شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه روزه مجموعه‏‎ای از اوامر و منهیات الهی است، انجام کامل این عبادت را سبب عفو گناهان و ایجاد تحول درونی در وجود انسان دانستند.

امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در خطبه‎های نماز جمعه (13 تیر 1393) پس از تلاوت آیه «یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» اظهار داشتند: روزه فقط یک عبادت نیست، بلکه مجموعه عباداتی است که شامل ترک بعضی اعمال و انجام دادن بعضی دیگر می‎شود که اگر همه اینها را انجام دهیم آن وقت روزه ما آن قدر و قیمت را پیدا می‎کند که روز قیامت برای ما شفاعت نموده و سبب جلب رضایت خداوند می‌شود.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی در ماه مبارک رمضان قرآن مجید را نازل کرده است. قرآن مجید کتابی است که مسلمانان با عمل کردن بر آن می‎توانند تمام منافع دنیوی و اخروی را نصیب خود کنند. قرآن مجید سرمایه‎ای است که به خاطر نزول آن در ماه رمضان این ماه و نیز شهرهای مکه و مدینه قدر و منزلت یافته‎اند. قلب مطهر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که محل نزول قرآن مجید است قدر و منزلت یافته و به سبب همین ایشان سید اولاد آدم قرار گرفته‎اند. این امت نیز قدر و منزلتش را از قرآن حاصل کرده است. شب قدر به خاطر نزول قرآن در این ماه شب قدر شده و آن قدر و منزلت را یافته است؛ «إنا أنزلناه فی لیلة‌ القدر» اگر شب قدر که به اندازه هزار ماه، یعنی هشتاد و اندی سال، ارزش دارد به خاطر قرآن است.
 خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان “دوری مسلمانان از قرآن” را سبب ناکامی و شکست آنان دانستند و خاطرنشان کردند: هر کس قرآن را شنید وظیفه و مسئولیت دارد که در هدایت دیگران نیز بکوشد. همه ناکامی‎های مسلمانان نتیجه عمل نکردن آنها به قرآن است. بسیار جای افسوس است که مسلمانان قرآن دارند، اما باز هم در دنیا ذلیل و آخرتش نیز خراب باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: روزه ماه مبارک رمضان یکی از بهترین برنامه‎های قرآن عظیم‎الشأن است. الله تعالی این برنامه سازنده را برای ما آورده است تا ما را بسازد و متحول کند. این گرسنگی و تشنگی رحمتی از جانب پروردگار است. یک ماه به ما فرصت داده شده است تا خود را بسازیم. خداوند متعال شیطان را در این ماه اسیر کرده است. روزه برای آن‎ست که ما با روزه و ذکر و تلاوت و نماز و خرج کردن در راه خدا بر نفس اماره پیروز شویم. روزه مجموعه‎ای از اعمال است که اگر مجموعه این اعمال به خوبی انجام شوند می‎تواند تأثیرگذار باشد و در وجود انسان تحول ایجاد کند و سبب عفو گناهان گردد.
 رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‎سنت استان خاطرنشان ساختند: در ماه رمضان پرخوری نکنید. هنگام افطار نگاه شما به سفره نباشد، بلکه توجه شما به دعا و تضرع و زاری باشد. از خداوند سعادت دنیا و آخرت خود را بخواهید. کوشش و تلاش شما این باشد که هر چه بیشتر از رحمت‎های خداوند متعال برخوردار شوید. از ذکر و یاد خدا غافل نشوید، هنگام سحر از افراط در غذا خوردن پرهیز کنید. فقط روزه نگیرید، بلکه علاوه بر روزه تلاوت قرآن و دیگر عبادات نافله را نیز انجام دهید. در ماه رمضان به کثرت استغفار کنید. در راه خدا با سخاوت خرج کنید. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم همیشه سخاوتمند بودند، اما در ماه رمضان بیشتر در راه خدا خرج می‎کردند. شما نیز در ماه رمضان بیشتر در راه خدا خرج کنید، زکات مال‎های خود را بپردازید، افطاری بدهید، به یتیم‎ها، بیوه‎ها و خانواده‎های زندانیان رسیدگی کنید، به مدارس و طلاب علوم دینی کمک کنید.
 امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان بر “لزوم دوری از گناهان در ماه رمضان” تاکید کردند و گفتند: زمانی روزه ما ارزش پیدا می‎کند که همه جوانب را رعایت کنیم و از گناه بپرهیزیم؛ دروغ نگوئیم، غیبت نکنیم، تهمت نزنیم و از سایر گناهان دوری کنیم. زیرا گناه، ثواب روزه را از بین می‎برد.

جهان اسلام در شرایط کنونی نیاز به استراتژی و موقف جدیدی دارد
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان‎شان به اوضاع جهان اسلام اشاره کرده و اظهار داشتند: متاسفانه امروزه جهان اسلام از اختلاف و تندروی رنج می‎برد و مشکلات و تهدیدهای فراوانی جهان اسلام را فراگرفته است. با توجه به اینکه امروزه اسلام در بسیاری از کشورهای اروپایی و غیراسلامی در حال گسترش و پیشرفت بوده و شمار زیادی از غیرمسلمانان به اسلام روی می‎آورند، و از سوی دیگر بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی موج می‎زند، دشمنان اسلام طرح‎ها، برنامه‎ها و توطئه‎های متعددی دارند تا جلوی اسلام و فعالیت‎های اسلامی را بگیرند و مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان “تشدید درگیری‎های قومی، مذهبی و طائفه‎ای” را از برنامه‎های دشمنان اسلام عنوان کردند و گفتند: با توجه به اینکه موج بیداری مسلمانان برای متکبران و قدرت‎های استعماری دنیا سنگین تمام شده است، لذا استکبار جهانی و صیونیسم بین‎الملل تلاش می‎کنند تا مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار داده و در بین آنان درگیری‎های قومی و مذهبی و فرقه‏ای ایجاد نمایند.
شیخ‏الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه به اوضاع جاری در عراق اشاره کرده و خاطرنشان کردند: اوضاع جاری در عراق همه مسلمانان را نگران کرده است؛ این کشور که جزو کشورهای مهم منطقه به شمار می‎رود، در معرض خطر تجزیه قرار دارد، در حالی که تجزیه عراق خطر بزرگی برای ملت عراق و تمام مسلمانان محسوب می‎شود و شاید دشمنان اسلام می‎خواهند همین برنامه را در سایر کشورهای اسلامی اجرا نمایند.
عضو اتحادیه جهانی علمای اسلام خطاب به ملت عراق گفتند: پیام بنده به مردم عزیز عراق این است که علما، اندیشمندان، نخبگان و سایر ملت عراق مانع تجزیه عراق شوند، زیرا عراق متحد و یکپارچه، عراقی قدرتمند خواهد بود. اگر این کشور تجزیه شود، قدرتش را از دست خواهد داد. لذا توصیه بنده به همه اقوام و مذاهبی که در عراق زندگی می‎کنند این است که در کنار یکدیگر بنشینند و از طریق تشکیل دولتی ملی، فراگیر و جامع به خواسته‎های خودشان برسند، اما نگذارند عراق تجزیه شود.
ایشان تجزیه عراق را “مایه شادمانی اسرائیل و قدرت‎های استعماری” دانستند و اظهار داشتند: تجزیه عراق، که طی قرون متمادی مرکز جهان اسلام بوده است، مایه شادمانی اسرائیل و قدرت‎های غاصب و استعماری می‎شود.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «مسلمانان باید یکدیگر را تحمل کنند»، “گفتمان” را تنها راه ‎حل مشکلات عنوان کردند و افزودند: مسلمانان باید یکدیگر را تحمل کنند. جنگ و درگیری راه حل مشکلات و رسیدن به سعادت و پیروزی نیست، بلکه گفتمان و یکدیگر را تحمل کردن تنها راه حل مشکلات است. این بدبختی بزرگی است که پیروان مذاهب، اقوام، جناح‏ها و گرایش‏های مختلف یکدیگر را تحمل نکنند؛ اینکه سنی و شیعه، که با یکدیگر پیوند اسلامی دارند، یکدیگر را تحمل نکنند بدبختی بزرگی است. کسی که دیگران را تحمل می‎کند دارای رشد و فرهنگ و تمدن است، اما به اعتقاد بنده کسانی که نمی‎توانند دیگران را تحمل کنند، انسان‎های بی‏فرهنگ، بی‏سواد و بی‏تمدنی هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: همان‎طور که تندروی و افراط‎گرایی به جهان اسلام ضربه می‎زند، تنگ‎نظری، کوتاه‎‏بینی و قائل نشدن حق برای دیگران ضربه بزرگتری به جهان اسلام وارد می‏کند. متاسفانه هنوز هم در جهان اسلام و حتی در کشور ما نیز افرادی هستند که برای دیگران حقوقی قائل نیستند. این قبیل افراد به نظام جمهوری اسلامی و وحدت شیعه و سنی ضرر و زیان می‎رسانند. بنده ضرر و زیان این افراد را از ضرر گروه‎های تندرو و افراطی کمتر نمی‎دانم.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان بر “ضرورت نگاه ملی و اسلامی” تاکید کردند و گفتند: نگاه‎ها باید اسلامی و ملی باشند؛ برای کسانی که نگاه ملی و اسلامی داشته باشند شیعه و سنی  فرقی نمی‏کند. چرا ملت عراق و سوریه نتوانند کنار یکدیگر بنشینند؟ متاسفانه کسانی که در عراق کشته می‎شوند جزو ملت عراق هستند، فرقی نمی‎کند که شیعه باشد یا سنی یا کرد یا عرب؛ همه اینها عراقی هستند. لذا مسلمانان باید همدیگر را تحمل کنند، زیرا شیعه و سنی و اقوام و مذاهب متعلق به اسلام و مملکت خویش هستند. ما حق نداریم فردی را به خاطر اینکه شیعه یا سنی است، از حقوقش محروم نماییم.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‎شان خطاب به سران کشورهای اسلامی خاطرنشان کردند: بنده از این تریبون کوچک به سران کشورهای اسلامی و تمامی علما و اندیشمندان جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی و سایر مذاهب و گرایش‎ها ندا می‎دهم که استراتژی و موقف خودتان را عوض کنید؛ هر شرایط و موقعیتی استراتژی خاص خودش را دارد و جهان اسلام در شرایط کنونی نیاز به یک استراتژی جدید دارد، و بنده برای حل بحران‎های موجود در جهان اسلام به جز گفتمان و تحمل یکدیگر و در کنار یکدیگر قرار گرفتن از طریق تشکیل دولت‎های ملی و فراگیر راه حل و استراتژی دیگری نمی‎بینم.

چاپ

933 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 14 تیر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©