حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود را در مراسم ختم مسجد عزیزی (مسجد جامع سابق اهل‌سنت زاهدان) در نماز تراویح با تلاوت آیه مبارکه «شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن» آغاز نمودند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در شب 27 رمضان 1435 در جمع خیل عظیم مشتاقان قرآن خاطرنشان کردند: حقیقتا ما از ادای شکر نعمت‌های خداوند عاجزیم، خصوصا نعمت بزرگ رحمت للعالمین و سیدالمرسلین که خداوند متعال به ما عنایت فرموده است؛ پیامبری که خاتم النبیین و مایه افتخار پیامبران علیهم‌السلام هستند و دین ایشان تا قیامت راهنمای انسانیت خواهد بود.
ایشان افزودند: خداوند به ما پیامبری عنایت فرموده که در میان فرزندان آدم نظیری ندارد. قرآن مجید در مورد ایشان فرموده: «حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم»؛ چنان بر هدایت ما حریص است که پدر و مادر به آن اندازه خیرخواه ما نیستند. آن‌قدر برای فرزندان و اهل بیت خود دعا نکرده که برای ما دعا کرده است. این پیامبر برگزیده زحمات فراوانی را به‌خاطر ما متحمل شده و در اساس‌گذاری این تمدن و امت رنج‌های زیاد و سختی را تحمل کرده است. او دشمنی ابرقدرت‌های دوران و مشرکین و منافقین حجاز را تحمل کرد تا ما نجات حاصل پیدا کنیم و انسان‌ها از ورطه جهنم نجات بیابند. با نگاهی اجمالی به زندگی رحمت للعالمین صلی‌الله‌علیه‌وسلم، متوجه خواهیم شد که راحت و آسایش در آن بسیار کم است؛ او همه‌ی این فداکاری‌ها را نه به خاطر شخص خود و یا نزدیکان و اهلش، که به خاطر ما انجام داد.
ایشان با بیان اینکه خداوند “عنایت شب قدر” که از هزار ماه بهتر است “از مهربانی و لطف خدا” بوده، اظهار داشتند: در مقابل این نعمت‌ها و احسانات پروردگار، ما چقدر از خود جانفشانی نشان داده ایم و شکر او را بجا آورده‌ایم؟ باید دانست که بزرگترین و بهترین شکر و سپاس‌گزاری اطاعت و پیروی از الله و رسولش است؛ شکر تنها با زبان نیست، خداوند از ما عمل پرهیزگاری و تقوا خواسته است. الله تعالی دوری از محرمات را شکر تلقی می‌کند؛ مفهوم «تتقون» که در مورد روزه آمده همین است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در جمع چند هزار نفری مردم زاهدان که در مسجد عزیزی و کوچه و خیابان‌های اطراف به سخنان ایشان گوش فرا می‌دادند، تاکید کردند: به حکم قرآن «کتب علیکم الصیام» خداوند یکتا روزه را بر بنده و شما فرض قرار داده است؛ این حکم الله است و کسی که حکم خدا را بشکند، خدا از او ناخشنود می‌شود. خیلی‌ها به بهانه‌های واهی و سست روزه‌خواری می‌کنند؛ این نمک نشناسی و گناه کبیره است. این عمل از مهلکات و اسباب نابودی یک مسلمان است. بدتر از این کسی است که هم روزه نمی‌گیرد و هم دست به تعرض و دیگر گناهان می‌زند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان افزودند: متأسفانه در شهر زاهدان که شهر حافظان قرآن است و مدارس و حوزه‌های علمیه در آن فعالیت دارند، حکم خداوند زیر پا گذاشته می‌شود؛ بعضی‌ها ملاحظه ماه رمضان را نمی‌کنند، بعضا در بازارهای ما ربا گرفته می‌شود و انواع مفاسد در شهر دیده می‌شود. خواهران باید پوشش اسلامی را رعایت کنند؛ طوری نباشد که کسی وارد شهر شود و احساس دیگری کند. رفتن به بیمارستان یا دانشگاه اشکالی ندارد، اما حجاب اسلامی باید رعایت شود تا کسی که به شهر ما می‌آید بوی سنت و شریعت را احساس کند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: مشکلاتی که در جامعه اسلامی وجود دارد به دلیل زیر پا گذاشتن احکامات الهی است. ما باید از الله پناه بجوییم و به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام بورزیم هر چند بر خلاف منافع ما باشد. اگر از امر به معروف و نهی از منکر اجتناب کنیم، جامعه بیشتر در منجلاب گناهان فرو خواهد رفت.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان از شیوع سحر و جادو در شهر و منطقه ابراز نگرانی کردند و مردم را نسبت به پیامدهای شوم این پدیده هشدار دادند. ایشان خاطرنشان کردند: جادوگران با جادو مرتکب گناهان بزرگی می‌شوند، مثلا بین زن و شوهر جدایی می‌اندازند و این گناه بسیار بزرگی است. جادوگران در مقابل پیامبران ایستادند. آنها با حضرت موسی مبارزه کردند، ولی در نهایت شکست خوردند. همین‌طور، عمل بی‌عفتی و زنا گناه زشتی است؛ خداوند دستور داده نزدیک بدکاری و مال یتیم نروید که دلالت بر اهمیت مسئله دارد.
عالم برجسته اهل‌سنت خطاب به حاضران فرمودند: در این شب‌ها استغفار و توبه کنیم و با توبه و تضرع و زاری رمضان را وداع کنیم. به‌سوی الله رجوع کنید که او می‌بخشد. ما هنوز رسالت رمضان را نفهمیدیم؛ رمضان یک دوره و کلاس برای امت است، اگر این ماه را خوب سپری کنیم تمام سال را خوب می‌گذرانیم. کسی که در بیمارستان بستری باشد، اگر هنگام ترخیص خوب نباشد بعد هم بهبود نمی‌یابد.
حضرت شیخ‌الاسلام در بخش پایانی سخنان خود در این مراسم پرفیض و نورانی اظهار داشتند: دشمنان درصدد ایجاد تفرقه و چنددستگی درمیان مسلمانان هستند و در بسیاری از شهرها و کشورهای اسلامی فعالیت دارند. لذا مسلمانان که دارای دیدگاه‌های مختلف هستند، یکدیگر را تحمل کنند، خصوصا شیعه و سنی باید یکدیگر را تحمل نمایند. همین اختلافات باعث شده است که اسرائیل با جسارت بیشتری حملات ددمنشانه خود را در غزه شروع کند. بنابراین امسال با شور بیشتری در راهپیمایی روز قدس شرکت کنید و حمایت خود را از ستمدیدگان فلسطینی اعلام کنید.

چاپ

1072 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©