شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به تحولات جهان اسلام و تشدید ناامنی در برخی کشورهای منطقه، بر لزوم مبارزه با “علت اصلی” افراط‌گرایی تاکید و “گفتمان” و “رعایت حقوق یکدیگر” را تنها راه حل منازعات اخیر دانستند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان طی سخنانی در مراسم نماز جمعه 23 خرداد 1393، اظهار داشتند: امروزه در بسیاری از مناطق دنیا از جمله جهان اسلام ناامنی و خشونت بیداد می‏کند. شیعه و سنی از تندروی و افراط‌گرایی رنج می‌برند و خسته شده‌اند. روزی نیست که افرادی قربانی این نوع خشونت‌ها نشوند؛ این پدیده خسارت‌های زیادی را به بار آورده است.
ایشان ضمن اشاره به راه حل مشکلات و منازعات جهان اسلام تاکید کردند: همه‌ی این منازعات علت دارند؛ پدیده “تکفیر” و “تندروی” علت دارد. در گام نخست باید با “علت” مبارزه کرد تا “معلول” خود به‏ خود از بین برود. تنها راه برون رفت از این مشاجرات، گفتمان و رعایت حقوق یکدیگر است؛ باید همه‌ی طرف‌های درگیر باهم بنشینند، همدیگر را بپذیرند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: خشونت و کشتن افراد هرگز راه حل مناسبی برای از بین بردن منازعات و اختلافات نیست؛ جنگ و خشونت، خشونت بیشتر به بار می‌آورد. گروه‌ها، اقشار و احزاب مختلف سوریه و عراق و سایر کشورها باید کنار یکدیگر بنشینند و با مذاکره و گفتمان اختلافات خودشان را حل کنند. مسلمانان باید خودشان به حل مشکلاتشان مبادرت بورزند. قدرت‌های بین‌المللی فقط به‏ دنبال منافع خود و امنیت اسرائیل هستند و منازعات مسلمانان در راستای امنیت اسرائیل جنایتکار و قدرت‏های استکباری می‏ باشد.
مولانا عبدالحمید با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار پیش‌قدم شدن کشورمان در حل منازعات منطقه شدند و ابراز داشتند: کشورهای موثر و بانفوذ مسلمان باید برای رفع اختلافات و حل منازعات ایفای نقش کنند. باید زمینه گفتمان و جمع شدن گروه‌های مختلف دور میز مذاکرات را فراهم کرد. پیشنهاد و انتظار ما از جمهوری اسلامی ایران آن است که برای ایجاد بستری مناسب جهت گفتمان و مذاکرات کمک کند. علمای اسلامی و اندیشمندان باید در حد توان خود ایفای نقش کنند. ما هم برای حل منازعات مسلمانان دعا می‌کنیم و اگر نیازی به همکاری ما باشد تا مشاجرات به‌وسیله گفتمان و منطق حل شوند، در حد توان اعلام آمادگی می‌کنیم.

ملت ایران در 24 خرداد 1392 اعتدال و گفتمان را ترجیح داد
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های جمعه اهل‌سنت این شهر، به انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته و نخستین سالگرد پیروزی دکتر حسن روحانی اشاره کردند و گفتند: ملت شریف ایران در 24 خرداد 1392 به ندای رهبرانقلاب و نخبگان جامعه  لبیک گفته و به پای صندوق‌های رأی رفتند. مشارکت بالای مردم در انتخابات و انتخاب درست آنها، جهان را غافلگیر و شگفت‌زده کرد. کسی تصور نمی‌کرد اکثریت ملت به آقای روحانی رأی خواهد داد.
ایشان در ادامه افزودند: ملت بزرگ ایران در 24 خرداد سال گذشته مسیر خود را مشخص کرد. رأی مردم به آقای روحانی، رأی به اعتدال و گفتمان بود. پیش از انتخابات همه‌ی کاندیداها برنامه‌های خود را به مردم عرضه کردند؛ اما اکثریت مردم دکتر روحانی را به‌عنوان رئیس‌جمهور کشورشان برگزیدند تا تبعیض از کشور برداشته شود، اقوام و گرایش‌های گوناگون به حقوق قانونی خود دست بیابند و با نگاهی یکسان به همه نگریسته شود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: درخواست ما از جناب رئیس‌جمهور و “دولت تدبیر و امید” نیز همین است که مسایل را با گفتمان پیش ببرند وبا قوت تلاش نمایند تا به وعده‌های خود در کارزار انتخاباتی عمل کنند. بدون شک وظیفه‌ی رئیس‌جمهور در تحقق خواسته‌های اقشار مختلف ملت بسیار سنگین است. مردم هم باید از دولت و رئیس‌جمهور حمایت کنند و دعای خیر کنند تا رئیس‌جمهور به اهداف خود برسد و به وعده‏ های خویش جامه عمل بپوشاند.
رئیس‌ شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان ضمن تاکید بر پشتیبانی ملت از مواضع دولت در مذاکرات هسته‌ای جاری، اظهار داشتند: ملت شریف ایران در مذاکرات هسته‌ای پشتیبان دولت است. فن‌آوری هسته‌ای حق مسلم ایران است؛ ملت و کشور ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند. طبق فتوای مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته‌ای حرام است. وقتی ما درصدد تولید سلاح هسته‌ای نیستیم، چرا باید چوب آن را بخوریم و با تحریم دست‌وپنجه نرم کنیم؟ بنابراین باید با شفاف‌سازی و درایت تلاش شود تا تحریم‌ها رفع شوند. در این زمینه، ملت فهیم ایران پشتیبان دولت در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهان است.

حمله به کاروان زائران در تفتان پاکستان تکان دهنده بود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن محکوم نمودن حمله به زائران شیعه پاکستانی در شهر مرزی تفتان پاکستان، این حادثه ناگوار را “تکان‌دهنده” توصیف نمودند.
ایشان ادامه دادند: سوال اینجاست که این افراد چه جرمی مرتکب شده بودند که باید کشته می‌شدند؟ این برادران به چه کسی ظلم کرده و حق چه کسی را پایمال کرده بودند که باید کشته می‏ شدند؟ چه کسانی فتوا داده‌اند که اینها باید کشته شوند؟ آنها فقط زائر بودند که در سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به کشور ما سفر کرده ‌بودند؛ اگر کارشان درست بوده ثوابش به آنها می‌رسد و اگر کار اشتباهی مرتکب شده بودند، خودشان پاسخ‌گو خواهند بود. این عمل آنها چه ربطی به حمله‌کنندگان و عاملان این جنایت دارد؟ خداوند این افراد جاهل را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند ما را از شرشان محفوظ بدارد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنانشان، از حضور دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، در مراسم نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان ابراز خرسندی نمودند و ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر زیباکلام و هیئت همراه، ایشان را یکی از فرهیختگان کشور دانستند.

چاپ

1349 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 23 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©