شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید داشتن “قلب سالم” را برای نجات در روز حساب ضروری دانستند و حضار را تشویق کردند به محاسبه نفس و اعمال خود در پایان رمضان بپردازند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خطبه‌های آخرین جمعه ماه مبارک رمضان (3 مرداد 1393) را با تلاوت آیات مبارکه «یوم لا ینفع مال و لا بنون * الا من اتی الله بقلب سلیم» آغاز نمودند و فرمودند: قرآن مجید بسیار زیبا به توصیف روز حساب پرداخته است. حضرت ابراهیم علیه السلام وقتی توحید و حق را بیان کردند و به نمرودیان پروردگار و معبود خود را معرفی کردند، دعا کردند ای الله به من حکمت عنایت فرما و مرا از وارثان بهشت بگردان و برای مغفرت پدر و خود نیز دعا کردند. در این جا الله تعالی به نقل از او می‌فرماید: «یوم لا ینفع مال و لا بنون * الا من اتی الله بقلب سلیم»؛ روز قیامت روزی است که در آن نه مال به انسان سود می‌بخشد و نه فرزند، بلکه تنها دل سالم و پاک از فساد و زشتی، نفاق و ریا و شرک به داد انسان می‌رسد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن توصیف “قلب سلیم” اظهار داشتند: قلب سلیم قلبی‌ست که در آن تکبر نباشد و خود را از دیگران برتر نداند، خودخواه نباشد، فقط به فکر منافع و راحتی خود نباشد، از خود راضی نباشد، شیفته و عاشق مال نباشد طوری که حاضر نباشد زکات مالش را بپردازد و به فقرا و مساکین کمک کند. کسی که قلب پاکی داشته باشد از کاهل نمازی و غفلت در عبادت خداوند دوری می‌کند. از گناهان و نافرمانی خداوند اجتناب می‌کند و همیشه از خداوند مغفرت می‌طلبد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: کسی که دچار فساد قلب و کوری قلب باشد، گناه و معاصی را بر هدایت و فرمانبرداری ترجیح می‌دهد. اما روزه آمده است تا انسان خودش را از درون پاک کند و نفس خودش را تزکیه کند. به برکت روزه اطاعت از دستورات الهی و پیروی از سنت مبارک رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در وجود می‌آید. الله تعالی زمینه رسیدن به خود و جنت الفردوس را فراهم کرده است، اما ما هستیم که به‌سوی الله و بهشت نمی‌رویم. الله تعالی منتظر توبه و بازگشت گناه‌کاران به‌سوی خودش است. الله تعالی ما را به جهنم نمی‌برد ولی ما با اعمال و کردار خود دروازه‌های جهنم را به روی خود می‌گشاییم.
مدیر دارالعلوم مکی زاهدان با اشاره به اهمیت خدمت به والدین، خطاب به نمازگذاران اظهار داشتند: پدر و مادر خود را چنان خدمت کنید که با خدمت کردن به آنها خود را به بهشت ببرید. قدر حیات پدر و مادر خود را بدانید که یکی از راه‌های رسیدن به بهشت خدمت به والدین است. اگر در قید حیات نیستند برای مغفرت و علو درجات آنها دعا کنید.
حضرت شیخ‌الاسلام در پایان این بخش از سخنرانی خود، حضار را به محاسبه فراخواندند و فرمودند: ماه مبارک و ویژه رمضان رو به پایان است؛ اکنون ما باید نگران آن باشیم که آیا مورد مغفرت خداوند قرار گرفتیم یا خیر؟ آیا جزو مقبولین این ماه هستیم یا خدای ناکرده دعای بد حضرت جبرئیل و “آمین” رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم نصیب ما شده است؟ بنابراین در فرصت باقی‌مانده، نهایت سعی خود را بکنیم تا رضایت الله را به‌دست آوریم.

قدرت‌های قلدر از گذشتگان خود عبرت بگیرند
مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در جمع مردم خداجوی زاهدان، وضعیت مسلمانان را “نگران‌کننده” توصیف کردند و خاطرنشان کردند: امروزه مسلمانان در اضطراب و نگرانی به‌سر می‌برند. کشورهای اسلامی با یکدیگر اختلاف دارند و سران ملت‌ها از مردم خود غافل هستند. غزه توسط رژیم اشغالگر، وحشی و جنایتکار اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است؛ مجامع بین‌المللی با بی‌تفاوتی به این قضیه می‌نگرند و کسی مانع جنایات او نمی‌شود. کشورهای قلدر و رهبران متکبر از گذشته خود عبرت نمی‌گیرند. این‌ها باید از نخست وزیر سابق رژیم خونخوار، آریل شارون، عبرت بگیرند که چندین سال در حالت سکرات بود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان از حضور پررنگ ملت مسلمان ایران و مردم شریف استان در راهپیمایی روز قدس تشکر و قدردانی نمودند.

چاپ

1028 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©