شیخالاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تشویق همگان بر ادای فریضه زکات و انفاق در راه خدا، از این فریضه به عنوان عملی که باعث پاکی اموال و همچنین تزکیه نفس میشود یاد کردند.
امام جمعه اهلسنت زاهدان در خطبههای نماز جمعه (16 خرداد 1393) پس از تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ» [بقره:254] در رابطه با فریضه زکات و انفاق فی سبیلالله مطالبی ایراد نموده و اظهار داشتند: تمام برنامهها و احکامی که الله تعالی در اسلام به آنها تاکید کرده، اعم از فرایض، واجبات، سنن و حتی مستحبات برای ساختن انسان هستند. خداوند متعال میداند که انسان با چه برنامهای به پاکیزگی و تزکیه رسیده و به درجۀ کمال نائل میگردد. هیچ کارشناسی نمیتواند مدعی شود که از الله تعالی بهتر میداند. الله تعالی از همه کارشناسان ماهرتر است، چون او خالق و مالک انسان است، لذا نیازهای ظاهری و معنوی انسان و نیازهای بقای او را به خوبی میداند.
ایشان در ادامه به اصلاح و تزکیه تاکید کرده و گفتند: باید ناپختگی و عیوب انسان زائل شوند تا انسان به کمالات دست حاصل کند. لذا الله تعالی برای این منظور به زیبایی برنامهریزی کرده است. همه ادیان سماوی در راستای ساختن و اصلاح انسان قرار داشتند و الله تعالی دین اسلام را به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، برای تمام اقشار جامعه بشری فرستاده و در آن برنامه قرار داده است. دین اسلام، قرآن و تعالیم زیبای آنحضرت صلی الله علیه وسلم برنامه سازندگی بشر است و الله تعالی از طریق اینها میخواهد آلودگیهای درونی ما را پاک کرده و ما را به وارستگی و کمال برساند. الله تعالی میخواهد ظاهر و باطن ما را پاک بگرداند، زیرا الله تعالی و فرشتگان الهی از آلودگیهای ظاهری و باطنی متنفراند.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان ادامه دادند: الله تعالی برای سلامتی جسم و روح ما ه برنامهریزی کرده و همه احکام دین اسلام در جهت صحت و منافع دنیوی و اخروی ماست. خداوند متعال میخواهد ما در دنیا و آخرت سربلند و با عزت باشیم، ولی وقتی ما از خدا و از دستورات قرآن و سنت فاصله بگیریم در دنیا و آخرت بیعزت میشویم. اگر سنتهای رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را مورد بررسی قرار دهیم متوجه میشویم که هر کدام از آنها دارای حکمتها و فواید بسیار زیادی هستند.
مولانا عبدالحمید به عنوان مثال به حکمتها و فواید فریضه زکات در اسلام اشاره نموده و در این مورد خاطرنشان کردند: الله تعالی ضمن اینکه بر لزوم تحصیل روزی از راههای حلال و مشروع دستور داده است، زکات را نیز فرض قرار داده است. زکات باعث پاکی اموال و اصلاح و تزکیه نفس میشود. صفات رذیلهای از قبیل حرص، حب مال و منال و… را از وجود انسان میزداید. زکات باعث تعدیل دوستی انسان با مال میشود. پرداخت زکات میتواند اخلاق انسان را پاک کند و در وجودش سخاوت ایجاد کند. امام غزالی رحمه الله میفرماید؛ پرداخت زکات در مرز بخل قرار دارد؛ انسانی که زکات اموالش را ادا نمیکند، فردی بسیار بخیل است، اما وقتی انسان زکات را پرداخت کند در مرز بخل قرار دارد و هنگامی که صدقات نفلی پرداخت کرد از مرز بخل فاصله میگیرد.
امام جمعه اهلسنت زاهدان در ادامۀ بیان فواید پرداخت زکات افزودند: تاثیر دیگر زکات آنست که گناه را از وجود انسان پاک میگرداند؛ وقتی انسان زکات میدهد هم اموالش را پاک کرده و هم گناهانش را الله تعالی معاف میگرداند. صدقه مرگ بد را دور میکند و باعث برکت در عمر انسان میشود. خرج کردن مال آنقدر اهمیت دارد که الله تعالی آن را در ردیف نماز قرار داده است و بعد از نماز آن را ذکر میفرماید. یعنی اگر انسان به عبادت قلبی، که همان ایمان و عقیده صحیح است، عبادت بدنی، که همان نماز است، و عبادت مالی، یعنی زکات، متصف باشد، در وجودش تحول ایجاد میشود.
ایشان در عین حال ضرورت اخلاص در تمامی اعمال را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: ما موظفیم که همه اعمال را به خاطر رضای الله تعالی و با اخلاص انجام دهیم. اخلاص در دین بسیار مهم و حیاتی بوده و نقش محوریت را دارد.
مولانا عبدالحمید با استناد به آیۀ 254 سوره مبارکه بقره اظهار داشتند: الله تعالی در این آیه میفرماید که در دنیا در راه خدا انفاق کنید، زیرا در روز قیامت مالی نیست که انسان بتوانید انفاق نمایید. حضرت ابوهریره رضی الله عنه میفرماید اگر فردی در دنیا به اندازه یک خرما صدقه نماید، خداوند متعال در روز قیامت آن را چندین برابر کرده و ثواب عنایت میکند. الله تعالی میفرماید: «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» [بقره:261] لذا از آنجایی که همۀ ما رهسپار سفر آخرت هستیم، به اعمالی از قبیل نماز، زکات و سایر عبادات نیاز داریم. مسیر آخرت، مسیر خطرناکی است؛ این مسیر از قبر، برزخ و پل صراط عبور میکند. این گذرگاهها نیاز به توشۀ مهمی دارند و توشۀ هر انسان در این مسیر ایمان و اعمال نیک هستند. لذا برای توشه آخرت تلاش کنید و به خانوادههای فقرا و مساکین و ایتام کمک نمایید. خرج کردن بر یتیم جوانمردی بزرگی است. به خاطر محبت و رضامندی خدا به مستمندان، مدارس دینی و دولتی کمک کنید. اینها اجر و ثواب داشته و باقیات صالحات هستند.
خداوند بدترین عذاب را برای سارقین در نظر گرفته است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان به برخی گزارشات مبنی بر سرقتهای مسلحانه در شهر و منطقه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه گزارشهایی میرسد که در شهر سرقتهای مسلحانه صورت میگیرد و عدهای با زور اسلحه وسایل نقلیه مردم را به سرقت میبرند. در حدیث آمده است؛ کسی که مال مردم را به زور سلاح و قدرت چپاول میکند و به سرقت میبرد، ایمان از وجود چنین شخصی خارج میشود. الله تعالی برای کسانی که مال مردم را سرقت میکنند بدترین عذاب را درنظر گرفته است. بسیار جای تعجب است که چنین اشخاصی از خدا غافل بوده و گمان میکنند که الله تعالی از اعمال آنها آگاهی ندارد.
ایشان لزوم برخورد با سارقان را مورد تاکید قرار داده و خاطرنشان کردند: نیروهایی که مسئولیت ایجاد امنیت را برعهده دارند باید با این موضوع به صورت جدی برخورد نموده و مقابله کنند. در حدیث آمده است؛ هرکسی که برای دفاع از مال و ناموسش کشته شود، شهید است؛ «من قُتل دون ماله فهو شهید» شریعت به انسانها اجازه داده است که تجاوزکننده به مال و ناموسش را از بین ببرد و با او مقابله کند، البته اجازۀ کشتن دزد در صورتی است که سارق مسلح باشد.
یاد خاطره امام راحل در اذهان ملت ایران و تمام آزاداندیشان باقی میماند
امام جمعه اهلسنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به 14 خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفتند: چهاردهم خردادماه روز وفات امام راحل است؛ کسی که در بیداری اسلامی و حتی بیداری تمام دنیا سهم بزرگی داشت. انسانی که الله تعالی به ایشان توانایی و سعه صدر داده بود که همه اقشار، اعم از اقوام و مذاهب و دانشگاهی و حوزوی و…. را جمع کرد و با رژیمی موروثی و استبدادی که مخالف دین بود مقابله کرد تا مردم بر سرنوشت خویش حاکم شده و نظامی روی کار بیاید که مردم در امور کشور دخالت داشته باشند و تصمیم بگیرند. لذا ایشان نظامی بر پایۀ اسلام پایهریزی کرد. ایشان تا روزی که زنده بود از همه مستضعفین تحت ستم دنیا حمایت کرد و پس از ایشان، جانشینشان در مسیر ایشان قرار دارد. لذا یاد و خاطره امام راحل در اذهان مردم ایران، بلکه در اذهان همه آزاداندیشان دنیا باقی خواهد ماند. از سخنان ماندگار ایشان در زمینه وحدت شیعه و سنی میتوان به این دو جمله اشاره کرد که فرمود: «شیعه و سنی برادرند و در حقوق برابرند»، «هر کس بین شیعه و سنی اختلاف بیندازد نه شیعه است و نه سنی»
مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به مناسبت قیام 15 خرداد، ضمن گرامیداشت این روز، از آن به عنوان “سرمنشأ پیروزی انقلاب اسلامی” یاد کردند.