شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم اعطای جوایز به فاضلات مکتب عائشه صدیقه نوک آباد، از قرآن، تعلیمات پیامبر و دین اسلام به عنوان “برزترین نعمت‏های الهی بر بندگان” یاد کرده و عمل به دستورات قرآن و سنت را موجب سلامتی جسمی و روحی انسان‏ها دانستند.

مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسمی که شامگاه پنجشنبه 22 خرداد 1393 در مدرسه دینی بدرالعلوم نوک آباد به مناسبت فارغ‏التحصیلی 8 تن از طالبات مکتب حضرت عائشه صدیقه و اعطای جوایز به 12 تن از حفاظ این مدرسه برگزار شده بود، پس از تلاوت آیات «رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ*وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ*وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ*وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ*وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ*يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ*إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» [شعراء:83-89] اظهار داشتند: وقتی به اطراف خودمان نگاه می‎کنیم می‎بینیم که الله تعالی با نعمت‎های متفاوت و متعددی ما را احاطه کرده است، به طوری که اگر نعمت‎هایی که در وجود هر انسان است را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‎شویم که قابل شمارش نیستند. اما مهمترین و برترین نعمت الله تعالی بر بندگان نعمت قرآن، دین اسلام و وجود اقدس رسول اکرم صلی الله علیه وسلم است. آن‎حضرت صلی الله علیه وسلم چنان ذاتی است که همه انبیاء به وجود ایشان افتخار می‏کنند. او محبوب‎ترین و مقرب‎ترین بندۀ الهی است که الله تعالی او را به عنوان راهنما و مرشد ما انسان‎ها فرستاده است. از سوی دیگر قرآن کریم نیز چنان نعمت بزرگ و باارزشی است که خداوند متعال همه اندیشمندان جهان را به مبارزه می‎طلبد که اگر می‎توانند به اندازه یک سوره و آیه مانند سوره‎ها و آیات قرآن بیاورند. لذا قرآن دلیل حقانیت دین اسلام و رسالت پیامبر و دلیل حقانیت خودش نیز می‎باشد. قرآن کریم آخرین و بهترین کتاب الهی و دین اسلام بهترین دین است که در مسیر اعتدال و میانه‎روی قرار دارد. احکام اسلام نیز آسان بوده و در مسیر اعتدال قرار دارند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: جای تأسف است که مسلمانان امروزی از این بهترین دین، بهترین کتاب و بهترین پیامبر غافل بوده و نافرمانی می‎کنند. کسی که از چنین نعمت‎های بزرگی برخوردار بوده اما باز هم به جهنم برود نشانه بدبختی اوست. اگر مسلمانان از این کتاب، این پیامبر و این دین پیروی کنند در دنیا و آخرت به عزت و سربلندی خواهند رسید. زیرا عزت از آنِ خدا و رسول و دین اسلام است. کسی که در غیر دین اسلام و تبعیت از پیامبر عزت را جستجو می‎کند کاملا در اشتباه بوده و هرگز به عزت نخواهد رسید.
امام جمعه اهل‎‏سنت زاهدان اظهار داشتند: عزت و قدرتی که از طریق دنیا کسب شود موقتی بوده و روزی از بین خواهد رفت، اما عزتی که از طریق ارتباط با الله و قرآن و از طریق اتباع پیامبر صلی الله علیه وسلم حاصل می‎شود عزتی پایدار و ماندگار است. امروزه انسان‎ها بر حمایت آمریکا و روسیه و اروپا افتخار می‎کنند، اما کسانی که حامی و پشتیبان آنها الله تعالی باشد هرگز با ذلت و سرخوردگی مواجه نخواهند شد. الله تعالی در قرآن انسان‏ها و مومنین را مورد خطاب قرار می‏دهد که اگر مسلمان واقعی باشید حامی و ناجی شما الله تعالی خواهد بود.
ایشان در ادامه تاکید کردند: متأسفانه امروزه مسلمان نماز که از ارکان دین است را قضا می‎کند. جای افسوس است برای آن مسلمانی که به خاطر خواب یا کسب و کار نماز را ترک می‎کند. چنین انسانی در واقع خواب و کسب و کار را بر نماز و دستور الله تعالی ترجیح می‎دهد. کسی که دست به نافرمانی الله تعالی می‎زند نشانه بدبختی اوست.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان خاطرنشان کردند: روزی که مسلمانان به احکام و دستورات الله تعالی عامل بودند در دنیا قدرت و عزت داشتند و تمام دنیا در مقابل آنها به زانو درآمد و دنیا در جهت منافع آنها حرکت می‎کرد و آن روز روزی بود که مسلمانان، مسلمان واقعی بودند. اما امروز که مسلمانان از قرآن و سنت فاصله گرفته و عظمت و محبت خدا و رسول در قلوبشان کم شده است با اختلاف و درگیری و مشکلات و بحران‏های متعددی مواجه هستند. متأسفانه امروزه ضربه‎ای که اسلام از جانب مسلمانان می‎خورد از اسرائیل و آمریکا و دشمنان اسلام نمی‎خورد، زیرا مسلمان با غیرمسلمان همگام و همفکر شده و برای رسیدن به منافع جزئی با دشمنان اسلام همدست می‎شود. عامل تمام بحران‎های جهان اسلام دوری از قرآن و سنت و عمل نکردن به احکام دین اسلام است. دلیل اختلافات قومی و فامیلی و… بیگانگی مسلمانان از قرآن و تعلیمات اسلامی است. مسلمانان از اخلاق و اعتقاد و عملکردی که قرآن به آنها توصیه کرده است فاصله دارند. عمل به دستورات الهی برای مسلمانان منافع دینی و دنیوی دارند. تعلیمات و سنت‎های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در مسیر فطرت قرار داشته و عمل به آنها موجب سلامتی جسمی و روحی انسان‎ها می‎شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه سخنان‎شان به تشریح آیاتی که در ابتدا تلاوت کردند پرداختند و گفتند: حضرت ابراهیم علیه السلام از الله تعالی درخواست کرد که بار الها مرا به نیکان ملحق بگردان. وقتی الله تعالی بخواهد فرد و قوم و جماعتی را به رستگاری برساند آنها را به صالحان و نیکان ملحق می‎گرداند. ملحق شدن به صالحین آرزوی تمامی انبیاء و مقربان بارگاه الهی بوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ تشریح آیات مذکور اظهار داشتند: حضرت ابراهیم علیه السلام در ادامه از الله تعالی می‎خواهد که ای الله مرا در روز قیامت رسوا مگردان؛ آن روزی که مال و فرزند به انسان نفعی نمی‎رساند. روز قیامت روزی است که مال و سرمایه و همچنین زن و فرزند و پدر و مادر به انسان نفع نمی‎رساند، بلکه قلب سالم و پاک به انسان منفعت خواهد رساند؛ قلبی که با کفر و شرک و ریا و تظاهر و سایر امراض و گناهان آلوده نشده باشد.
ایشان با استناد به حدیثی از آن‎حضرت صلی الله علیه وسلم صفات منافقین را برشمردند و اظهار داشتند: در حدیث آمده است که اگر در فردی چهار صفت وجود داشته باشد او جزو منافقین خواهد بود؛ اول اینکه وقتی سخن می‎گوید دروغ می‏گوید. در امانت خیانت می‏کند. وقتی وعده می‎دهد وعده‏خلافی می‎کند و هنگامی که با انسانی درگیر می‎شود فحش و ناسزا می‎گوید.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: نباید دنیا و محبت دنیا در قلب‎های ما جای گیرد. دلی که عاشق دنیا می‎شود دل ناسالمی است، اما قلبی که مملو از محبت خدا و رسول و عشق به قرآن و اسلام است آن قلب سالم است و در روز قیامت منفعت رسانده و موجب نجات صاحب قلب خواهد شد. متأسفانه امروزه فکر قبر و حشر و آمادگی برای آخرت در بین مسلمانان کم است. به راستی مسلمانان چرا اینگونه تصور می‎کنند که اگر گناه انجام داده و توبه و استغفار هم نکنند باز هم مورد مغفرت الله تعالی قرار می‏گیرند؟! باید مواظب قلب خودمان باشیم و با عمل به احکام شریعت آن را پاک و سالم کنیم.
مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر دوری از غفلت و استفاده مفید از اوقات زندگی خاطرنشان کردند: در کنار برنامه‎ریزی برای امور دنیایی و کسب روزی حلال، برای قبر و آخرت خود نیز آمادگی نموده و از الله تعالی غافل نباشیم و با قرآن و سنت ارتباط داشته باشیم.
ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‎سنت زاهدان در پایان مطالبی همچون “ضرورت فراگیری علوم دینی و دانشگاهی”، “محکوم و مذموم بودن گروگان‎گیری با هر انگیزه و هدفی”، “اجتناب از درگیری‎هایی فامیلی و قومی”،  “ضرورت همدلی، وحدت و اخوت”، “عدم اهانت به مقدسات اقوام و مذاهب” و “لزوم یکسان‏نگری به همه هموطنان” را مورد یادآوری قرار دادند.

چاپ

1451 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 31 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©