شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر اهمیت ذکر و یاد الهی، ارتباط با الله تعالی را مایه آرامش در زندگی و سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسانها عنوان کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (10 مرداد 1393) پس از تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا*وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» [احزاب:41-42] اظهار داشتند: ذکر و یاد الله تعالی بسیار حیاتی و مهم و مایه زندگی بشر است. الله تعالی در این آیه همه ما را خطاب قرار داده که مرا به کثرت یاد کنید.  الله تعالی  در مورد هیچ عبادتی  نفرموده که به کثرت آن را انجام دهید، اما در مورد ذکر فرموده بسیار ذکر کنید. در جایی دیگر نیز می فرماید: «والذاکرین الله کثیرا والذاکرات»
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: عبادات دیگر نیز ذکر خداوند متعال به شمار می روند. خداوند متعال وقتی حضرت موسی علیه السلام را توصیه به اقامه نماز می کند می فرماید: «أقم الصلوة لذکری» انسان وقتی  نماز را شروع می کند رابطه‎اش را با الله تعالی برقرار می کند.  وقتی صدقه می دهد  یا به کسی نیکی می کند اینها  نیز اگر به خاطر خداوند باشند نوعی ذکر به شمار می روند. البته ذکر فقط ذکر زبانی نیست، بلکه با قلب  نیز می توان الله تعالی را یاد کرد؛ تفکر در نعمت‎ها و قدرت‎ الهی ذکر خداوند است.
ایشان در خصوص اهمیت و فضایل ذکر الله تعالی بیان داشتند: هرگاه ما خدا را یاد کنیم خدا نیز ما را یاد می کند. الله تعالی می فرماید: «فاذکرونی أذکرکم» اگر همواره به یاد خداوند باشیم از شر شیطان و گناه و معصیت در امان خواهیم بود. زیرا نافرمانی و معصیت هنگام غفلت از خداوند انجام می گیرد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: رسول اکرم صلی الله علیه وسلم صحابه را چنان تربیت کردند که آنها همیشه رطب اللسان بودند و زبانشان به ذکر الله تعالی مشغول بود. در مدینه منوره چنان امنیت و آرامشی برقرار بود که دوباره نظیرش نیامد، زیرا صحابه تمام قوانین اسلام را رعایت می کردند بدون اینکه پلیس و ماموری وجود داشته باشد. امروز اگر در جامعه ناامنی موجود است به این خاطر است که مسلمانان از اسلام و دستورات الهی و از ذکر و یاد الله تعالی فاصله گرفته اند.
مولانا عبدالحمید “غفلت و ضعف اعتقاد” را دلیل شیوع گناهان در جامعه عنوان کردند و گفتند: شیوع بسیاری از  گناهان در جامعه به غفلت و ضعف اعتقاد مسلمانان برمی گردد. متاسفانه اعتقادها نسبت به ملاقات با خداوند و روز قیامت و حساب و کتاب ضعیف شده است.
ایشان در ادامه موضوع ذکر الهی خاطرنشان کردند: خداوند به ذکر ما نیازی ندارد، بلکه ما به ذکر خداوند و خشنودی و رضایتش نیاز داریم، چون خشنودی و رضایت الله تعالی مایه سعادت و خوشبختی ماست. تعلق با الله تعالی مایه حیات و تعلق با رسول الله صلی الله علیه وسلم مایه رحمت است. لذا بر سنت‎های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم عامل باشیم و همیشه بر آنحضرت صلی الله علیه وسلم درود بفرستیم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شدند: اگر ما با الله تعالی تعلق و ارتباط داشته باشیم و الله را به کثرت یاد کنیم در مقابل تمام چالش‎ها در امان خواهیم بود و پیروز خواهیم شد. لذا صبح و شام به ذکر خدا و تسبیح او مشغول باشیم. همیشه در هر حالتی که فرصتی می یابیم به عبادت خداوند مشغول باشیم. هر ملتی که خدا را به کثرت یاد کند به عذاب خدا گرفتار نمی شود.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان با اشاره به اتمام ماه مبارک رمضان، همگان را بر اهتمام و پایبندی به عبادات، اجتناب از گناهان و ارتباط قوی با الله تعالی تاکید و توصیه نمودند.

چاپ

1092 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©