حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خود را در مراسم ختم قرآن در تراویح مسجد روستای حصاروئیه از توابع زاهدان در 23 رمضان (29 تیر 1393) با تلاوت آیه مبارکه «یا ایهاالناس قد جاءتکم موعظة‌من ربکم و شفاء» آغاز نمودند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشتند: در این دنیا هر کسی به چیزی خوشحال هست و به آن افتخار می‌کند؛ یکی به باغ خود خوشحال است و دیگری به کاخ خود می‌نازد. برخی آرزوی داشتن باغ را ندارند و دوست دارند مرکز تجاری داشته باشند. بعضی‌ها دوست دارند درآمد زیادی داشته باشند و بسیاری خرسندند که رمه و گله زیادی دارند. یکی به مقام و منصب دل بسته است و دیگری بزرگترین آرزویش ازدواج است و هنگامی که به آن برسد فکر می‌کند موفق شده است. اما در این میان، افرادی نیز هستند که آرزویشان این است که به خداوند برسند و رضایش را کسب کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: رضای خداوند فقط از راه دینداری و عمل بر شریعت و پیروی از سنت نبوی بدست می‌آید. آرزوی محض دردی را درد نمی‌کند؛ بندگان خوب خدا علاوه بر آرزوی رسیدن به خدا، شب و روز تلاش می‌کنند تا به الله متعال برسند. امام غزالی می‌فرماید اگر آرزو کنی که پادشاهی تمام دنیا یا تمام امکانات آن به تو برسد و صد سال نیز عمر کنی، بعد از صد سال می‌میری و فنا می‌شوی. این دنیا به هیچ کس وفا نکرده است؛ همه گذشتگان ما رفته‌اند و این دنیا باقی مانده است. مطمئن باشید ما نیز روزی از این دنیا می‌رویم و این دنیا پشت سر ما می‌ماند.
ایشان ادامه دادند: حضرت ابراهیم ادهم رحمة‌الله‌علیه فرموده‌اند ما از طریق قرآن و شریعت اسلام و عبادت خدا می‌توانیم به خداوند برسیم. باید دانست رسیدن به خدا آسان است. روزه رمضان را خداوند فرض قرار داد تا به تقوی و پرهیزگاری برسیم و از تمام امراض روحانی و باطنی بهبود حاصل کنیم. اگر بعد از رمضان عمل به کارهای نیک را ادامه بدهیم تاثیر آن باقی می‌ماند، اما اگر رعایت نکنیم و به عادات بد خود برگردیم، امراض روحانی ما نیز باز می‌گردند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله تعالی می‌فرماید شما وقتی روزه می‌گیرید گناهان را ترک کنید؛ تهمت نزنید، دروغ نگویید، غیبت نکنید و عبادت الله تعالی را به‌جای آورید. وقتی ما این نکات را رعایت کنیم بهبودی حاصل می‌کنیم و می‌توانیم به الله برسیم. باید بعد از رمضان نیز این حلال‌خواری و حُسن سلوک و عبادت را ادامه دهیم تا همیشه از آفات باطنی در امان باشیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن تاکید بر “رعایت اصول شریعت و پرهیز از منکرات” در سایر ماه‌های غیر رمضان، ادامه دادند: این از ساده لوحی ماست که وقتی به ثروت می‌رسیم فکر می‌کنیم این ثروت برای همیشه در اختیار ما می‌ماند. ارزش جوانی در این است که در بندگی و فرمان‌برداری خداوند بگذرد، حقوق انسان‌ها و حق الله رعایت شود. ارزش جوانی در بندگی است؛ انبیاء در جوانی بندگی خدا را کرده اند. سعادتمند آن جوانی است که پدر و مادر را خدمت می‌کند و رضایت آنها را جلب می‌کند. قدر پدر و مادر، و برادر و خواهر را بدانید. همین‌طور قدر خویشاوندان و عزیزان را بدانید که همیشه با ما نیستند. طلب‌های مردم را بدهید که اگر بدهکار بمیرید، حتی اگر شهید شوید و دنیا را ترک کنید، روز قیامت تا وقتی که حق مردم را نداده اید به بهشت راه نمی‌یابید.
مولانا عبدالحمید همگان را به توبه خالصانه فراخواندند و اظهار داشتند: در این شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان توبه کنیم و آمرزش گناهان خود را از خداوند بخواهیم. اگر توبه ما قبول شود گویا تازه از مادر متولد شده ایم. فراموش نکنیم مرگ، قبر و حساب‌و‌کتاب پیش روی ما هستند. جهنم و بهشت در انتظار ما هستند. الله قهار نافرمانان را سخت عذاب می‌دهد؛ او ذاتی‌ست که برای فرزندان پیامبران پروایی ندارد، پدر نافرمان پیامبران را نیز نمی‌بخشد. دیگر نافرمانان را چگونه مواخذه نکند؟! اگر ما با خدا باشیم الله تعالی نیز هر جا با ما خواهد بود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در مراسم ختم کلام‌الله مجید در نماز تراویح روستای حصاروئیه، پس از ارائه توصیه‌هایی به بانوان، از عموم مردم حصارویه خواستند مدرسه دینی پسرانه و مکتب خواهران را حمایت مالی کنند و با فرستادن فرزندان خود به این مراکز دینی از مدارس حمایت جانی نمایند.
حضرت شیخ‌الاسلام در پایان سخنان خود، یاد و خاطره زنده یاد مولانا احمد نارویی رحمه‌الله را گرامی داشتند و تاکید کردند که باید راه ایشان را ادامه دهیم.

چاپ

1111 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©