اشاره: به دنبال سفر اخیر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، به تهران و دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی، پایگاه اطلاع رسانی سنی آن‌لاین گفتگویی را پیرامون این سفر با ایشان ترتیب داده است که متن کامل آن را در ذیل می‌خوانید:

سنی آن‌لاین: با سلام. جنابعالی اخیرا سفری به تهران داشتید. ابتدا بفرمایید در این سفر چه کسانی شما را همراهی کردند و سفر مذکور با چه هدفی انجام گرفت؟
مولانا عبدالحمید: علیکم السلام. هدف اصلی این سفر، که به همراه جمعی از علما و نخبگان مناطق مختلف سنی نشین کشور صورت گرفت، طرح مشکلات اهل سنت کشور به صورت گفتمان بود، که هر کدام از علما و نخبگان، مشکلات و نارسائی‌های مختلف منطقه خود را در دیدارهای صورت گرفته بیان کردند.

سنی آن‌لاین: حضرتعالی در این سفر با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیداری داشته اید. لطفا مقداری در مورد جزئیات این دیدار بیان فرمایید.
مولانا عبدالحمید: بله. در این سفر دیداری با حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که از سیاستمداران توانمند معاصر به شمار رفته و فردی دلسوز برای نظام و ملت ایران اعم از هر قومیت و مذهبی هستتند، صورت گرفت.
در دیدار با آیت الله رفسنجانی به حمایت جامعه اهل سنت از نظام جمهوری اسلامی و حضور فعالشان در تمام صحنه ها، از جمله هشت سال دفاع مقدس و صحنه های انتخابات و همچنین تبعیت از مقام معظم رهبری و نیز عشق و علاقه آنها به کشور ایران و حساسیت نسبت به تمامیت ارضی کشور و تنفر و انزجار از افراطگری، خشونت و گروههای تکفیری تاکید شد و حاضرین در جلسه خواستار نگاه یکسان، اجرای عدالت و بکارگیری شایستگان اقوام و مذاهب شدند. همچنین در این جلسه از کارهایی که دولت تدبیر و امید در مناطق سنی نشین کشور انجام داده و انتظارات کارهایی که باید انجام گیرد سخن به میان آمد.

سنی آن‌لاین: واکنش آیت الله رفسنجانی در قبال مسایل مطرح شده چه بود؟
مولانا عبدالحمید: آیت الله رفسنجانی در سخنانی زیبا مشکلات جهان اسلام را مطرح کردند و فرمودند: خواسته های برادران اهل سنت در راستای منافع ملی و به نفع کشور هستند و إن شاءالله انتظارات برادران به مسئولین ذیربط می رسند. ایشان همچنین به اخوت و برادری، به ویژه در شرایط کنونی تاکید کردند که سخنان ایشان در این دیدار در رسانه های مختلف منتشر شده است.

سنی آن‌لاین: آیا در این سفر با شخصیتهای دیگری هم دیدار داشته اید؟
مولانا عبدالحمید: بله. در جریان این سفر همراه با جمع مذکور دیداری هم با حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب، داشتیم که در این دیدار نیز مسایلی از مناطق مختلف به صورت گفتمان مطرح شد و ایشان نیز دیدگاهها و نظرات سازنده ای بیان داشتند.

سنی آن‌لاین: با توجه به اهمیت این قبیل دیدارها، اگر مطلب خاصی در این زمینه دارید، بیان فرمایید.
مولانا عبدالحمید: به اعتقاد بنده بهترین و سالمترین راه برای رسیدن به تفاهم و همدلی و جلوگیری از خشونت و تندروی، گفتمان و شنیدن حرف یکدیگر است. گرچه برخی افراد تندرو مخالف گفتمان هستند و معتقدند نباید حرف اقوام و مذاهب شنیده شود. این افراد از شنیدن حرف مردم هراس دارند، در حالی‌که این اشتباه محض است. علت بروز مشکلات امنیتی و خشونت در برخی کشورها، وجود همین تفکر غلط است. اما خدا را سپاس می‌گوئیم که با روی کار آمدن دولت “تدبیر و امید” در کشور فضای گفتمان به‌وجود آمده است؛ این فضا به نفع ملت، کشور و نظام جمهوری اسلامی است. به نظر می رسد فضای گفتمان باید تقویت شود. باید حرف طبقات مختلف مردم را شنیده و به آنها پاسخ خیرخواهانه و قانع کننده بدهیم تا إن شاءالله وحدت و امنیت کشور تامین شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین

چاپ

1863 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©