شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به مشکلات موجود در جهان اسلام اظهار داشتند: دهها سال است که بیت المقدس از دست مسلمانان خارج شده است و مسلمانان فلسطین قتل عام می شوند، منازل آنها ویران شده و آواره شده اند، اما دولتهای غربی هرگز دست از حمایت اسرائیل برنداشته و در فکر ایجاد صلح و برگشت مردم فلسطین به سرزمینشان نیستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (25 مهر 1393/ 22 ذی الحجه 1435) با اشاره به سابقه دیرینه غرب در ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی خاطرنشان کردند: دولتهای غربی، با وجود برخورداری از امکانات متعدد، هیچگاه سبب ایجاد صلح و آشتی در کشورهای اسلامی نشده اند. آنها سالهاست که نتوانسته و البته نخواسته اند، مشکلات مسلمانان فلسطین را حل کنند. این در حالی است که دست سازمان ملل و شورای امنیت و دست آمریکا برای ایجاد صلح و آشتی در کشورهای اسلامی باز بوده و هست، اما در هیچ جایی سابقه ندارد که این قدرتها سبب رفع اختلاف شده باشند. لذا معلوم می شود که اینها از وجود اختلاف راضی هستند و در راستای تشدید اختلافات فعالیت می کنند تا زمینه ورود آنها به کشورهای اسلامی و بهانه ای برای بستن پیمان امنیتی و دیگر پیمانها فراهم شود.
ایشان در ادامه افزودند: قدرتهای غربی می خواهند کشورهای اسلامی همواره دست نیاز به سوی آنها دراز کرده و وابسته آنها باشند. در حالی که اگر کشورهای اسلامی دست نیاز به سوی الله تعالی دراز کرده و وابسته مسلمانان باشند و مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند، به مراتب با ضایعات کمتری مواجه خواهند شد. اگر مسلمانان با یکدیگر بنشینند و مشکلات خود را حل کنند، به مراتب بهتر از این است که به کشورهای غربی و شرقی وابسته باشند. زیرا بازشدن پای کشورهای بیگانه به بلاد اسلامی برای منافع اسلام خطرناک است.

دولتهای غربی تا زمانی مشکل فلسطین را حل نکنند نمی توانند با افراطگرایی مبارزه کنند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: امروزه در دنیا برنامه مبارزه با تروریزم است و هر کسی مخالف خود را متهم به افراطگرایی و تروریزم می کند، اما بنده بارها گفته ام که منشأ اصلی بیداری اسلامی و سایر انقلابها در جهان اسلام، زورگویی، حقکشی و استبداد و ظلمی است که در حق ملت فلسطین روا داشته شده است.
ایشان از به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل از سوی برخی کشورها ابراز خرسندی کردند و گفتند: بسیار جای خوشحالی است که بسیاری از کشورها فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل می پذیرند و این کشور را به رسمیت می شناسند. اینکه بیش از 100 کشور، از جمله سوئد و پارلمان انگلیس، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند تحول بزرگی بوده و نشانه آن است که ملتها متوجه شده اند که مشکل ملت فلسطین باید از راه قانون و مسیر عاقلانه حل شود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: دولتهای غربی تا زمانی که مشکل فلسطین را حل نکنند نمی توانند با افراطگرایی مبارزه کنند. آنها باید توجه داشته باشند که به وسیله بمب و سلاح و حمله نظامی نمی توان امنیت دنیا را تامین کرد، منطق جنگ، منطقی نیست که بتواند دنیا را امن کند. بلکه امنیت دنیا از طریق اجرای عدالت، و حاکم کردن فضای مذاکره و گفتمان امکان پذیر است.
ایشان در ادامه با بیان اینکه “اگر اسرائیل به اشغال فلسطین پایان دهد گامی بزرگ در راه مبارزه با تندروی و افراطگرایی برداشته شده است” گفتند: اگر اسرائیل سرزمین فلسطین را ترک کرده و به مرزهای خودش برگردد و به عنوان کشوری از کشورهای جهان زندگی کرده و از اشغال و تجاوز و کشتن مسلمانان فلسطین و ایجاد شهرکهای یهودینشین در سرزمین فلسطین دست بردارد، در همه جا می تواند نمایندگی داشته باشد و در امنیت زندگی کند. به اعتقاد بنده اگر اسرائیل، که آغازگر جنگ و اشغال بوده است، دست از اشغال سرزمین فلسطین بردارد گامهای بزرگی در راه مقابله با افراطگرایی و تندروی برداشته شده و تامین امنیت جهان را به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا اظهار داشتند: در حادثه یازده سپتامبر، که مصیبت بزرگی برای آمریکا بود و ما نیز ضمن همدردی با مردم آمریکا، آن را محکوم کردیم که مردم بیگناه در آن حادثه کشته شدند، دولتمردان آمریکایی به جای اینکه به دلیل اصلی وقوع این حادثه بیندیشند، با ادعای مبارزه با تروریزم به افغانستان و عراق حمله کردند و دشمنان خود را در دنیا بیشتر کردند. در حالی که اگر آنها حقوق دیگران را به رسمیت بشناسند و حرف مردم فلسطین و سایر مظلومین جهان را بشنوند، امنیت آنها حاصل خواهد شد. ما معتقدیم که دولتمردان غربی باید سیاستهای خود را تغییر دهند؛ سیاست جنگ و بمباران و کشتار نمی تواند به حل مشکلات جهان کمک کند.
مولانا عبدالحمید به “اخوت انسانی” همه انسانهای جهان با یکدیگر اشاره کردند و گفتند: همه ما در بشر بودن با یکدیگر شریک بوده و با همه جهانیان اخوت انسانی داریم. ما با مسلمانان دو اخوت دینی و انسانی و با سایر مردم جهان اخوت انسانی داریم. در هر جایی از دنیا که مردم با مصیبتی مواجه هستند، ما باید نگران و ناراحت باشیم. امروزه هزاران مسلمان در دنیا قتل عام می شوند که باعث نگرانی مسلمانان شده است.
ایشان در ادامه در معرفی دین مبین اسلام خاطرنشان کردند: اسلام دین صلح است و دین وابستگی نیست. اسلام دین غیرت است و دین بی غیرتی نیست. اسلام دین آشتی و رحمت است و دین بزدلی نیست. همه دنیا می تواند با ما با مصالحه زندگی کند، اما به سرزمینهای ما تجاوز نکند و بر ما ظلم نکند.

سران کشورهای اسلامی به جای وابستگی به غرب، به الله تعالی و به ملت خویش وابسته باشند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان بر وابستگی مسلمانان به الله تعالی تاکید کردند و خطاب به سران کشورهای اسلامی گفتند: سران کشورهای اسلامی بدانید که وابستگی به غرب و قدرتهای غربی برای شما سعادت و امنیت به دنبال ندارد، بلکه به مردم خودتان متکی شده و آنها را دریابید. حقوق مردم خود را مراعات کنید و با مردم خودتان پشت میز مذاکره بنشینید. اینکه کشورهای اسلامی و مسلمانان به یکدیگر امتیاز بدهند بهتر از این است که به قدرتهای بیگانه امتیاز دهند. اگر سران کشورهای اسلامی در مقابل ملت خودشان تواضع کرده و اظهار عاجزی نمایند، به مراتب بهتر از این است که در مقابل کاخهای متکبران دنیا عاجزی کنند. متاسفانه امروزه برخی از سران کشورهای اسلامی لباس مسلمانان را بر تن دارند، اما تفکر اسلامی نداشته و در جایی دیگر پرورش یافته اند و از این طریق می خواهند مسلمانان سادهلوح را فریب دهند.

توسعه یافتگی دینی و ایمانی تنها راه خروج مسلمانان از مشکلات و بحرانهاست
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین در بخش اول خطبه های نماز جمعه “توسعه یافتگی ایمانی و عمل به دین” را تنها راه خروج مسلمانان از مشکلات و بحرانها عنوان کردند و گفتند: دلیل اینکه مسلمانان امروزی با مشکلات مواجه بوده و گرفتار اختلاف و تفرقه هستند این است که اعمال مسلمانان با قرآن و سنت همخوانی ندارد. توسعه یافتگی مسلمانان در زمینه های مختلف مادی موجب کاهش بخشی از مشکلات آنها می گردد، اما تا زمانی که مسلمانان به توسعه یافتگی ایمانی، اعتقادی و عملی نرسند، مشکلات آنها حل نخواهند شد.
ایشان در ادامه افزودند: در جهان معاصر بسیاری از احزاب و انجمنها و بسیاری از رهبران و اندیشمندان جهان اسلام برای بهبودی وضعیت مسلمانان و نجات آنها از بحران فکر می کنند، اما تا کنون هیچکس نتوانسته فکر و اندیشه و راهکاری ارائه نماید که موجب حل مشکلات مسلمانان گردد. لذا برای اینکه جهان اسلام از بحرانهای موجود خلاصی حاصل نماید، راهی جز اینکه مسلمانان به دین برگشته و دیندار واقعی شوند نیست؛ زن و مرد و پیر و جوان مسلمان باید به رب العالمین و به دین مبارک اسلام و تعلیمات زیبای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم بازگردند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: دین اسلام دینی است که ما را به سوی بهترین اخلاق و کردار رهنمون می سازد. اگر دین اسلام در زندگی ما مسلمانان موجود باشد، همه دنیا در مقابل ما زانو زده و برای ما ارزش و احترام قائل خواهد بود. دین اسلام دین بی نظیری است. عدالتی که در دین اسلام مورد تاکید و توصیه قرار گرفته است چنان عدالتی است که اگر به صورت صحیح در دنیا پیاده شود، همه جهانیان آن را پذیرفته و در مقابل آن سر تسلیم فرود می آورند؛ قضاوت قاضی شریح علیه حضرت علی رضی الله عنه و صدور حکم به نفع یک فرد یهودی، و نیز اعتراض یک پیرزن علیه سخنان حضرت عمر رضی الله عنه و پذیرش سخن وی توسط حضرت عمر نمونه هایی از عدالت اسلامی و دموکراسی واقعی است.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: در صدر اسلام و در دوران خلافت خلفای راشدین چنان عدالتی موجود بود که دنیا را متاثر گردانیده بود. مردم دنیا با زور شمشیر و با قوه قهریه و زندان و شکنجه مسلمان نشدند، بلکه در نتیجه اخلاق و عملکرد رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و شاگردان ایشان به دین اسلام گرویدند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: متاسفانه مسلمانان امروزی از لحاظ عمل و اخلاق با قرآن و سنت فاصله دارند و دلیل بروز مشکلات در زندگی آنها نیز همین مسأله است. مسلمانان امروزی سعادت و خوشبختی خودشان را در وابستگی به اروپا و جهان غرب می دانند، در حالی که زمانی به عزت و کامیابی می رسند که به الله تعالی وابسته شوند و رضایت الله تعالی را حاصل نمایند و از لحاظ اخلاق، عمل و تقوا به رسول اکرم صلی الله علیه وسلم نزدیک شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه دادند: مسلمانان با درگیریهای قومی، طایفه ای، حزبی و گرایشی مواجه هستند. الله تعالی مسلمانان را در تنگنا و فشار قرار داده است تا بیشتر به قرآن و سنت رجوع کرده و در صدد اصلاح اخلاق و عملکرد خویش برآیند.
ایشان “بی توجهی مسلمانان به دین و نشر احکام اسلامی” را دلیل اصلی پریشانی مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: بزرگترین مشکل مسلمانان امروزی این است که برای دینداری خود و جامعه و نشر دین کمتر می اندیشند. وقتی ما مسلمانان احکام دین اسلام را به دیگران نرسانیم، دیگران افکار و اندیشه خود و احکام ادیان منسوخه را منتشر می کنند. وقتی ما در عمل به احکام دین سستی کنیم، دیگران ما را به سوی فساد و فحشا و فرهنگهای منحط خودشان دعوت می دهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان به تلاش سیاستمداران غربی در زمینه خروج دین از کشورهای اسلامی اشاره کرده و گفتند: تلاش دولتمردان غربی و اروپایی در بسیاری از کشورهای اسلامی این بوده است که دین از بلاد اسلامی خارج شود و مسلمانان به فرهنگ غرب و اروپا گرایش پیدا کنند. اما ایمانی که در نهاد مسلمانان موجود بود مانع این برنامه غربیها شد. برگشت مسلمانان به دین و احکام اسلامی و دوری از فرهنگ اروپا دلیل مخالفت حکومتهای غربی با بیداری اسلامی و سرکوب آن است. برای جهان غرب که سالیان متمادی برای نشر و ترویج فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی تلاش کرده است، بسیار ناگوار است که مسلمانان از فرهنگ غرب فاصله گرفته و زندگی اسلامی را اختیار می کند.

چاپ

1505 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 25 مهر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©