شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم ختم کلام الله مجید در مسجد جامع الخلیل شهرستان خاش، که شب هجدهم رمضان المبارک برگزار شد، پس از تلاوت آیه «وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ» ابتدا در بیان عظمت قرآن عظیم الشأن خاطرنشان کردند: الله تعالی قرآن مجید را زمانی نازل کرد که تمام دنیا را تاریکی فرا گرفته بود. دنیا در آن زمان نیازمند هدایت بود و مردم مکه و اطراف آن در گمراهی کامل غرق شده بودند، اما قرآن مجید چنان آنان را متحول کرد که از آنها ابوبکر و عمر و عثمان و علی ساخت. اولین شاگردان مکتب رسول الله صلی الله علیه و سلم از برکت قرآن عظیم الشأن و تعالیم آنحضرت صلی الله علیه وسلم به جایگاه بسیار بالایی رسیدند و رضایت خداوند متعال را در همین دنیا حاصل نمودند.

مولانا عبدالحمید در ادامه بر پایبندی به عبادات تاکید کردند و گفتند: کسی که نماز جمعه و عیدین و نمازهای دیگر را بخواند، ولی نماز صبح را نخواند تسلیم در مقابل پروردگار گفته نمی شود. باید در مقابل پروردگار تسلیم شده و همه منافع خود را فدای دستورات الهی کنیم، همانطور که صحابه در هنگام جنگ تبوک تمام محصول خرمای خود را کنار گذاشته و طبق دستور آن حضرت صلی الله علیه وسلم در این جنگ شرکت کردند. لذا ما باید چشم و گوش بسته تسلیم دستورات الهی باشیم. ما روزه را نباید به این خاطر بگیریم که برای سلامتی مفید است، بلکه برای این روزه بگیریم که دستور خداست و پروردگار از ما خواسته است. اگر ما به خاطر سلامتی روزه بگیریم در واقع به خاطر خودمان روزه گرفته ایم و به خاطر خدا روزه نگرفته ایم و این تسلیم در برابر دستورات الهی نیست. ما زکات را به این خاطر اداء نکنیم که خداوند عوضش را به ما می دهد بلکه زکات را برای این بدهیم که دستور رب العامین است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با اشاره به برخی معضلات اجتماعی در جامعه اظهار داشتند: حق زن بسیار سنگین است. حق شوهر نیز سنگین است. به خاطر تعصبات فامیلی با هم درگیر شدن و جنگ و دعوا راه انداختن جاهلیت محض است. لذا بیدار باشید و رسالت خود را بدانید. خواهران نیز باید حجاب خود را رعایت کنند. وقتی دختر به سن بلوغ رسید خواستگار را رد نکنید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان بر ضرورت حفظ امنیت تاکید کردند و گفتند: امنیت برای همه مفید و سودمند است. مبادا فریب دعوتگران به ناامنی را بخورید. راه رسیدن به حقوق گفتمان و پیگیری قانونی است. متوسل شدن به خشونت و افراط و ناامنی برای جامعه زیانبار است. من شما را به وحدت و اتحاد و انسجام تاکید و توصیه می کنم.
ایشان همچنین با بیان اینکه “قتل انسان بیگناه، بعد از شرک و کفر، بزرگترین گناه محسوب می شود” اختلافات فامیلی و دعواهای قومی به شدت مورد نکوهش قرار دادند.

چاپ

959 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 26 مرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©