مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز عید سعید فطر این شهرستان، در جمع بالغ بر دویست هزار نفری نمازگزاران، با بیان اینکه دولت باید منافع ملی را بر دیدگاه ها و برداشت های افراد و گروه ها ترجیح دهد، گفتند منافع ملی تحت فشار هیچ گروه فشاری قرار نگیرد.

مولانا عبدالحمید افزودند: آنچه از دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر روحانی انتظار می رود آن است که در راستای اجرای قانون اساسی و تأمین آزادی های اساسی، آزادی بیان و عقیده و آزادی های سیاسی تلاش کند، زیرا قانون اساسی میثاق ملی کشور است و هیچ کس نمی تواند در برابر آن بایستد و این قانون آزادی های اساسی و مذهبی را تضمین کرده است.

تأمین منافع ملی در گرو مشارکت اقوام و مذاهب در اداره کشور است
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند:‌ تأمین منافع ملی کشور و نظام جمهوری اسلامی در گرو تأمین آزادی مردم و مشارکت اقوام و مذاهب در اداره کشور است. هر اندازه اقوام و مذاهب، بیشتر در اداره و سازندگی کشور مشارکت داشته باشند و از شایستگان و توانمندان آنان در سطوح مختلف کشوری و منطقه ای استفاده شود، وحدت و امنیت ملی بیشتر فراهم و مستحکم شده و دشمنان کمتر مجال سوء استفاده را پیدا می کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: دولت برای بر آوردن منافع ملی با بکارگیری اقوام و مذاهب باید قدمهای محکمی بردارد.

دولت باید مسأله نماز اهل سنت را نهادینه و قانونمند کند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به برخی محدودیتها برای برپایی نمازهای جمعه و اعیاد اهل سنت در برخی شهرهای کشور گفتند: دولت باید مسأله نماز را برای اهل سنت در همه شهرهای کشور قانونمند و نهادینه کند تا کسی حق تعرض به نماز را نداشته باشد.

بی حرمتی به مقدسات و اماکن مذهبی همه مذاهب و ادیان حرام است
مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه بی حرمتی و توهین به مقادسات و اماکن مذهبی کلیه فرق و مذاهب و ادیان حرام است، اظهار داشتند: حرمت مقدسات همه مذاهب و فِرَق لازم و ضروری است و به لحاظ شرعی هیچ گروهی از مسلمانان حق ندارد به اماکن مذهبی سایر مسلمانان و حتی غیر مسلمانان تعرض کند، زیرا این مسأله موجب جریحه دار شدن احساسات دیگران و ایجاد فتنه می شود و فتنه انگیزی در اسلام و آنچه موجب فتنه می شود شرعا حرام است.
ایشان افزودند:‌ همه گروه ها و فرق اسلامی که در هر جا زندگی می کنند نباید به یکدیگر تهمت بزنند و به مقدسات یکدیگر توهین کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: اختلافات برای جامعه زیانبار است و هر نوع اختلاف قومی، ‌مذهبی یا جناحی که به تنش و دشمنی بیانجامد مانع توسعه می شود.
مولانا عبدالحمید افزودند: اختلافات دین انسان را از بین می برد و امروز بزرگترین خطر و تهدید برای جهان اسلام اختلافاتی هستند که منجر به جنگ و درگیری میان مسلمانان شده اند.
ایشان گفتند:‌ قدرتهای غربی و صهیونیسم بین الملل در تلاش هستند که خاورمیانه و سایر مناطق را به سوی اختلافات و درگیری سوق دهند، زیرا آنان منافع خود را در تنش و درگیری میان مسلمانان می دانند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزودند: دشمنان اسلام از بیداری اسلامی و قدرت اسلام می ترسند و می دانند که وقتی اسلام در زندگی انسانها بیاید چه تأثیری دارد.

جنگ و خشونت راه حل مشکلات جهان اسلام نیست
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی سیستان و بلوچستان در ادامه گفتند: مسلمانان نباید یکدیگر را بکشند و خانه های یکدیگر را تخریب کنند. جنگ و خشونت راه حل مشکلات نیست بلکه گفتمان همراه با سعه صدر و دوراندیشی است که می تواند به حل مشکلات میان مسلمانان کمک کند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند:‌ ریختن خون انسان بیگناه کفر آمیز است و کشتن مردم بیگناه انسان را در معرض کفر قرار می دهد. هر کس خون مسلمانی را حلال بداند شکی نیست که کافر شده است، لذا بر مسلمانان لازم است که دین را لازم بگیرند و با اعمال خلاف شرع به دین ضربه نزنند.

مسلمانان اجازه ندهند سرزمینهایشان تجزیه شوند
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به تحولات خاورمیانه و تنشهای منطقه ای گفتند:‌ مسلمانان در کشورهایی مانند عراق، سوریه و… نباید کشورهای خود را در معرض تجزیه قرار دهند. تمامیت ارضی کشورهای اسلامی بسیار مهم است و تجزیه این کشورها خواست دشمنان اسلام است. مسلمانان نباید اجازه بدهند که سرزمینهایشان به نفع صهیونیستها تجزیه شوند. ما در هفته های اخیر شاهد بودیم که مردم غزه چه مصیبتهایی کشیدند و رژیم غاصب اسرائیل چه حملات وحشیانه ای را علیه آنان انجام داد، در این میان کشورهای غربی و شورای امنیت سکوت کرده و در نهایت فقط پیشنهاد دادند که میان این رژیم و مبارزان فلسطینی آتش بس برقرار شود. این مسایل و مشکلات ضرورت اتحاد مسلمانان را بیشتر می کند و آنان باید مسایل خود را با گفتمان و تفاهم حل کنند.

هلال ماه، شامگاه یکشنبه در منطقه رویت نشده است
مولانا عبدالحمید در پایان به شایعات درباره رویت هلال ماه اشاره کردند و گفتند: عده ای می گویند هلال در شامگاه یکشنبه رویت شده و ما بنابر مصلحتی آنرا پوشانده و اعلام نکرده ایم، در حالیکه ما در این موارد طبق شریعت و بر اساس سنت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم عمل می کنیم؛ اما حقیقت امر این است که ماه در شامگاه یکشنبه در منطقه رویت نشده و هیچکس حاضر به ادای شهادت درباره رویت ماه نشده بود. قرائن نیز نشان می داد که ماه در آن شب قابل رویت نبوده است و بنابر این کسانی که دوشنبه روزه نگرفته اند باید یک روز قضایی آنرا بجای بیاورند.

چاپ

983 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©