شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید که شب بیستم ماه مبارک رمضان در مراسم ختم قرآن مسجدالنبی- واقع در خیابان فرهاد شهرستان زاهدان- شرکت کرده بودند، طی سخنانی پس از تلاوت آیه «أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورً‌ا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِ‌جٍ مِّنْهَا كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِ‌ينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» [انعام:122] ابتدا مطالبی پیرامون ماه مبارک رمضان ایراد نموده و اظهار داشتند: در این ماه آن قدر برکات و خیرات و مغفرت بر ما نازل می شود که ما نمی توانیم شکر آنها را ادا کنیم. الله تعالی ماه رمضان را ماه قرآن قرار داده است. ملت اسلام هر چه دارد و هر چه ماه مبارک رمضان و مکه و مدینه دارند همه از برکت قرآن مجید است. شبی که قرآن نازل شده است الله تعالی آن شب را از هزار ماه افضل قرار داده است. الله رب العزت قرآن را برای ما فرستاده است و آن را برای ما راهنمایی قرار داده است؛ همه آیات قرآن حاوی پیامهای از جانب رب العالمین هستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: دین و ایمان بالاترین نور و روشنایی هستند. قرآن سرمایه بزرگ و مایه حیات است. بالاترین شرف ما قرآن و دین ماست. لذا ما باید قرآن و دستورات اسلام را محکم بگیریم، زیرا دین و قرآن بالاترین سرمایه ماست و همین قرآن و دین و اعتقاد مسلمان است که در قبر و آخرت او را همراهی نموده و باعث نجاتش از عذاب الهی می شوند. اما افسوس که رابطه ملت مسلمان با قرآن ضعیف شده است. دین در زندگی ما غریب است و دنیا را بر دین ترجیح می دهیم. در نمازها سستی می کنیم. بسیاری از جوانان و بعضی از افراد مسن نیز نماز صبح آنها قضا می شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان “تسلیم شدن درمقابل دستورات الهی” را مصداق ایمان واقعی دانستند و گفتند: همه ما ادعا داریم که به خداوند اعتقاد و محبت داشته و ایمان داریم، اما اگر زکات را ادا نکرده، نماز نخوانیم و در مقابل دستورات الهی تسلیم نباشیم در این ادعای خود دروغ گفته ایم. حضرت ابراهیم علیه السلام به خاطر دستور خداوند حاضر شد زن جوان و فرزند خردسالش را تنها در بیابان مکه رها کند و به شام برگردد.
ایشان در ادامه تاکید کردند: حیات ما در اطاعت از دستورات قرآن مجید است. ما باید بر دستورات شریعت حساس باشیم تا کوچکترین خللی در اطاعت از الله صورت نگیرد. باید تقوا پیشه کنیم و به رعایت حقوق مردم نیز توجه کنیم. متاسفانه بسیاری از والدین از فرزندان خود شاکی هستند، درحالی که اگر فرزندان به خوبی خدمت پدر و مادر را بکنند این خدمت سبب دخول آنها به بهشت می شود. همچنین از ضایع کردن حقوق سایر انسانها نیز باید اجتناب نماییم؛ به کسی تهمت نزنیم. رسول اکرم صلی الله علیه و سلم در حجة‌ الوداع سه چیز را حرام اعلام کردند: خون، مال و آبروی مردم.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای توبه و رجوع الی الله و اصلاح و تزکیه نفس دانستند و بر لزوم آمادگی برای آخرت تاکید کردند و گفتند: وقتی به حساب و کتاب و روز آخرت و به بهشت و جهنم اعتقاد داریم چرا برای آن آمادگی نکنیم؟ توجه داشته باشیم که نه عذاب قبر قابل تحمل است و نه حساب و کتاب و نه عذاب جهنم. پس دل به دنیا نبندیم و برای آخرت آمادگی کنیم.

چاپ

969 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©