمر رضی الله عنه. دهم محرم نیز مصادف با شهادت سیدنا حسین رضی الله عنه است. همه این بزرگان صحابه و تربیت یافتگان رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و محبّ و محبوب ایشان هستند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ابتدا مطالبی پیرامون مناقب حضرت عثمان رضی الله عنه ایراد کردند و اظهار داشتند: سیدنا عثمان رضی الله عنه کسی است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در صلح حدیبیه به ایشان اعتماد کرده و ایشان را برای مذاکره با مشرکین، که مانع ادای مراسم حج و عمره مسلمانان شدند، به مکه مکرمه فرستادند. حضرت عثمان رضی الله عنه از سوی آنحضرت صلی الله علیه وسلم مأمور شد تا پیام ایشان را، مبنی بر اجازه ادای حج و عمره، به مشرکین مکه برسانند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: وقتی حضرت عثمان به مکه مکرمه رفت و پیام آنحضرت صلی الله علیه وسلم را به مشرکین رساند، آنها با درخواست آنحضرت صلی الله علیه وسلم مخالفت کردند، اما به حضرت عثمان گفتند که خودت می توانی مناسک حج را انجام دهی. ولی حضرت عثمان رضی الله عنه فرمود که طواف خانه خدا بدون حضور محبوبم؛ رسول خدا صلی الله علیه وسلم، برایم مناسب و خوشایند نیست. در روایات آمده است که یکی از صحابه در حدیبیه به آنحضرت صلی الله علیه وسلم گفت که خوشا به سعادت عثمان که می تواند طواف خانه خدا را انجام دهد، اما رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: خیر. عثمان بدون من طواف نخواهد کرد. این جمله بیانگر اعتماد رسول خدا صلی الله علیه وسلم به حضرت عثمان رضی الله عنه است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه تشریح واقعه حدیبیه و بیان مناقب حضرت عثمان رضی الله عنه افزودند: در جریان حدیبیه شایعه شد که حضرت عثمان شهید شده است. در این هنگام رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بر درخت حدیبیه تکیه زده و برای گرفتن انتقام خون حضرت عثمان و بر جهاد و استقامت در مقابل مشرکین از صحابه بیعت گرفتند. یکی از صحابه خدمت آنحضرت صلی الله علیه وسلم عرض کرد که اگر شایعه شهادت عثمان دروغ باشد، او از برکات این بیعت محروم می شود. در این هنگام رسول اکرم صلی الله علیه وسلم دست راست خود را بر روی دست چپش گذاشتند و فرمودند: این دست حضرت عثمان است. این واقعه نیز نمونه دیگری از اعتماد رسول خدا صلی الله علیه وسلم بر حضرت عثمان است.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بر یاران خویش اعتماد کامل داشتند” خاطرنشان کردند: در واقعه هجرت نیز رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به حضرت علی و حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنهما اعتماد کردند؛ آنحضرت صلی الله علیه وسلم تمام امانتهای مردمی را به دست حضرت علی رضی الله عنه دادند و حضرت علی در رختخواب آنحضرت صلی الله علیه وسلم خوابید تا اگر حمله ای صورت گرفت بر او صورت گیرد. حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه نیز همراه و همسفر رسول خدا صلی الله علیه وسلم در سفر هجرت بود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “تجهیز لشکر مسلمانان در جنگ تبوک” را از دیگر مناقب حضرت عثمان برشمردند و گفتند: حضرت عثمان رضی الله عنه در جنگ تبوک با پرداخت سیصد شتر لشکر مسلمانان را تجهیز کرد. حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه تمام دارایی و حضرت عمر فاروق رضی الله عنه نصف دارایی خود را برای تجهیز لشکر مسلمانان در جنگ تبوک تقدیم آنحضرت صلی الله علیه وسلم نمودند.

خداوند متعال با ایمان حضرت عمر اسلام را تقویت کرد
مولانا عبدالحمید اشاره ای نیز به فضایل حضرت عمر فاروق رضی الله عنه نمودند و گفتند: در صحیح بخاری روایتی آمده است که روزی آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند من در خواب دیدم که نزد من شیر آوردند و من از آن شیر نوشیدم، به طوری که کاملا سیر شدم. سپس باقیمانده آن را به عمربن خطاب دادم. صحابه تعبیر این خواب را جویا شدند. آنحضرت صلی الله علیه وسلم آن را به “علم” تعبیر کردند. البته روایت دیگری نیز موجود است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند که من شهر علم هستم و علی (رضی الله عنه) درب آن شهر است. همچنین روایتی دیگر در صحیح بخاری است که آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند من در خواب دیدم که مردم را بر من عرضه می کنند که عمربن خطاب نیز در میان آنهاست. لباس بسیاری از آنها تا سینه و پایینتر بود، اما لباسی که بر تن عمربن خطاب بود بر روی زمین کشیده می شد. صحابه تعبیر این خواب را از آنحضرت صلی الله علیه وسلم پرسیدند. ایشان فرمودند: تعبیر لباس در خواب، دین است. 
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به ثمرات مسلمان شدن حضرت عمر اشاره کردند و گفتند: تا قبل از مسلمان شدن حضرت عمر مسلمانان نمی توانستند به صورت علنی به سوی دین اسلام دعوت داده و یا بیت الله را طواف کنند و در مسجدالحرام نماز بخوانند، بلکه به صورت مخفیانه در منزل حضرت أرقم تجمع می کردند، اما وقتی حضرت عمر رضی الله عنه مشرف به اسلام شد چنان تکبیری در خانه حضرت أرقم بلند شد که کوههای مکه هم به صدا درآمدند و مسلمانان علناً وارد مسجدالحرام شده و نماز را به صورت علنی با جماعت برگزار کردند و دعوت به اسلام را علنی کردند.
ایشان یادآور شدند: الله تعالی با ایمان آوردن حضرت عمر اسلام را تقویت کرد. چنانکه روزی آنحضرت صلی الله علیه وسلم دعا کردند که بارالها، اسلام را به وسیله یکی از عُمرَین (عمر بن خطاب، و عمرو بن هشام (ابوجهل)) نصرت و یاری کن. این دعا در حق حضرت عمر فاروق رضی الله عنه قبول شد. حضرت عمر رضی الله عنه وقتی به خلافت رسیدند چنان عدالت و مساواتی را اجرا کردند که عدالت ایشان تا قیامت ضرب المثل است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان به بی رغبتی صحابه نسبت به مال دنیا اشاره کردند و گفتند: حضرت عمر رضی الله عنه هیچ رغبتی به مال دنیا نداشت، به طوری که در دوران خلافتشان روزی پینههای لباسشان را حساب کردند، دیدند که هفده پیوند و پینه بر لباس ایشان بود. حضرت علی رضی الله عنه نیز همین حالت را، در قبل و بعد از خلافت داشتند. به طوری که پس از خلافت فرمودند: اگر مسأله اجرای دستور خدا و گرفتن حق مظلوم  نمی بود، حکومت و خلافت برایم هیچ ارزشی نداشت و من آن را رها می کردم. اما فقط به خاطر اجرای عدالت خلافت و حکومت را پذیرفتم. 
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند: صحابه و اهل بیت تربیت یافتگان آنحضرت صلی الله علیه وسلم هستند که در راه دین فداکاری و جانفشانی کردند. همه آنها نمونه و الگوی ما هستند و محبت همه آنها باید جزو دین و ایمان و اعتقاد ما باشد.

هدف قرار دادن اهل قلم ظلم بسیار بزرگی است
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از خطبه های نماز جمعه با اشاره به شهادت یکی از معلمان در منطقه قصرقند استان سیستان و بلوچستان، ضمن محکوم کردن این حادثه اظهار داشتند: شهادت شهید سرگزی، یک از معلمان منطقه قصرقند حادثه ای بسیار زجرآور و آزاردهنده بود. به شهادت رساندن هر انسان بیگناه جرم سنگینی است، اما جرم شهید کردن یک معلم و آموزگار، که در جامعه ارزش دارد، به مراتب سنگینتر است. مورد هدف قرار دادن اهل قلم و کسانی که سلاح در دست نداشته، بلکه قلم در دست دارند، ظلم بسیار بزرگی است.
ایشان در ادامه افزودند: ما این جنایت را با شدت تمام محکوم می کنیم. (تکبیر مردم) کسانی که مرتکب قتل این معلم شدند دست به جنایتی زدند که ملت و مردم استان سیستان و بلوچستان آنها را نخواهند بخشید. مردم استان ناامنی را در هر لباس و شکلی باشد، نمی پذیرند. لذا هیچ کسی حق ندارد در استان ما ناامنی ایجاد کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: الحمدلله با مدیریت مدبّرانه و دلسوزانه در کشور و استان سیستان و بلوچستان، این استان در مسیر درست حرکت کرده و إن شاءالله به سوی توسعه و آبادانی به پیش می رود. فضای ایجاد اعتماد به مدیران بومی و منطقه ای پدیده ای بسیار خوب و سیاستی بسیار پسندیده است. لذا ایجاد ناامنی در این شرایط هیچ توجیهی ندارد. 
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: افرادی از این استان که در خارج زندگی می کنند، نباید توسط افرادی دیگر تحریک شده و دست به ناامنی استانشان بزنند. پیگیری مشکلات و نارسائیها باید از مسیر و مجرای قانونی و از راه مذاکره و گفتمان انجام گیرد. لذا ما امیدواریم که استان ما در آینده از امنیت کامل برخوردار باشد.
مولانا عبدالحمید در خصوص ایجاد تفرقه در استان نیز هشدار دادند و گفتند: ما ضمن تاکید بر لزوم برقراری امنیت در استان، به کسی اجازه نمی دهیم که در استان اختلاف و تفرقه ایجاد نماید. ما می خواهیم با اخوت و برادری در کنار یکدیگر زندگی کنیم. نباید بین اقوام و مذاهب اختلاف وجود داشته باشد. اقوام و مذاهب باید با صلح و سازش و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

امیدواریم سال جدید هجری سال توفیق و عمل، و سال صلح و امنیت باشد
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به آغاز سال جدید هجری اظهار داشتند: بعد از وفات آنحضرت صلی الله علیه وسلم، صحابه تصمیم گرفتند تا تاریخی را به عنوان مبدأ تاریخ اسلامی تعیین نمایند. پس از بررسی اتفافات مهم اسلامی، هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از مکه به مدینه را بزرگترین و مهمترین اتفاق اسلامی دانستند و آن را به عنوان آغاز سال هجری قمری تعیین کردند.
ایشان در ادامه افزودند: امیدواریم الله تعالی سال جدید را سالی با برکت، سال توفیق و عمل، سال صلح و آشتی بین گروههایی که با یکدیگر اختلاف دارند و سال امنیت و آرامش برای مسلمانان بگرداند. 

آیت الله مهدوی کنی از افراد انقلابی بودند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان خطبه های نماز جمعه به رحلت رئیس مجلس خبرگان اشاره کرده و با بیان اینکه “حضرت آیت الله مهدوی کنی از درجه علمی بالایی برخوردار بودند. ایشان از افراد انقلابی بودند که بیشتر عمر خود را در راه خدمت به انقلاب و مردم و نظام جمهوری اسلامی سپری کردند”، ضایعه وفات ایشان را به مقام معظم رهبری، دولت تدبیر و امید، خانواده و بازماندگان آن مرحوم و مردم شریف ایران تسلیت عرض نمودند.
مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به وفات “غلام‎قادر”، دایی و پدرخانم مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان و استاد حدیث این مدرسه، ضمن عرض تسلیت این حادثه به مولانا قاسمی و سایر بستگان آن مرحوم، مغفرت و رفع درجات را برای وی از بارگاه الهی مسئلت کردند.

چاپ

1428 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 آبان, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©