امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه‌الله و رعاه، سخنان خود را در مراسم ختم کلام‌الله مجید در نماز تراویح مسجد جامع حضرت ابراهیم خلیل‌الله علیه‌السلام در شب 26 رمضان (1 مرداد 1393) با تلاوت آیه «افمن کان میتا و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس» آغاز نمودند.

ایشان در ابتدا در مورد اهمیت تاریخ و درس‌هایی که می‌توان از تاریخ فرا گرفت صحبت کردند و ابراز داشتند: در عهد جاهلیت و پیش از تابیدن آفتاب عالم‌تاب اسلام بر جهان، عرب‌ها در توحش و نادانی کامل به‌سر می‌بردند؛ سنگها را پرستش می‌کردند، قتل و آدم کشی برایشان افتخار بود و چنان از تمدن به‌دور بودند که هیچ یک از ابرقدرت‌های آن زمان حاضر نبود که این خطه (جزیرة العرب) را ضمیمه‌ی قلمرو حکومت خود کند و آن را تحت سیطره خود قرار دهد.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: اما زمانی که خداوند اراده هدایت آنان را کرد، خیر البشر و افتخار همه انبیاء، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم، را از میان آن قوم برگزید و به او نبوت عطا فرمود تا برای هدایت و راهنمایی آن قوم سرکش و گمراه و سایر انسان‌ها تلاش کند. خداوند متعال قرآن مجید را بر حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم نازل فرمود؛ کتابی که هیچ نظیر و مانندی در جهان ندارد. خداوند متعال کلام خود را بر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم نازل فرمود و دین اسلام را به‌سوی مردم فرستاد تا نور و حیات و کرامت در آنها بدمد. حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم آن قوم را دعوت داد و تزکیه کرد و حکمت آموخت؛ وقتی آنها دین و هدایت و قرآن را دیدند و حقیقت آنها را درک کردند، به‌تدریج به طرف آن رفتند.
مدیر دارالعلوم مکی زاهدان در ادامه افزودند: به برکت قرآن و اسلام، همین مردم نادان چنان هدایت، اصلاح و تزکیه یافتند و مطیع دستورات الهی شدند که هر یک از آنها به اندازه یک ملت ارزش پیدا کرد. از میان همین ملت ابوبکرصدیق، عمرفاروق، عثمان ذوالنورین، علی مرتضی، و دیگر صحابه بزرگوار برخاستند و برای آیندگان خود الگو شدند. قرآن مجید این بزرگواران را الگو و معیار برای همه قرار داده است. خداوند خصوصیات اخلاقی آنان را پس از هدایت یافتن چنین بیان داشته است: «اشدآء علی الکفار رحماء بینهم» و «یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه». عبادت آنها را چنین بیان می‌کند «تراهم رُکّعا سُجّدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود». با عمل کردن بر قرآن و سنت و با پیروی از دستورات الهی سرنوشت آنها تغییر کرد و آنها بهترین انسانهای تاریخ گشتند. در میان آنها برده‌هایی مانند بلال و سلمان بودند که حتی پادشاهانی که بعد از آنها آمدند، نام آنها را بر فرزندان خود می‌گذاشتند.
ایشان پرسیدند: آیا فکر کردید آنها چگونه از وحشی‌گری عریان به چنین مقام والایی رسیدند؟ علت این تحول و برتری فقط عمل بر قرآن و پیروی از دستورات الهی بود. آن قرآن و دستورات الهی امروز نیز وجود دارند، ما نیز می‌توانیم با داشتن عملکردی درست مانند آن بزرگواران به عزت و سربلندی برسیم.
حضرت شیخ الاسلام با اشاره به وضعیت اسفبار مسلمانان امروزی و مقایسه آن با وضعیت مسلمانان صدر اسلام بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی را نام بردند و مردم را از ارتکاب آنها بر حذر داشتند. ایشان به‌طور ویژه حضار را به رعایت حقوق خداوند و بندگانش، حفظ امنیت و فراگیری علم و دانش توصیه کردند.
با توجه به اختتام دوره ترجمه و تفسیر قرآن کریم در مدرسه تعلیم القرآن شورشادی، حضرت شیخ‌الاسلام در پایان سخنان خود در جمع مردم بخش کورین زاهدان به ترجمه و تفسیر دو سوره آخر قرآن مجید پرداختند.

چاپ

1020 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©