شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید از توبه به عنوان “انقلاب و تحول درونی” یاد کرده و «پاکی از آلودگی‎های باطنی» را از ثمرات مهم توبه خالصانه دانستند.

امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در خطبه‎های نماز جمعه (30 خرداد 1393) مطالبی پیرامون توبه و انابت به سوی الله تعالی ایراد کردند و گفتند: توبه به معنی بازگشت به سوی الله تعالی است. توبه یعنی انقلاب و تحول درونی و بر عملکرد گذشته پشیمان شدن و تصمیم جدی بر ترک گناهان. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و دین اسلام مردم را از درون متحول کردند. تمام جزیرة‌العرب و قسمت بزرگی از کره خاکی با ظهور اسلام دگرگون شد و به طرف راه هدایت آمد.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند نفس اماره را در وجود هر انسان قرار داده و شیطان را نیز آفریده است. حکمت خداوندی است که گناهان و معاصی را آفریده است. اگر نفس و شیطان نمی‎بودند انسان‎ها با فرشتگان تفاوتی نداشتند، اما اعمال ما زمانی ارزش پیدا می‎کنند که با وجود نفس و شیطان راه صحیح را انتخاب کرده و خودمان را از گناهان دور نگه داریم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه یادآور شدند: توبه به معنی پاکی از آلودگی‌های گناهان است. خداوند توبه‎کنندگان را دوست دارد. در حدیث آمده است که آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: «کل بنی آدم خطاء و خیرالخطائین التوابون» همه فرزندان آدم خطاکارند، اما بهترین خطاکاران توبه‎کنندگان هستند. انسان با توبه از گناه و از آلودگی‌های باطنی پاک می‌شود. الله دوست دارد که انسان اشک بریزد و گریه کند تا او را ببخشاید.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان با بیان اینکه “جهاد واقعی مقابله با نفس و شیطان است” از ماه رمضان به عنوان «ماه مبارزه با نفس» یاد کردند و گفتند: ماه مبارک رمضان ماه جهاد با نفس است، زیرا خداوند متعال شیطان را در ماه رمضان از انسان دور نگه داشته است. انسان‎ها خود را در ماه رمضان پاک می‎کنند، اما کمال این است که انسان خود را در ماه شعبان پاک کند تا در حالت پاکی وارد رمضان شود. ماه شعبان ماه آمادگی برای رمضان است.
مولانا عبدالحمید در ادامه توجه به حقوق‎الناس و در رأس آنها حقوق والدین را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشتند: حقوق‎الناس بسیار مهم است. معذرت‎خواهی از مردم، خویشاوندان، والدین و تمام کسانی که حق آنها را ضایع کرده‎ایم بسیار مهم است؛ اگر غیبت کسی را کرده‎ایم، به کسی تهمت زده‎ایم، مال کسی را به ناحق خورده‎ایم یا آبروی کسی را ریخته‎ایم باید حق آنها را برگردانده و از آنها حلالیت بطلبیم و اگر در توان ما نیست برای آنها دعای خیر کنیم. والدین بهترین وسیله برای رسیدن به بهشت هستند که با کسب رضایت آنها می‎توانیم به بهشت برویم و سعادت ابدی را نصیب خود بگردانیم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان از کسانی که توبه از گناهان و معاصی را به تاخیر می‎اندازند به شدت انتقاد کرده و همگان را بر تعجیل در توبه نصوح و خالصانه به بارگاه الهی تاکید وتوصیه نمودند.

راه برون‎ رفت عراق از بحران، تشکیل دولت فراگیر است
شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به اوضاع جاری در عراق اظهار داشتند: تحولات اخیر جهان اسلام، به ویژه اوضاع کنونی کشور عراق دنیا را تکان داده و باعث نگرانی دوستان و خیرخواهان ملت عراق شده است که اوضاع جاری این کشور خدای ناکرده به تجزیه ارضی این کشور منجر نشود و به وحدت ملی خدشه وارد نکرده و سبب جنگ‎های فرقه ای و قومی نگردد.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه افزودند: اگر به صورت بی‎طرفانه اوضاع کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم می‎بینیم که متاسفانه بیشترین رشد تندروی و افراط‎گرایی در اثر بی‎عدالتی و عدم توجه حکومت‎ها به حرف ملت‎هاست؛ انسان‎هایی هستند که این بی‎توجهی را برنمی‎تابند و وقتی راه بر آنها مسدود می‎شود دست به خشونت و تندروی می‎زنند. لذا اجرای عدالت، گفتمان و شنیدن حرف مردم بهترین راه مبارزه با تندروی و افراط‎گرایی است.
مولانا عبدالحمید پیرامون اوضاع جاری در عراق اظهار داشتند: متاسفانه در جریان عراق علاوه از گروه‎های تندرو، افرادی که از دولت عراق ناراضی هستند نیز قرار دارند و به این جریان ملحق شده‎اند. نظر ما آن‎ست که تنها راه برون رفت عراق و سایر کشورهایی که با بحران مواجه هستند، از بحران‎های موجود تشکیل دولت فراگیر است که همه کسانی که در آن کشور زندگی می‎کنند، اعم از احزاب سیاسی و گرایش‎های فرقه‎ای و مذهبی، در آن دولت فراگیر مشارکت داشته باشند.
ایشان با بیان اینکه “قبلا نیز نسبت به تشکیل دولت فراگیر توصیه شده بود.” خاطرنشان کردند: متاسفانه افرادی هستند که به سخنان و پیشنهادات خیرخواهان توجهی نمی‎کنند و با تفکرات حزبی، قومی و فرقه‎ای حرکت می‎کنند و در نهایت با مشکلات و بن‎بست‎ مواجه می‎شوند. دولت‎هایی که با مشکلات مواجه هستند اگر دوراندیشی و سعه‎صدر داشته باشند و دولت فراگیر تشکیل دهند و اقشار مختلف ملت را در ساختار حکومت شامل کنند، باعث نزدیک شدن دل‎های مردم و حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی می‎شوند.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه ضمن محکوم کردن قتل و کشتار خاطرنشان کردند: بنده معتقدم که راه نجات از اینگونه بحران‎ها، جنگ و کشتار نیست. بنده کشتار مردم از سوی هر گروه و طرفی باشد را محکوم می‎کنم. برای هیچ گروه و حزب و حتی دولتی که حقی از آنها ضایع شده باشد، قتل و کشتار مردم جایز نیست. زیرا جنگ و خشونت، جنگ و خشونت به‎وجود می‎آورد. لذا راه نجات از بحران‎ها گفتمان، دوراندیشی، سعه صدر و در کنار یکدیگر قرار دادن ملت است. دولت‏ها باید با مخالفان‎شان، که متعلق به هر حزب و گروه و گرایشی هستند، بنشینند و حرف آنها را گوش کنند و حرف خودش را هم به آنها بگویند.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان تاکید کردند: به اعتقاد بنده بهترین راه برون‎رفت کشور عراق از بحران این است که دولت فراگیر تشکیل شود و همه دولت‏های اسلامی و شخصیت‎های بانفوذ دنیا و تمام کسانی که خیر ملت‎ها، به ویژه ملت عراق که یک ملت و کشور تاریخی است، را می‎خواهند باید مخالف و موافق را کنار یکدیگر قرار دهند و مسایل آنها را از راه گفتمان حل کنند تا هم تمامیت ارضی و هم وحدت ملی این کشور به خطر نیفتد.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان اظهار داشتند: صهیونیسم بین‏الملل، استکبار جهانی و دشمنان اسلام تلاش می‏کنند تا برای حفظ منافع خودشان ملت‎های اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند. آنها آرزو می‎کنند که جنگ‎های قومی، فرقه‎ای، مذهبی و حزبی در دنیا به‎وجود بیاید. متاسفانه ایجاد درگیری بین کشورهای اسلامی تبدیل به یک سیاست شده است و این سیاست به ضرر عالم اسلام و مسلمین است. همه مسلمانان منتسب به اسلام هستند و از درگیری آنها، اسلام و ممالک اسلامی متضرر می‎شود.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: اختلاف و تفرقه و درگیری بر خلاف منافع اسلام و مسلمین است. لذا در مناطق و ممالکی که اختلاف و درگیری وجود دارد باید همه خیرخواهان تلاش نمایند تا مشکلات آنها از راه گفتمان و مذاکره حل شود.

چاپ

1523 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 1 تیر, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©