حضرت شیخ الاسلام مولاناعبدالحمید طی سخنانی در مراسم پرفیض ختم کلام‌الله مجید در نماز تراویح مسجد جامع مکی زاهدان، انسان را دارای اهداف عالیه فراتر از ثروت‌اندوزی و افزون‌طلبی دانستند.

ایشان سخنرانی خود را در شب 29 رمضان 1435 با تلاوت آیات «وماهذه الحیوة الدنیا الا لهو ولعب وان الدار الآخرة لهي الحیوان لو کانوا یعلمون» و «یاایها الناس اتقوا ربکم و اخشوا یوما لا یجزی والد عن ولده ولا مولود هو جاز عن والده شیئا» آغاز نمودند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان که در جمع هزاران شیفته قرآن و سنت در محل برگزاری نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان سخن می‌گفتند، در ابتدا خاطرنشان کردند: شبی که شما در آن قرار دارید دو ویژگی خاص دارد؛ نخست اینکه به احتمال زیاد این شب از شب‌های قدر و شب آخر ماه مبارک رمضان است. خداوند اجر و پاداش روزه داران را در این شب می‌دهد. ویژگی دیگر این شب این است که در آن کلام‌الله مجید ختم می‌شود و این آخرین ختم قرآن در ماه مبارک رمضان در تمام کشورهای اسلامی و مناطق مسلمان‌نشین است. 
ایشان با اشاره به فراگیر شدن غفلت درمیان انسان‌ها اظهار داشتند: اشتباه بزرگی که بشر گرفتار آن است به فراموشی سپردن هدف زندگی و رسالت است؛ امروزه اکثر انسان‌ها نمی‌دانند برای چه به این دنیا آمده‌اند و هدف از زندگی و وظیفه آنها چیست؟ بعضی‌ها اعتقاد دارند که هدف از زندگی در این دنیا توسعه دادن به دنیا و زندگی دنیوی است تا آن را آباد کنند. این دسته از انسان‌ها تمام همّ وغمّ‌شان این است که دنیا را چگونه بسازند و از دنیا چگونه لذت ببرند. چه بخورند و چه بپوشند! 
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: اما دسته و گروهی دیگرمعتقد هستند که خداوند آنها را برای هدف و رسالت خاصی در این دنیا فرستاده است؛ از دنیا به اندازه ضرورت و نیاز استفاده می‌کنند تا بتوانند دستورات واحکام الهی را به‌جای آورند. دنیا را می‌سازند تا به‌وسیله‌ی آن به خدا برسند و به خلق خدا خدمت کنند. این باور بخشی از مسلمانان دنیا است. اما باورقوی و یقینی در دل آنها نیست؛ خداوند به همین نکته در قرآن عظیم‌الشأن اشاره فرموده است: «ایحسب الانسان ان یترک سدی» آیا انسان فکر کرده است که در این دنیا بیهوده آفریده شده است؟ چرا انسان باوجود جایگاه والا و کرامتی که دارد از عقل کار نمی‌گیرد؟! اگر تنها هدف زندگی خوردن و آشامیدن است، حیوانات دیگری هم هستند که هدف آنها چیزی جز این نیست!
ایشان در ادامه تفسیر آیه مبارکه فرمودند: الله تعالی انسان را مورد خطاب قرار داده که آیا تو فکر کردی ما تو را بیهوده و بدون هدف آفریدیم؟ چرا دعوت انبیا را نپذیرفتی؟ چرا زیاده‌خواهی‌های دنیوی شما را از یاد خدا غافل کرده است وتمام همّ‌وغم‌تان این است که درآمد بیشتری داشته باشید و به مال‌ومنال بیشتری برسید. افزون‌طلبی دنیا و ثروت‌اندوزی انسان را از یاد خدا و آخرت غافل کرده است و تا هنگام مرگ درهمین تلاش و کوشش است، ولی به فکر اصلاح خود نیست. وقتی قبرستان سابق زاهدان که اکنون داخل شهر واقع شده است، جایی برای مردگان بیشتر نداشت و پر شده ‌بود، مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله از مسئولان وقت درخواست کرده بود در خروجی شهر به‌سوی گوربند و چشمه‌زیارت زمینی برای قبرستان اختصاص داده شود؛ اما مسئولان گفته بودند این منطقه خوش‌آب و هواست و مردم برای تفریح به این منطقه می‌روند و با دیدن قبرستان اوقاتشان تلخ می‌شود! بنابراین در جاده میرجاوه زمینی برای قبرستان در نظر گرفته شد. بسیاری از انسان‌ها فقط می‌خواهند در دنیا خوش‌گذرانی کنند و حتی نمی‌خواهند چشمشان به قبر و جنازه بیفتد، مبادا زندگی‌شان تلخ و ناگوار شود.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: بخشی از آیات قرآن بر این نکته اشاره دارد که خداوند دنیا را برای انسان آفریده است و انسان را برای بندگی واطاعت خود تا بشر با خداوند محبت و دوستی کند و با آسودگی خاطر به آخرت بیندیشد نه اینکه دنبال رفاهیات وجواهرات و لباس‌های فاخرانه باشد. 
رئیس شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کردند: ما از خدا غافلیم اما الله سبحانه‌وتعالی از ما غافل نیست؛ خداوند از عملکرد جهانیان با خبر است و خوب می‌داند در دل انسان‌ها چه می‌گذرد. کسانی که در دل ‌آنها محبت جاه ومقام و پست جا خوش کرده نزد خداوند بی‌ارزش هستند، گرچه خود را توسعه‌یافته بدانند. ولی توسعه‌یافته واقعی کسی است که از خدا و رسول‌اش فرمان ببرد. انسان‌هایی مورد لطف و مرحمت الهی قرار می‌گیرند که دستورات و احکام الهی را بر تمام منافع خودشان ترجیح دهند و در این راه از جانشان هم دریغ نکنند. این دستور خداست که بنده او باشیم و بنده نفس وشیطان نباشیم؛ افرادی که از خواهشات نفسانی پیروی می‌کنند درواقع بنده نفس و شیطان هستند.
حضرت شیخ‌الاسلام با اظهار تاسف از شیوع انواع منکرات در جامعه، ابراز داشتند: امروز معاصی و گناهان در جامعه موج می‌زنند. گزارش می‌رسد که عده‌ای در همین ماه مبارک رمضان مرتکب گناه و جنایت می‌شوند و حرمت رمضان، قرآن و رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم را می‌شکنند. در جامعه اسلامی حقوق الله وحقوق بندگان او ضایع می‌شود. سازمان‌هایی برای دفاع از “حقوق بشر” فعالیت می‌کنند، ولی چه کسی می‌خواهد از حق الله دفاع کند؟ آیا امروز کسی هست که مسلمانان را خطاب کند که حق خدا را ضایع نکنید؟!
ایشان در ادامه ماه مبارک رمضان را “ماه بیداری، دگرگونی درونی واصلاح” دانستند و اظهار داشتند: رمضان برای آن است تا ما را به تقوای الهی برساند تا ما حق کسی را ضایع نکنیم و چشم‌مان را از مال و ناموس مردم حفاظت کنیم. ماه رمضان ماه تحول و دگرگونی از درون است. یک ماه تلاوت قرآن مجید، ذکر، عبادت، نماز و قیام‌اللیل و تعطیلی گناه برای آن است تا بعد از رمضان نیز گناه تعطیل شود و به‌جای آوردن اعمال صالحه ادامه تداوم بیابد. 
امام جمعه اهل‌سنت در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به نقش زنان در طول تاریخ اسلامی و ضرورت الگو گرفتن از آنها تاکید کردند: تاریخ اسلام نام شیرزنانی تاریخ‌ساز مانند حضرت عائشه و فاطمةالزهرا و سائر زنان انصار و مهاجر رضی‌الله‌عنهن را در صفحات خود ثبت کرده است؛ شایسته است بانوان مسلمان به این بزرگواران تاسی کنند و از آنها الگو بگیرند. خواهران ببینند که شیرزنان اسلام چگونه در ترویج اسلام نقش‌آفرینی کردند و در دنیا درخشیدند. نباید دنبال الگوهای ناشایست، مادیات و لباس‌های فاخرانه رفت. از اسراف در مراسم‌های عروسی پرهیز شود؛ این مدها و جواهرات کسی را به جایی نمی‌رسانند بلکه با اخلاق نیک، علم ودانش و عملکرد درست می‌توان سعادت دنیا و آخرت را به‌دست آورد.

مشکل مصلای اهل‌سنت با حُسن‌نیت مسئولان ان شاءالله حل خواهد شد
مدیر دارالعلوم زاهدان و امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از سخنان خود با اشاره به کمبود شدید مکان برای برگزاری نمازهای عید اهل‌سنت در شهر زاهدان، اظهار داشتند: ان شاءالله دغدغه چندین ساله اهل‌سنت زاهدان درخصوص عیدگاه و مصلی با حسن‌نیت مسئولان برطرف خواهد شد. اعطای زمینی به اهل‌سنت برای عیدگاه تصویب شده است و بنده بنابر توصیه مسئولین به شما خوش‌خبری و اطلاع می‌دهم، اما فعلا نمی‌توانم آدرس بدهم تا کار نهایی شود. به گفته‌ی حاج‌آقای سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان، مسئله فردا (یکشنبه 5 مرداد 1393) نهایی می‌شود. تلاش ما بر آن است تا در عیدگاه جدید نماز بخوانیم.
ایشان در ادامه از ارگان‌ها و مسئولانی که در حل این مشکل مساعدت و همکاری داشته‌اند، تشکر نمودند و از نمایندگان عالی ولی‌فقیه و دولت در استان سپاس‌گزاری کردند و حل مشکل عیدگاه اهل‌سنت زاهدان را پس از دوازده سال مایه همدلی بیشتر و تحکیم اخوت بین شیعه‌وسنی دانستند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود در جمع مردم خداجوی زاهدان از حفاظ کلام‌الله که نماز تراویح را امامت کردند و به‌خاطر عمل به سنت ختم قرآن در تراویح زحمت کشیدند، تشکر و قدردانی نمودند و حضور حدود 600 معتکف در مسجد مکی را از الطاف الهی دانستند.

چاپ

946 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 27 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©