شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با استناد به آیات و احادیث، دهه اول ذی الحجه را “فرصتی استثنایی” دانستند که انسان باید از این فرصت برای جبران کمبودهای گذشته استفاده نماید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های نماز جمعه (4 مهر 1393) را با تلاوت آیات ابتدایی سوره مبارکه “الفجر” آغاز کردند و گفتند: اکثر مفسرین و صاحب‎نظران علوم قرآنی معتقدند که مراد از “لیال عشر” در سوره الفجر، دهه اول ماه ذی الحجه و مراد از “الفجر” صبح روز عید قربان است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: الله تعالی به روزهای دهه اول ذی الحجه سوگند یاد کرده و به بندگان هشدار داده است که این روزها فرصت‎های خوبی هستند که انسان‎ها باید آن را غنیمت شمرده و از این فرصت برای جبران کمبودهای گذشته بهره ببرند. نماز، گرفتن روزه، تلاوت قرآن، پرداخت زکات و صدقات، ذکر الله تعالی و سایر اعمال نیک در این روزها فضیلت بسیار زیادی دارند.
ایشان خاطرنشان کردند: در این روزها حجاج بیت الله الحرام برای ادای مناسک حج، که از ارکان بزرگ اسلام می باشد، عازم سرزمین حرمین شریفین می شوند. اگر ما توفیق حضور در مراسم باشکوه و معنوی حج را نداشته ایم، به این معنا نیست که گرفتار کوتاهی و غفلت باشیم، بلکه باید تلاش کنیم که ما هم از این ایام مبارک استفاده کرده و مغفرت و رضایت الله تعالی را شامل حال خودمان بگردانیم. در کتب سنن روایتی آمده است که روزۀ هر روز از دهه اول ذی الحجه به اندازه روزه یک سال اجر و ثواب دارد، و روزه روز عرفه به اندازه روزه دو سال اجر دارد. همچنین در حدیث آمده است که عبادت در شب‎های این دهه، به اندازه عبادت در شب‎های قدر اجر و ثواب دارد.
مولانا عبدالحمید در پایان ضمن تاکید همگان بر استفاده از فرصت دهه ذی الحجه برای عبادت و بندگی الله تعالی، خطاب به نمازگزاران افزودند: دعا کنید که الله تعالی حج همه حجاج را به بارگاه خویش قبول فرماید و حج امسال را برای جهان اسلام سبب خیر و برکت بگرداند.

سازمان ملل و ابرقدرت‎ها باید در زمینه صلح و آشتی و جلوگیری از جنگ و خشونت گام بردارند
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‎شان با اشاره به اجلاس اخیر سازمان ملل اظهار داشتند: تندروی، خشونت و افراط‎گرایی بزرگترین دغدغه ای بود که در کنفرانس سازمان ملل که سران کشورهای دنیا در آن حضور داشتند، مطرح شد. سران بعضی از کشورهای قدرتمند در این جلسه از کلمات تهدیدآمیز برای مبارزه با تروریسم و افراطگرایی استفاده کردند. آمریکا از طریق جنگ می خواهد با افراطگرایی مقابله نماید و برای این منظور متحدانی را هم با خود همراه کرده است.
ایشان در واکنش به آنچه در این اجلاس مطرح شده است گفتند: نکته تأسف‎برانگیز این اجلاس این بود که در این کنفرانس هیچ بحثی از صلح و آشتی، که راه حل اساسی مقابله با ترور، خشونت و افراطگرایی است، به میان نیامد.
مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد از سخنان رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس گفتند: رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود، گروههای افراطی و تندرو را غده های سرطانی معرفی کرده و از وجود این گروهها ابراز نگرانی کرد، اما وی از بزرگترین غده سرطانی، که بسیار بدخیم بوده و عامل بوجود آمدن سایر غده های کوچک سرطانی است، یعنی اسرائیل غاصب و اشغالگر، هیچ سخنی به میان نیاورد.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: همانطور که رئیس جمهور محترم کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس سازمان ملل به نکات مهمی اشاره کردند و ضمن تاکید بر ریشه یابی تروریسم، ریشه افراطگرایی را در فقر، تبعیض، فشار و بی عدالتی دانستند. لذا تا زمانی که معلول ریشه یابی نشود هر اقدامی در مسیر مبارزه با افراطگرایی ناموفق خواهد بود. ظلم، اجحاف و شنیده نشدن حرف مظلوم بالاترین ریشه افراطگرایی و تندروی در منطقه است. همچنین اسرائیل جنایتکار و حمایت‏های نامناسب و بی‎جای قدرت‎های غربی از این رژیم بالاترین ریشه فساد است. وقتی اسرائیل در مدت پنجاه روز در غزه بیش از دوهزار نفر را قتل عام کرده و هزاران تن را زخمی می کند، اما این اقدامات جنایتکارانه از سوی دنیا محکوم نشده و جلوی اسرائیل گرفته نمی شود، و از آن سو موضوع ملت مظلوم فلسطین، که به آب و خاک و جان آنها تجاوز شده است به صورت عادلانه رسیدگی نمی شود تا فلسطین به کشور مستقل خود دست یافته و بر سرنوشت خود حاکم شود، قدرت‎های منطقه چگونه می توانند جلوی افراطگرایی و تندروی را بگیرند.
ایشان در ادامه افزودند: این درحالی است که جهانیان شاهد ظلم‏ها و تجازوهای رژیم اسرائیل و بی عدالتی در دنیا هستند و در این میان افراد تندمزاجی نیز وجود دارند که نمی توانند این مسایل را تحمل کنند، لذا دست به افراط می زنند. البته ما بارها تاکید کرده ایم که با هر نوع خشونت و افراط و ترور مخالفیم، اما با این راه حل که عده ای بلند شوند و کشورهایی را خواسته یا ناخواسته با خود متحد کنند و بگویند ما از طریق جنگ و کشتار با ترور مقابله می کنیم نیز موافق نیستیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر سخنان چند هفته قبل خود در خصوص مبارزه با عوامل بوجود آمدن خشونت و تندروی در منطقه، خطاب به مدعیان مبارزه با تروریزم گفتند: شما قبل از اینکه پدیده افراطگرایی و تندروی در منطقه شکل بگیرد کجا بودید که در منطقه صلح و آشتی برقرار کنید؟ شما در کشوری مانند عراق، که خودتان آن را به‎وسیله جنگ و بمباران در دست گرفتید، نه تنها حکومت فراگیر تشکیل نداده و ملت عراق را در کنار یکدیگر قرار ندادید، بلکه مردم عراق را به جان یکدیگر انداختید و زمینه دخالت دیگران را در سرنوشت ملت عراق فراهم کردید. اگر ملت عراق بعد از اشغال آمریکا و سقوط رژیم گذشته دولت فراگیر تشکیل می دادند و با صلح و آشتی کنار هم قرار می گرفتند امروز زمینه بروز مشکلات در عراق و منطقه فراهم نمی شد. اگر در روزهای اول اختلاف در سوریه صلح برقرار می شد و مردم سوریه در کنار یکدیگر قرار گرفته و به یک آشتی ملی می رسیدند امروز شاهد این مشکلات در منطقه نبودیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان‎شان “تامین امنیت اسرائیل” را دلیل اصلی ناامنی‎های منطقه عنوان کردند و گفتند: دلیل بسیاری از ناامنی‎ها در عراق و سوریه و مصر و لبنان، و همچنین انحراف بیداری اسلامی و کشاندن آن به جنگ و خشونت، علاوه از اهداف سیاسی دیگر، در رأس همه آنها تامین امنیت اسرائیل است. این قدرت‎ها می خواهند که مسلمانان تمام قدرت و توانایی خود را علیه خودشان استفاده کنند و یکدیگر را بکشند تا اسرائیل در امنیت باشد.
ایشان ضمن انتقاد شدید از این سیاست غرب، اظهار داشتند: دنبال کردن تامین امنیت اسرائیل از طریق درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر سیاست اشتباهی است، بلکه از راه صلح و آشتی می توان مسائل را دنبال نموده و با ترور و ناامنی مقابله کرد. اسرائیل باید به مرزهای خودش بازگردد و مسلمانان فلسطین به استقلال برسند. تشکیل دولت فراگیر در کشورهایی مانند عراق و سوریه  می تواند به امنیت منطقه و نابودی افراطگرایی و ریشه های ترور منجر شود؛ عدم زورگویی به ملت‎ها و توجه به حقوق آنها می تواند در تامین امنیت منطقه مؤثر و مفید باشد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: سازمان ملل و قدرت‎هایی که خود را ابرقدرت می نامند، باید در زمینه صلح و آشتی ملی و تامین امنیت و جلوگیری از جنگ و خشونت تلاش کنند. از بین بردن جنگ و خشونت به وسیله جنگ و خشونت، به جز در موارد خاص، کار غیرمعقولانه ای است.
ایشان مجددا با اشاره به اجلاس سازمان ملل خاطرنشان کردند: چیزی که در خصوص این کنفرانس بسیار مایه تاسف شد این بود که در این کنفرانس از صلح و آشتی و دفاع از ملت‎های مظلوم مانند فلسطین و سایر ملت‎ها سخنی به میان نیامد، بلکه از جنگ و مبارزه سخن گفته شد.
مولانا عبدالحمید از سخنان رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل، که عملکرد غرب و دولت‎های قدرتمند را دلیل اصلی رشد افراطگرایی در منطقه عنوان کرده و بر لزوم ریشه یابی دلائل تاکید کرده بود، ابراز خرسندی نموده و ضمن محکوم کردن هر نوع افراط‎گرایی، اظهار امیدواری کردند که صلح و آشتی و امنیت در منطقه حاکم شود.

آموزش و پرورش زیربنای پیشرفت‎های مادی و معنوی بشر است
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین در بخشی از سخنان‎شان در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان با توجه به حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در این مراسم، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و عرض خوشامد خدمت مدیر کل آموزش و پرورش استان، اظهار داشتند: مدیر کل آموزش و پرورش استان از مدیران توانمند و دلسوز در اداره آموزش و پرورش هستند که در زمینه رفع کمبودهای گذشته تلاش می کنند. برداشت بنده از سخنان ایشان در جلسات متعدد این است که ایشان نگران مسأله آموزش و فراگیری علوم فرزندان در استان هستند. البته این موضوعی است که همه مردم باید آن را مورد توجه قرار دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به اهمیت آموزش و پرورش تاکید کرده و خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش زیربنای همه پیشرفت‎های مادی و معنوی بشر است. لذا این موضوع باید دغدغه همه ما برای نسل آینده باشد و در این زمینه باید فکر کنیم. آموزش و پرورش هر اندازه توانمند باشد، اما تعلیم و تربیت زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که والدین و توده مردم با این سازمان همکاری داشته باشند و از آن حمایت کنند. در غیراین‎صورت تغییر و تحول و پیشرفت امکان پذیر نیست.
ایشان با اشاره به وضعیت نامطلوب تعلیم و تعلّم در استان اظهار داشتند: با توجه به اینکه استان ما از لحاظ سواد در کشور در آخرین نقطه قرار دارد، لذا برای پیشرفت در زمینه آموزش و تربیت نیاز به یک حرکت جهادی، عزم ملی و اراده راسخ از سوی علما، تحصیل‎کردگان، ریش سفیدان و اقشار مختلف جامعه و نیز دولت محترم، استاندار سیستان و بلوچستان، وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان‎ها دارد. مردم باید از مدارس استان، در هر نقطه ای که قرار دارند، حمایت کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان به وجود برخی مشکلات در مدارس حاشیه شهر زاهدان اشاره کرده و ضمن اعلام حمایت مردم و علما از آموزش و  پرورش استان، از همه مردم و مسئولین درخواست کردند تا در بخش تعلیم و تربیت فرزندان تلاش و کوشش مضاعفی داشته باشند.

چاپ

1002 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 5 مهر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©