شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از خطبه های عید سعید قربان اهل سنت زاهدان در بیان مسایل جهان اسلام، ابتدا موضوع امضای توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان را مورد اشاره قرار داده و از آن به عنوان “شکستی بزرگ برای این کشور اسلامی” یاد کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: امضای پیمان امنیتی مسئولین کشور افغانستان با آمریکا و ناتو از مسایلی که وقتی به آینده این پیمان نگاه می کنیم، آن را نگران‎کننده می بینیم. امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا و ناتو، یک شکست بزرگ برای این کشور اسلامی محسوب می شود؛ هر کشور اسلامی که با یک قدرت بزرگ، که از لحاظ جغرافیایی هم با آن کشور فاصله زیادی دارد، پیمان امنیتی ببندد و برای تامین امنیت کشورش به قدرت‎های غربی متکی و وابسته باشد، جای حسرت و افسوس دارد. چرا کشورهای اسلامی به جای تکیه به قدرت‏های غربی و وابستگی به آنها، به ملت خودشان متکی نبوده و وابسته پروردگار، دین اسلام و ملت‎شان نباشند؟! کشورهای اسلامی به جای صرف هزینه هنگفت به منظور ارتباط با قدرت‎های غربی، با هزینه اندکی می توانند رضایت ملت‎های‎شان را حاصل کرده و امنیت کشورشان را تامین نمایند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به دولتمردان افغانستان خاطرنشان کردند: کشور افغانستان از سوی هیچ یک از کشورهای همسایه مورد تهدید قرار ندارد، بلکه در درون ملت افغانستان اختلاف موجود است. لذا دولتمردان و ملت افغانستان باید با یکدیگر بنشینند و با گفتمان، گذشت و سعه صدر مشکلات خود را حل کرده و رضایت مردم را حاصل کنند. زیرا استحکام دولت‎ها و نظام‎ها در وابستگی به ملت و مردم است. اگر دولت‎ها حرف ملت‎شان را گوش کرده و برای جلب رضایت ملت و تأمین خواسته های آنها هزینه کنند، این هزینه مایه سربلندی و عزت می شود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: دولتمردان افغانستان به جای اینکه با قدرت‎های بزرگ پیمان امنیتی بسته و برای سرکوب ملت خویش هزینه کنند، باید به مطالبات ملت‎شان توجه کرده و خواسته‎های آنها را برآورده نمایند. دولت و ملت در کنار یکدیگر می توانند کشور را آباد کنند. آبادانی هر کشور در گرو هم‎سویی و همگرایی بین دولت و ملت است.
ایشان افزودند: بسیار تکان دهنده است که ما پای بیگانگان را به کشورهای اسلامی باز کنیم و با آنها پیمان امنیتی امضا نماییم. در حالی که تجربه ثابت کرده که در عراق و افغانستان و هر جایی که این قدرت‎ها آمده اند، نه تنها منافعی حاصل نشده، بلکه تشدید ناامنی و اختلافات داخلی را در پی داشته است.

توجه به مطالبات اقوام و مذاهب بهترین راه مقابله با بحران‎هاست
مولانا عبدالحمید در ادامه به ائتلاف بین المللی علیه گروه‎های اسلامی تندرو اشاره کرده و در این خصوص اظهار داشتند: یکی دیگر از مسایلی که موجب ناراحتی انسان می شود فراخوان تمام دولت‎های جهان توسط آمریکا برای سرکوب برخی از گروه‏های اسلامی افراطی و تندرو است. به راستی آیا این گروه‎های تندرو از چنان قدرتی برخوردارند که همه قدرت‎های جهانی و کشورهای دنیا باید برای سرکوب آن‏ها بسیج شوند؟؟!
ایشان به فرازی از سخنان دکتر روحانی در مجمع اخیر سازمان ملل متحد پیرامون راهکار مبارزه با افراطگرایی اشاره کرده و گفتند: سخنان جناب دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بسیار زیبا بود که فرمودند برنامه مبارزه با تروریسم و گروه‎های افراطی باید به کشورهای منطقه سپرده می‎شد و کشورهای اسلامی باید برای مسایل جهان اسلام با یکدیگر برنامه ریزی و همکاری داشته باشند و سازمان ملل نیز حمایت نماید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “توجه به مطالبات اقوام و مذاهب” را بهترین راه مقابله با بحران دانستند و خاطرنشان کردند: توصیه ما به همه کشورهای اسلامی آن است که اولا نگذارید بحران‎ها و اختلافات در جامعه به وجود بیایند، اما بهترین راه مقابله با بحران‎ها و بهترین همبستگی و انسجام ملی است که مسئولین هر کشور به مطالبات اقوام و مذاهب ارزش قایل شده و به خواسته آنها رسیدگی کنند. جلب رضایت ملت و وابستگی به مردم بالاترین قدرت و رمز پیروزی برای هر دولت و حکومت، و سیاستی درست و پایدار است.
ایشان ادامه دادند: اگر دولت‏ها در گذشته به خواسته مردم توجه کرده و رضایت آنها را حاصل می کردند، امروزه گروههای تندرو نمی توانستند در منطقه سوءاستفاده کرده و مشکلات ایجاد نمایند. حکومتی که از پشتوانه مردمی برخوردار باشد از هیچ قدرتی نمی‎هراسد. به نظر بنده اگر رهبر فقید انقلاب اسلامی به بعضی از قدرت‎ها گفتند که هیچ غلطی نمی توانید بکنید، به این خاطر بود که از پشتوانه مردمی برخوردار بوده و ملت ایران در صحنه بود و از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی حمایت می کردند.

خوشنامی واگذاری عیدگاه جدید به اهل سنت زاهدان نصیب دولت یازدهم شد
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خود در مراسم باشکوه عید سعید قربان به موضوع واگذاری عیدگاه جدید به اهل سنت زاهدان اشاره کردند و در این مورد گفتند: جا دارد بنده به خاطر اختصاص دادن مصلا به اهل سنت زاهدان از سعه صدر و وسعت نظر مسئولین تشکر نمایم. اهل سنت زاهدان بیش از دوازده سال است که به خاطر کمبود جا در عیدگاه قبلی، که اکنون محل برگزای نماز جمعه است، خواستار اختصاص مکانی وسیع برای برگزاری نماز عید بودند، و مسئولین در دولت دهم و نیز دولت فعلی این موضوع را بررسی کردند تا اینکه بالاخره این زمین به عیدگاه اهل سنت زاهدان اختصاص داده شد.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: سعادت و خوشنامی واگذاری زمین عیدگاه به اهل سنت زاهدان نصیب دولت یازدهم، آیت الله سلیمانی، امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در استان، و جناب آقای هاشمی، استاندار محترم سیستان و بلوچستان و سایر نهادهای ذیربط شد. برآورده نمودن این خواسته اهل سنت زاهدان سبب خوشنامی نظام جمهوری اسلامی ایران شد. این خواسته علاوه از خشنودی مردم زاهدان، موجب خرسندی و خوشحالی تمام اهل سنت ایران و حتی کسانی که در خارج از کشور بوده و از این موضوع اطلاع یافتند، شده است.
ایشان از تمامی افراد و نهادهایی که در امر واگذاری مصلای اهل سنت زاهدان همکاری داشتند تشکر نموده و گفتند: جا دارد بنده به نمایندگی از اهل سنت استان از آیت الله سلیمانی، جناب آقای هاشمی، استاندار محترم، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، جناب دکتر کاشانی، نماینده مردم زاهدان، و سایر ارگان‎های ذیربط تشکر نمایم. همچنین جا دارد از رهبر معظم انقلاب، به خاطر عملکرد خداپسندانه آیت الله سلیمانی، و نیز از هیئت دولت و رئیس محترم جمهور، به خاطر نقش مهم نماینده عالی دولت در واگذاری این مصلا تقدیر و تشکر نمایم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان واگذاری عیدگاه به اهل سنت زاهدان را “اقدامی عملی در راستای جلب رضایت مردم” دانستند و گفتند: ما با اقدامات عملی می توانیم دل مردم را بدست بیاوریم و رضایت آنها را حاصل کنیم. بنده به مسئولین اعلام می کنم که شما با این کار خود توانستید دل مردم را بدست بیاورید و مردم استان، اعم از شیعه و سنی، را با یکدیگر نزدیک کنید. إن شاءالله وحدت و اخوتی که به خاطر این کار خداپسندانه انجام گرفته است در افزایش امیدواری مردم و تامین امنیت منطقه تاثرگذار خواهد بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان خطاب به دولتمردان گفتند: شما با انجام این قبیل کارها که در جهت رضامندی ملت صورت گیرد، می توانید صد در صد استان را بیمه کنید. تمام اقداماتی که در جهت فقرزدایی، ایجاد اشتغال، فعال کردن مرزها و توجه به صنابع سنتی و صنعتی صورت گیرد موجب دل‎گرمی و نزدیک شدن بیش از پیش مردم به نظام جمهوری اسلامی می شود.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان با اشاره به مناسبت هفته نیروی انتظامی، ضمن گرامیداشت و تبریک این هفته به نیروی انتظامی، “برقراری امنیت” و “ایجاد نظم و آرامش” را از مهمترین وظایف این نهاد عنوان کرده و از “مردم‎داری” به عنوان رمز پیروزی نیروی انتظامی یاد کردند.

چاپ

1437 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 13 مهر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©