شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تشویق همگان بر ادای فریضه زکات و انفاق در راه خدا، از این فریضه به عنوان عملی که باعث پاکی اموال و همچنین تزکیه نفس می‎شود یاد کردند.

امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در خطبه‎های نماز جمعه (16 خرداد 1393) پس از تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ» [بقره:254] در رابطه با فریضه زکات و انفاق فی سبیل‎الله مطالبی ایراد نموده و اظهار داشتند: تمام برنامه‎ها و احکامی که الله تعالی در اسلام به آنها تاکید کرده، اعم از فرایض، واجبات،‌ سنن و حتی مستحبات برای ساختن انسان هستند. خداوند متعال می‎داند که انسان با چه برنامه‎ای به پاکیزگی و تزکیه ‎رسیده و به درجۀ کمال نائل می‎گردد. هیچ کارشناسی نمی‎تواند مدعی شود که از الله تعالی بهتر می‎داند. الله تعالی از همه کارشناسان ماهرتر است، چون او خالق و مالک انسان است، لذا نیازهای ظاهری و معنوی انسان و نیازهای بقای او را به خوبی می‎داند.
ایشان در ادامه به اصلاح و تزکیه تاکید کرده و گفتند: باید ناپختگی و عیوب انسان زائل شوند تا انسان به کمالات دست حاصل کند. لذا الله تعالی برای این منظور به زیبایی برنامه‎ریزی کرده است. همه ادیان سماوی در راستای ساختن و اصلاح انسان قرار داشتند و الله تعالی دین اسلام را به عنوان آخرین و کامل‎ترین دین الهی، برای تمام اقشار جامعه بشری فرستاده و در آن برنامه قرار داده است. دین اسلام، قرآن و تعالیم زیبای آن‎حضرت صلی الله علیه وسلم برنامه سازندگی بشر است و الله تعالی از طریق اینها می‎خواهد آلودگی‎های درونی ما را پاک کرده و ما را به وارستگی و کمال برساند. الله تعالی می‎خواهد ظاهر و باطن ما را پاک بگرداند، زیرا الله تعالی و فرشتگان الهی از آلودگی‎های ظاهری و باطنی متنفراند.
 خطیب جمعه اهل‎سنت زاهدان ادامه دادند: الله تعالی برای سلامتی جسم و روح ما ه برنامه‎ریزی کرده و همه احکام دین اسلام در جهت صحت و منافع دنیوی و اخروی ماست. خداوند متعال می‎خواهد ما در دنیا و آخرت سربلند و با عزت باشیم، ولی وقتی ما از خدا و از دستورات قرآن و سنت فاصله بگیریم در دنیا و آخرت بی‎عزت می‎شویم. اگر سنت‎های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‎شویم که هر کدام از آنها دارای حکمت‎ها و فواید بسیار زیادی هستند.
مولانا عبدالحمید به عنوان مثال به حکمت‎ها و فواید فریضه زکات در اسلام اشاره نموده و در این مورد خاطرنشان کردند: الله تعالی ضمن اینکه بر لزوم تحصیل روزی از راه‎های حلال و مشروع دستور داده است، زکات را نیز فرض قرار داده است. زکات باعث پاکی اموال و اصلاح و تزکیه نفس می‎شود. صفات رذیله‎ای از قبیل حرص، حب مال و منال و… را از وجود انسان می‎زداید. زکات باعث تعدیل دوستی انسان با مال می‎شود. پرداخت زکات می‎تواند اخلاق انسان را پاک کند و در وجودش سخاوت ایجاد ‎کند. امام غزالی رحمه الله می‎فرماید؛ پرداخت زکات در مرز بخل قرار دارد؛ انسانی که زکات اموالش را ادا نمی‎کند، فردی بسیار بخیل است، اما وقتی انسان زکات را پرداخت کند در مرز بخل قرار دارد و هنگامی که صدقات نفلی پرداخت کرد از مرز بخل فاصله می‎گیرد.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامۀ بیان فواید پرداخت زکات افزودند: تاثیر دیگر زکات آن‎ست که گناه را از وجود انسان پاک می‎گرداند؛ وقتی انسان زکات می‎دهد هم اموالش را پاک کرده و هم گناهانش را الله تعالی معاف می‎گرداند. صدقه مرگ بد را دور می‎کند و باعث برکت در عمر انسان می‎شود. خرج کردن مال آن‎قدر اهمیت دارد که الله تعالی آن را در ردیف نماز قرار داده است و بعد از نماز آن را ذکر می‎فرماید. یعنی اگر انسان به عبادت قلبی، که همان ایمان و عقیده صحیح است، عبادت بدنی، که همان نماز است، و عبادت مالی، یعنی زکات، متصف باشد، در وجودش تحول ایجاد می‎شود.
ایشان در عین حال ضرورت اخلاص در تمامی اعمال را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: ما موظفیم که همه اعمال را به خاطر رضای الله تعالی  و با اخلاص انجام دهیم. اخلاص در دین بسیار مهم و حیاتی بوده و نقش محوریت را دارد.
مولانا عبدالحمید با استناد به آیۀ 254 سوره مبارکه بقره اظهار داشتند: الله تعالی در این آیه می‎فرماید که در دنیا در راه خدا انفاق کنید، زیرا در روز قیامت مالی نیست که انسان بتوانید انفاق نمایید. حضرت ابوهریره رضی الله عنه می‎فرماید اگر فردی در دنیا به اندازه یک خرما صدقه نماید، خداوند متعال در روز قیامت آن را چندین برابر کرده و ثواب عنایت می‎کند. الله تعالی می‎فرماید: «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» [بقره:261] لذا از آنجایی که همۀ ما رهسپار سفر آخرت هستیم، به اعمالی از قبیل نماز، زکات و سایر عبادات نیاز داریم. مسیر آخرت، مسیر خطرناکی است؛ این مسیر از قبر، برزخ و پل صراط عبور می‎کند. این گذرگاه‎ها نیاز به توشۀ مهمی دارند و توشۀ هر انسان در این مسیر ایمان و اعمال نیک هستند. لذا برای توشه آخرت تلاش کنید و به خانواده‎های فقرا و مساکین و ایتام کمک نمایید. خرج کردن بر یتیم جوانمردی بزرگی است. به خاطر محبت و رضامندی خدا به مستمندان، مدارس دینی و دولتی کمک کنید. اینها اجر و ثواب داشته و باقیات صالحات هستند.

خداوند بدترین عذاب را برای سارقین در نظر گرفته است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهل‏سنت زاهدان به برخی گزارشات مبنی بر سرقت‎های مسلحانه در شهر و منطقه اشاره کردند و گفتند: متاسفانه گزارش‎هایی می‎رسد که در شهر سرقت‎های مسلحانه صورت می‎گیرد و عده‎ای با زور اسلحه وسایل نقلیه مردم را به سرقت می‎برند. در حدیث آمده است؛ کسی که مال مردم را به زور سلاح و قدرت چپاول می‎کند و به سرقت می‎برد، ایمان از وجود چنین شخصی خارج می‎شود. الله تعالی برای کسانی که مال مردم را سرقت می‎کنند بدترین عذاب را درنظر گرفته است. بسیار جای تعجب است که چنین اشخاصی از خدا غافل بوده و گمان می‎کنند که الله تعالی از اعمال آنها آگاهی ندارد.
ایشان لزوم برخورد با سارقان را مورد تاکید قرار داده و خاطرنشان کردند: نیروهایی که مسئولیت ایجاد امنیت را برعهده دارند باید با این موضوع به صورت جدی برخورد نموده و مقابله کنند. در حدیث آمده است؛ هرکسی که برای دفاع از مال و ناموسش کشته شود، شهید است؛ «من قُتل دون ماله فهو شهید» شریعت به انسان‎ها اجازه داده است که تجاوزکننده به مال و ناموسش را از بین ببرد و با او مقابله کند، البته اجازۀ کشتن دزد در صورتی است که سارق مسلح باشد.

یاد خاطره امام راحل در اذهان ملت ایران و تمام آزاداندیشان باقی می‎ماند
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به 14 خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفتند: چهاردهم خردادماه روز وفات امام راحل است؛ کسی که در بیداری اسلامی و حتی بیداری تمام دنیا سهم بزرگی داشت. انسانی که الله تعالی به ایشان توانایی و سعه صدر داده بود که همه اقشار، اعم از اقوام و مذاهب و دانشگاهی و حوزوی و…. را جمع کرد و با رژیمی موروثی و استبدادی که مخالف دین بود مقابله کرد تا مردم بر سرنوشت خویش حاکم شده و نظامی روی کار بیاید که مردم در امور کشور دخالت داشته باشند و تصمیم بگیرند. لذا ایشان نظامی بر پایۀ اسلام پایه‎ریزی کرد. ایشان تا روزی که زنده بود از همه مستضعفین تحت ستم دنیا حمایت کرد و پس از ایشان، جانشین‎شان در مسیر ایشان قرار دارد. لذا یاد و خاطره امام راحل در اذهان مردم ایران، بلکه در اذهان همه آزاداندیشان دنیا باقی خواهد ماند. از سخنان ماندگار ایشان در زمینه وحدت شیعه و سنی می‎توان به این دو جمله اشاره کرد که فرمود: «شیعه و سنی برادرند و در حقوق برابرند»، «هر کس بین شیعه و سنی اختلاف بیندازد نه شیعه است و نه سنی»

مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به مناسبت قیام 15 خرداد، ضمن گرامیداشت این روز، از آن به عنوان “سرمنشأ پیروزی انقلاب اسلامی” یاد کردند.

چاپ

1532 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 18 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©