شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه “مسیر اهل سنت مسیر گفتمان و عقلانیت است”، افراطی‎گری و خشونت را برای تمام جواع «مضر» توصیف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید که صبح دیروز سه شنبه 6 خرداد 1393 (27 رجب 1435) در مراسم دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه عین العلوم گشت سخنرانی می کردند، اظهار داشتند: ملت ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تصمیم گرفتند تا رئیس جمهوری که اهل گفتمان و اعتدال است را انتخاب کنند.
ایشان در ادامه افزودند: رهبری و دولت جدید معتقد به گفتمان هستند، به طوری که برای احقاق حقوق ملت ایران، حتی با دشمنان مذاکره می کنند. لذا با توجه فضای موجود در کشور بهترین راه برای پیگیری و مطالبه خواسته ها، مسیر گفتمان است، زیرا این مسیر ضایعات کمتری را در پی دارد. اگرچه در قانون اساسی نیز، که ساخته ذهن بشر است، کوتاهی‎هایی وجود دارد و با رأی ملت قابل اصلاح است، اما با این وجود حرکت در مسیر قانونی بهترین راه برای پیگیری مطالبات است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کردند: جامعه اهل سنت ایران جزو پیکرۀ جدایی ناپذیر ملت ایران هستند و مسیر آنها مسیر گفتمان و عقلانیت است، نه مسیر ترور و خشونت. افراط برای تمامی جوامع مضر بوده و مغایر با تعلیمات اسلام نیز می باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان “حفظ امنیت” را لازمه حفظ فضای گفتمان دانستند و خاطرنشان کردند: برای حفظ فضای گفتمان باید امنیت منطقه حفظ شود. لذا توصیه بنده به تمام مرزداران عزیز آن است که در ایجاد امنیت مرزها تلاش نمایند. آدم‎کشی به ضرر مردم بوده و به هیچ وجه درست نیست. هر کس مشکلی داشته یا حقی از وی ضایع شده است آن را از راه قانون و گفتمان پیگیری نماید، الحمدلله در حال حاضر همه مدیران استانی و کشوری اهل گفتمان هستند.
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنانشان بر “اخوت و برادری” تاکید کردند و گفتند: همه فرقه ها باید اخوت و برادری را رعایت نمایند. درگیریهای فرقه ای بر خلاف تعالیم اسلامی است. لذا با یکدیگر تفاهم داشته باشیم و مسایل را از راه متعارف و قانونی پیگیری کنیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود مسئولان کشور پاکستان را مورد خطاب قرار داده و خاطرنشان کردند: ما به همه کشورهای اسلامی، مخصوصا کشور پاکستان که جزو کشورهای مهم اسلامی است، و همچنین به امنیت ملی و تمامیت ارضی این کشور احترام می گذاریم و در مورد داخلی پاکستان دخالت نمی کنیم، اما توصیه خیرخواهانه بنده به مسئولان کشور پاکستان این است که حرف مردم بلوچستان پاکستان را بشنوند. زیرا موفق ترین حاکم و نظام آن است که حرف مردم خود را گوش کرده و به شکایات و خواسته های آنها رسیدگی نماید.
ایشان در ادامه افزودند: مردم بلوچستان به خاطر از دست دادن و ترور عزیزان‎شان از کویته تا کراچی راهپیمایی کرده اند. من نمی گویم چه کسی آنها را ترور کرده است، ولی دولت وظیفه دارد که به خواسته آنها رسیدگی کرده و قاتلان مردم را مجازات نماید. لذا توصیه می کنم که دولت و مردم پاکستان با یکدیگر مذاکره کرده و از طریق گفتمان به مخاصمات پایان دهند.
گفتنی است مولانا عبدالحمید صبح شنبه 3 خرداد 1393 (24 رجب 1435) طی سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی حوزه علمیه پیشین نیز بر لزوم توجه دولتمردان پاکستان نسبت به خواسته ها و مطالبات مردم بلوچستان پاکستان تاکید کردند.

توسعه و آبادانی منطقه در سایه امنیت امکان پذیر است
گفتنی‎ست شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در مراسم دانش‎آموختگی دارالعلوم عزیزیه انزاء، که شامگاه جمعه (2 خرداد 1393) برگزار شد، به بیان برخی مسایل روز پرداختند و اظهار داشتند: دولت تدبیر مصمم است که عدالت اجرا شده و به اقوام و مذاهب بها داده شود. شرایط خوبی در کشور حاکم است و نباید با ایجاد ناامنی این شرایط را به هم زده یا آن را در مخاطره انداخت.

مدیر دارالعلوم زاهدان در این مراسم با اشاره به حادثه ترور یکی از معلمان و کارمندان، که مدتی قبل در منطقه سرباز اتفاق افتاد، اظهار داشتند: حادثه ترور معلم و کارمند، که به وسیله افراد نادان و جاهل انجام شد، موجبات نگرانی و همچنین انزجار مردم استان را فراهم نمود. بسیاری خواستند از این موضوع سوءاستفاده کنند، اما کدام عالم دینی با کشتن معلم و کارمند موافق است؟! کسانی که دست به چنین اقداماتی می زنند جواب خدا را چه خواهند داد؟ لذا منطقه باید امن باشد تا در سایه امنیت سازندگی به وجود آید.

ایشان همچنین در پاسخ به نامه یکی از مردم در مورد سرنوشت مولانا نقشبندی، اظهار داشتند: فردی نامه ای نوشته که شما برای مولانا نقشبندی کاری نکرده اید. من به جرات می گویم که ما برای مولانا نقشبندی تلاش کرده و موضوع ایشان را پیگیری نموده ایم. علما و معتمدین شما از زاهدان تا تهران در خصوص این موضوع با تمام مسئولین ملاقات‏هایی داشته اند و مسئولین نیز قول‏های خوبی داده‎اند و امیدواریم که مشکل مولانا (نقشبندی) به زودی حل شود و تشریف بیاورند. شما مطمئن باشید که نخبگان و علما از راه قانون دنبال حل مشکلات شما هستند.

چاپ

1626 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 7 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©