شیخ‏‎الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به اوضاع جاری عراق، ضمن محکوم کردن قتل و کشتار مردم، “تشکیل دولت فراگیر” را تنها راه برون‏رفت این کشور از بحران موجود دانستند.

امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در بخشی از سخنانشان در مراسم امروز نماز جمعه (30 خرداد 1393) با اشاره به اوضاع جاری در عراق اظهار داشتند: تحولات اخیر جهان اسلام، به ویژه اوضاع کنونی کشور عراق دنیا را تکان داده و باعث نگرانی دوستان و خیرخواهان ملت عراق شده است که اوضاع جاری این کشور خدای ناکرده به تجزیه ارضی این کشور منجر نشود و به وحدت ملی خدشه وارد نکرده و سبب جنگ‎های فرقه ای و قومی نگردد.
خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه افزودند: اگر به صورت بی‎طرفانه اوضاع کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم می‎بینیم که متاسفانه بیشترین رشد تندروی و افراط‎گرایی در اثر بی‎عدالتی و عدم توجه حکومت‎ها به حرف ملت‎هاست؛ انسان‎هایی هستند که این بی‎توجهی را برنمی‎تابند و وقتی راه بر آنها مسدود می‎شود دست به خشونت و تندروی می‎زنند. لذا اجرای عدالت، گفتمان و شنیدن حرف مردم بهترین راه مبارزه با تندروی و افراط‎گرایی است.
مولانا عبدالحمید پیرامون اوضاع جاری در عراق اظهار داشتند: متاسفانه در جریان عراق علاوه از گروه‎های تندرو، افرادی که از دولت عراق ناراضی هستند نیز قرار دارند و به این جریان ملحق شده‎اند. نظر ما آن‎ست که تنها راه برون رفت عراق و سایر کشورهایی که با بحران مواجه هستند، از بحران‎های موجود تشکیل دولت فراگیر است که همه کسانی که در آن کشور زندگی می‎کنند، اعم از احزاب سیاسی و گرایش‎های فرقه‎ای و مذهبی، در آن دولت فراگیر مشارکت داشته باشند.
ایشان با بیان اینکه “قبلا نیز نسبت به تشکیل دولت فراگیر توصیه شده بود.” خاطرنشان کردند: متاسفانه افرادی هستند که به سخنان و پیشنهادات خیرخواهان توجهی نمی‎کنند و با تفکرات حزبی، قومی و فرقه‎ای حرکت می‎کنند و در نهایت با مشکلات و بن‎بست‎ مواجه می‎شوند. دولت‎هایی که با مشکلات مواجه هستند اگر دوراندیشی و سعه‎صدر داشته باشند و دولت فراگیر تشکیل دهند و اقشار مختلف ملت را در ساختار حکومت شامل کنند، باعث نزدیک شدن دل‎های مردم و حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی می‎شوند.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه ضمن محکوم کردن قتل و کشتار خاطرنشان کردند: بنده معتقدم که راه نجات از اینگونه بحران‎ها، جنگ و کشتار نیست. بنده کشتار مردم از سوی هر گروه و طرفی باشد را محکوم می‎کنم. برای هیچ گروه و حزب و حتی دولتی که حقی از آنها ضایع شده باشد، قتل و کشتار مردم جایز نیست. زیرا جنگ و خشونت، جنگ و خشونت به‎وجود می‎آورد. لذا راه نجات از بحران‎ها گفتمان، دوراندیشی، سعه صدر و در کنار یکدیگر قرار دادن ملت است. دولت‏ها باید با مخالفان‎شان، که متعلق به هر حزب و گروه و گرایشی هستند، بنشینند و حرف آنها را گوش کنند و حرف خودش را هم به آنها بگویند.
عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان تاکید کردند: به اعتقاد بنده بهترین راه برون‎رفت کشور عراق از بحران این است که دولت فراگیر تشکیل شود و همه دولت‏های اسلامی و شخصیت‎های بانفوذ دنیا و تمام کسانی که خیر ملت‎ها، به ویژه ملت عراق که یک ملت و کشور تاریخی است، را می‎خواهند باید مخالف و موافق را کنار یکدیگر قرار دهند و مسایل آنها را از راه گفتمان حل کنند تا هم تمامیت ارضی و هم وحدت ملی این کشور به خطر نیفتد.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان اظهار داشتند: صهیونیسم بین‏الملل، استکبار جهانی و دشمنان اسلام تلاش می‏کنند تا برای حفظ منافع خودشان ملت‎های اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند. آنها آرزو می‎کنند که جنگ‎های قومی، فرقه‎ای، مذهبی و حزبی در دنیا به‎وجود بیاید. متاسفانه ایجاد درگیری بین کشورهای اسلامی تبدیل به یک سیاست شده است و این سیاست به ضرر عالم اسلام و مسلمین است. همه مسلمانان منتسب به اسلام هستند و از درگیری آنها، اسلام و ممالک اسلامی متضرر می‎شود.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: اختلاف و تفرقه و درگیری بر خلاف منافع اسلام و مسلمین است. لذا در مناطق و ممالکی که اختلاف و درگیری وجود دارد باید همه خیرخواهان تلاش نمایند تا مشکلات آنها از راه گفتمان و مذاکره حل شود.

چاپ

1430 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 30 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©