شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر عبادت پروردگار و پیروی از دستورات شریعت اسلام در تمام زمینه‎ها، “ترک گناه” را اولین درجه ایمان و بالاترین عبادت برشمردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (2 خرداد 1393) اظهار داشتند: بسیاری از مسلمانان اینگونه تصور می کنند که عبادت فقط نماز و روزه و حج است، در اینکه این اعمال نیز عبادت هستند شکی نیست، اما عبادت معنای بسیار وسیعی داشته و هر آنچه که مربوط به دستورات الهی و تعالیم شریعت اسلامی باشد، عبادت محسوب می شود. در حدیث آمده است که ایمان هفتادواندی شعبه دارد و همه آنها عبادت محسوب می شوند. ایمان مانند درختی بسیار تنومند و قوی است که شاخه ها و شعبه های متعددی دارد و رعایت حیاء بالاترین شعبه ایمان است.
ایشان در ادامه سخنان خود بر لزوم اخلاص در قبولیت اعمال تاکید کردند و گفتند: در انجام عبادات یک شرط مهم باید مراعات شود و آن اینکه عبادت برای رضای الله تعالی، نه برای تعریف و تمجید مردم، انجام شود. کسی که به خاطر تعریف مردم عبادت می کند این شخص در واقع الله تعالی را پرستش نکرده است، بلکه نفس خود را عبادت کرده است. لذا شرط قبولیت عبادت اخلاص و رضامندی الله تعالی است. قرآن کریم می‎فرماید: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “ترک گناه” را اولین درجه ایمان عنوان نموده و خاطرنشان کردند: اولین درجه ایمان این است که انسان گناه را ترک کند. اجتناب از منهیات شرعی و رعایت تقوا و پرهیزگاری بالاترین عبادت است. اگر انسانی نماز و روزه و تلاوت و سایر نیکی‏ها را انجام می دهد، اما از گناهان اجتناب نمی کند این انسان بالاترین عبادت را بجا نیاورده است. چه بسا برخی از گناهان، عبادات انسان را بی تاثیر و حتی نابود می کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با استناد به آیه 2 سوره مبارکه حجرات، “بی ادبی” را از مهمترین عوامل نابودی اعمال برشمردند و گفتند: در سوره مباکه حجرات آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ» الله تعالی در این آیه بی ادبی به ساحت مقدس رسول اکرم-صلی الله علیه وسلم- را عامل نابودی اعمال معرفی می فرماید. بی ادبی نسبت به انبیاء، اولیاءالله و مقدسات و شعایر دینی باعث بربادی اعمال و نیکی‎ها می‎شود. توصیه بنده به همه شما آن است که اگر از صحابه و اهل بیت آن حضرت -صلی الله علیه وسلم- تعریف نمی کنید، نسبت به آنها بدگویی و اسائه ادب هم نکنید و به آنها احترام قایل باشید.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح عبادت پرداختند و اظهار داشتند: عبادت الله تعالی فقط در نماز خلاصه نمی شود. اگرچه نماز عبادت بزرگی است، به طوری که خداوند متعال وقتی صحابه را معرفی می کند می فرماید: « تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ» متاسفانه امروزه در جامعه ما عابدان واقعی نیستند، در حالی که صحابه و یاران آنحضرت-صلی الله علیه وسلم- و تابعین و تبع تابعین عابد و شب زنده دار بودند.
ایشان با اشاره به اهمیت عبادت در ماههای رجب و شعبان افزودند: در ماه رجب و شعبان به کثرت عبادت نموده و روزه بگیرید. آنحضرت-صلی الله علیه وسلم- در ماه شعبان به کثرت روزه می گرفتند. در روایات آمده است که آنحضرت-صلی الله علیه وسلم- پس از رمضان، بیشترین روزه را در ماه شعبان می گرفتند. لذا الله تعالی را با نماز و روزه و ذکر و تلاوت و انواع عبادات بندگی نماییم، زیرا هر عبادتی تأثیر خاص خودش را دارد و ما به انجام تمام عبادات نیاز داریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شدند: الله تعالی را با فکر و اندیشه بندگی نماییم. فکر کنیم که خداوند متعال انسان را برای چه هدفی آفریده است. خداوند متعال همه چیز را با علم و حکمت آفریده و انسان را برای امتحان و آزمایش در دنیا خلق کرده و هر شخص عالم برزخ و قیامت و بهشت و جهنم را در پیش دارد. خداوند متعال به صراحت می فرماید: «و ما خلقت الجن و الإنس إلا لیعبدون» ما همه انسانها و جنیات را فقط برای عبادت خلق کردیم. لذا با توشه عبادت و بندگی مخالصانه و خدمت به خلق برای سفر آخرت و روز قیامت آمادگی نماییم.
رییس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت استان ضمن اظهار تأسف از عدم پندپذیری انسانها، آن را علامت شقاوت دانستند و گفتند: متاسفانه بسیاری از انسانها از پند و نصیحت و مجالس دینی فراری هستند. درحالی که پند و اندرز برای اصلاح فرد لازم و مفید است. قرآن عظیم الشأن کسانی که پندپذیر نیستند را انسانهای شقی توصیف کرده و می فرماید: «فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى*سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى*وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى* الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى» [أعلی: 9-12] انسانهایی که از خدا می ترسند، خود را نیازمند نصیحت و اندرز می دانند. انسان باید از گناه و معصیت فراری بوده و به سوی عبادت و بندگی روی بیاورد.
مولانا عبدالحمید بر ضرورت عبادت ظاهری و باطنی تاکید کردند و گفتند: قلب و قالب را با عبادت پروردگار نورانی و آباد کنید و با تمام وجود الله تعالی را بندگی نمایید. باید ظاهر و باطن ما مطابق شریعت باشد. تصور اینکه فقط انسان در باطن از الله تعالی پیروی نماید، تصور غلطی است، بلکه همانطور که باطن انسان باید مطابق شریعت باشد، ظاهرش نیز باید مطابق سنت باشد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان رعایت حقوق الناس را نیز مورد تاکید قرار دادند و گفتند: بسیاری از انسانها حقوق مردم را ضایع نموده و نسبت به آن بی توجه هستند. در حالی که رعایت حقوق الناس نیز از شعبه های مهم دین و ایمان است. آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- می فرماید: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» هر کسی که به دیگران ظلم کند، ظلم خواهد دید و خداوند در همین دنیا، قبل از مرگ، او را مورد مؤاخذه قرار داده و گرفتار می کند.  

مولانا عبدالحمید در ادامه سخنانشان با اشاره به برگزاری جلسات دانش آموختگی مدارس دینی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه این مراسم‏ها در راستای اصلاح و تزکیه و منافع شیعه و سنی برگزار می‎شود، از عموم مردم خواستند تا نهایت همکاری جانی و مالی را در هرچه بهتر برگزارشدن این مراسم‏ها، به ویژه مراسم دانش آموختگی دارالعلوم زاهدان، داشته باشند.

ایشان در پایان با اشاره به مناسبت سوم خرداد، روز فتح خرمشهر، این روز را به نیروهای مسلح و تمام ملت ایران تبریک گفتند.

چاپ

1581 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 3 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©