شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های نماز جمعه (17 مرداد 1393) با اشاره به وقوع دو حادثه مشابه در شهر زاهدان اظهار داشتند: طی روزهای گذشته دو حادثه تیراندازی به سوی بعضی رانندگان در شهر زاهدان اتفاق افتاده است که یک دانش آموز وفات کرده و فردی دیگر زخمی شده است و مراجعات و شکایات مردمی در این زمینه موجود است.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ابتدا به شرایط کنونی استان اشاره ای داشته و گفتند: احساس ما این است که الحمدلله شرایط کنونی استان شرایط خوبی است؛ ما احساس می کنیم که در تمام مجموعهها اعم از مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مخصوصا حضرت آیت الله سلیمانی، مجموعه استانداری خصوصا جناب آقای هاشمی و معاونین محترم ایشان، مجموعه نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی و… که امنیت در دست آنهاست، در همه این مجموعه ها احساس خدمت به مردم حاکم است، زیرا خدمت به مردم، در واقع خدمت به نظام است و همه مسئولین نظام مستقیما یا بالواسطه از سوی مردم انتخاب می شوند، زیرا در جمهوریت، اصل مردم هستند. لذا با وجود برخی مشکلات در استان، اما در مجموع در بین نهادها و ارگانها نیت خدمت و خیر موجود است.
مولانا عبدالحمید در خصوص حادثه تیراندازی به سوی رانندگان توصیه هایی به مردم و مأمورین داشتند و خاطرنشان کردند: ابتدا به مردم عزیز تذکری دارم و آن اینکه اولا قوانین را مراعات نموده و وسایل نقلیه را در اختیار کسانی که گواهینامه ندارند نگذارند. ثانیا به فرزندان خود توصیه کنند که حتی اگر گواهینامه ندارند، باز هم فرار نکنند تا خدای ناکرده حادثه ناگواری رخ ندهد. توصیه ما به مأمورین محترم نیز آن است که در چنین مواقعی احتیاط نمایند و در صورت لزوم به لاستیک وسیله نقلیه تیراندازی کنند. مأمورین محترم باید بسیار مراعات کنند تا ضایعه ای پیش نیاید.
ایشان در ادامه افزودند: ما نمی گوییم همه کسانی که در نیروی انتظامی و یا دیگر ارگانها کار می کنند صد در صد انسانهای صالح و نیکی هستند، بلکه در بین آنها نیز افرادی هستند که برخوردهای سلیقه ای می کنند، همانطور که در بدنۀ بقیه حکومت و نظام نیز افرادی هستند که با نظام نبوده و بر خلاف قانون سلیقه ای رفتار می کنند. البته توصیه ما به مردم عزیز آن است که از دست کسانی که خلاف قانون برخورد می کنند شکایت کنند تا با آنها طبق قانون رفتار شود. دستگاه قضایی نیروهای مسلح و دستگاه قضایی عمومی برای رسیدگی به شکایات آمادگی دارند. از دستگاه قضایی انتظار می رود که با برخوردهای سلیقه ای به صورت جدی برخورد نمایند تا از بروز ضایعات مردمی جلوگیری شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: تا آنجایی که بنده شناخت دارم همه نهادها و ارگانها در استان در جهت خدمت به مردم حرکت می کنند و خواستار امنیت و آرامش مردم هستند. اگرچه ممکن است در بین شیعه و سنی افراد متعصبی موجود باشند که سلیقه ای عمل کنند، اما بخش بزرگی از بدنه نظام همین تفکر را دارند که نباید بین شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد.

زاهدان متعلق به همه ملت ایران است و ورود به آن نیاز به گذرنامه ندارد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به گزارشات مردمی مبنی بر وجود برخودهای سلیقه ای در ایست بازرسیهای ورودی شهر زاهدان اشاره کرده و گفتند: شکایاتی موجود است که در ایست بازرسیهای شهر زاهدان برای کسانی که از مناطق بلوچستان، شمال استان سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان، گلستان و سایر نقاط کشور قصد ورود به شهر زاهدان را دارند، مقداری سختگیری بعمل آمده و کارتهای شناسایی و شناسنامه بعضی از آنها را نگه می دارند. از استانهای خراسان و گلستان و کرمان با بنده تماس گرفته اند که مانع ورود مردم این استانها به زاهدان می شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در واکنش به این موضوع خاطرنشان کردند: زاهدان متعلق به همه ملت ایران است. این شهر به خاطر موقعیت مهم جغرافیایی، که با کشورهای پاکستان و افغانستان و نیز مرز مشترک استان سیستان وبلوچستان با امارات، از شهرهای مهم کشور به شمار می رود و همه مردم کشور نیاز پیدا می کنند که به این شهر مراجعه نمایند. مردم بلوچستان نیز، با توجه به اینکه زاهدان مرکز استان است، برای بسیاری از کارهای خود نیاز پیدا می کنند که به این شهر مراجعه نمایند. لذا ورود به شهر زاهدان حق همه ایرانیان است و نیاز به گذرنامه ندارد.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه گزارشهایی مبنی بر شدت سختگیری در نقاط ایست و بازرسی زاهدان در حق کسانی که دارای محاسن هستند می رسد، اظهار داشتند: برخی گزارشها از سختگیریهای ایست و بازرسی این است که در مورد کسانی که دارای چهره های دینی و مذهبی بوده و ظاهری اسلامی دارند حساسیت بیشتری موجود است. این در حالی است که کشور ما یک کشور دینی و اسلامی است و بخش بزرگی از مسئولین کشور ما، در رأس آنها رهبر معظم انقلاب، چهره اسلامی داشته و دارای محاسن هستند. لذا نباید چنین حساسیتی موجود باشد و نباید برخوردی صورت گیرد که افراد گمان کنند به خاطر داشتن محاسن و چهره دینی با آنها چنین برخوردی شده است.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: توصیه ما به مأمورین محترم، متعلق به هر ارگانی که هستند، این است که طوری برخورد نشود که مردم احساس کنند آنها را به زاهدان نمی گذارند. احساس بنده این است که چنین برخوردهایی، برخوردهای سلیقه ای هستند و حساب آنها از حساب یک سازمان و ارگان و اداره جداست، زیرا در هیچ ارگان و نهادی انگیزه چنین برخوردهایی وجود ندارد، زیرا همه استانها متعلق به ایران اسلامی بوده و ملت ایران، اعم از شیعه و سنی، ایرانی هستند. لذا درخواست بنده از مسئولین دلسوز آن است که به این مسأله رسیدگی نمایند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان بر ضرورت همدلی و جلب رضایت مردم تاکید کرده و گفتند: بعضی ممکن است اینگونه احساس کنند که در استان خطراتی موجود است، در حالی که اینگونه نیست، بلکه ما هرچه سعی کنیم در استان فضای همدلی حاکم باشد به همان اندازه از خطر به دور خواهیم بود. در تمام کشورهایی که امروزه با مشکلات و بحران مواجه هستند، دشمنان اسلام و یا گروههای تندرو از وجود تبعیض و نارضایتی مردم سوءاستفاده کرده و مشکلات بوجود آورده اند.
ایشان تاکید کردند: توصیه بنده به همه نهادها و ارگانها آن است که مواظب افرادشان باشند که موجبات نارضایتی مردم را فراهم نیاورند. وقتی مردم شیعه و سنی در استان با یکدیگر همدلی داشته باشند هیچ گروه تندرویی نمی تواند ناامنی ایجاد کرده و هیچ کسی نمی تواند در استان تفرقه ایجاد نموده و مشکلاتی بوجود بیاورد. در گذشته نیز اگر در استان ناامنی وجود داشته است، از مهمترین دلایل این ناامنیها وجود برخی اختلافات و کدورتها در بین مردم بود که افراد تندرو و افراطی از کدورت مردم سوءاستفاده کردند، اما وقتی مردم و ارگانها با یکدیگر همدلی داشته باشند، گروههای تندرو و نیز دولتهایی که می خواهند در ایران اختلاف ایجاد کرده و آن را به ناامنی بکشانند، راه به جایی نخواهند برد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان ضمن تاکید بر کنترل نهادها و ارگانها بر افرادشان و برخورد با افراد متخلف، از همه علما، ریش سفیدان، معتمدین و نخبگان خواست تا مردم را به رعایت قوانین کشور توصیه نمایند.

خبرنگاران سعی کنند اخبار صحیح و درست را انعکاس دهند
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید همچنین طی سخنانی با اشاره به مناسبت “روز خبرنگار”، این روز را به تمام خبرنگاران تبریک گفته و در این خصوص اظهار داشتند: خبرنگاری یکی از بهترین حرفه هاست که در دنیا تأثیر خودش را گذاشته است؛ این خبرنگاران هستند که وقایع، اتفاقات و واقعیات را برملا می سازند و منعکس می کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان توصیه هایی هم به خبرنگاران محترم داشتند و گفتند: از آنجایی که خبرنگاران دنبال انعکاس اخبار هستند، لذا باید بسیار دقت کنند که اخبار صحیح و درست انعکاس پیدا کند. چه بسا شایعاتی که در جامعه انعکاس داده شده و منتشر می شوند، اما معلوم می شود که آن شایعات دروغ بوده اند، و انعکاس دروغ در جامعه علاوه از اینکه موجب نگرانی می شود، گناه بسیار بزرگی نیز محسوب می گردد.
مولانا عبدالحمید برای موفقیت و حفاظت خبرنگاران و انعکاس بدون سانسور واقعیتهای جامعه توسط آنان، و نیز آزادی خبرنگارانی که در اسارت به سر می برند دعا کردند.

چاپ

981 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©