حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به‌منظور شرکت در برخی جلسات دینی و یک مراسم آشتی دو طایفه بزرگ در شهرستان سرباز، ظهر چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 زاهدان را به مقصد این شهرستان ترک کردند.

به‌گزارش خبرنگار اعزامی «سنی‌آنلاین»، امام‌جمعه اهل‌سنّت زاهدان و هیئت همراه ایشان در بدو ورود به روستای گورناک مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته و در مراسم اعطای جوایز به حفاظ کلام‌الله مجید در مدرسه‌ علوم دینی این روستا شرکت کردند.
این مراسم پس از ادای نماز مغرب با تلاوت کلام‌الله مجید توسط یکی از حضار آغاز شد. مولانا عبیدالله افروخته، سخنران اول این مراسم، سخنان‌اش را با تلاوت آیه مبارکه: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرّقوا» شروع نمود. وی ضمن پرداختن به توضیح آیه، عامل اصلی اختلافات مسلمانان را دسیسه و توطئه‌چینی دشمنان دانست.
 مولانا افروخته اظهار داشت: «جنگ اسلام و کفر همیشه به خاطر مسائل اعتقادی بوده است. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم فرمودند بنی‌اسرائیل 72 فرقه شدند و امّت من به 73 فرقه تقسیم خواهد شد، نجات و هدایت نصیب کسی خواهد شد که بر راه من و یارانم باشد.»
عالم سرشناس منطقه‌ی سرباز ادامه داد: «استعمارگران انگلیسی در حالی شبه قارّه هند را ترک کردند که فرقه‌های باطله و گمراهی تاسیس کرده بودند تا اختلاف برای همیشه بین مسلمانان آن دیار باقی بماند.»
پس از سخنرانی مولانا افروخته و اجرای سرودی زیبا توسط یکی از طلاب مدرسه، مولوی عبدالرحیم جنگی‌زهی، مدیر مدرسه گورناک، جهت عرض خیرمقدم و تشکر و قدردانی از میهمانان سخنانی کوتاه ایراد کرد.

«نفس» دشمنی بزرگ و خطرناک‌تر از شیطان برای انسان است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیه شریفه «واتّقوا یوما ترجعون فیه الی الله ثم توفّی کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون»، طی سخنانی در این مراسم با ایراد جملاتی چند در تفسیر این آیه ادامه دادند و نفس انسانی را دشمنی بزرگ و حتی خطرناک‌تر از شیطان محسوب کردند.
ایشان افزودند: «پیش از این آیه موضوع “ربا” مطرح شده است که یکی از بزرگترین گناهان است. قبل از آن فضایل صدقه دادن مورد بحث قرار گرفته است؛ الله تعالی می‌فرماید در مقابل اعطای هر صدقه 700 برابر ثواب به صدقه دهنده می‌رسد. خداوند یکتا آداب صدقه را نیز بیان داشته که باید بدون منّت و احسان گذاشتن باشد و شب و روز باید صدقه داد.»
امام‌جمعه اهل‌سنّت زاهدان در ادامه تاکید کردند: «در برخی مواقع شرایط تقاضا می‌کند به صورت علنی صدقه داده شود تا دیگران نیز تشویق شوند. به همین نحو گاهی شرایط تقاضا می‌کند به خاطر حفاظت از ریا و شرمندگی فقیر صدقه مخفیانه داده شود.»
مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر تقوا و پرهیزگاری، اظهار داشتند: «خداوند متعال پس از یادآوری زشتی “ربا”، فرموده است: «واتّقوا یوما تُرجعون فیه الی الله»؛ بترسید از روزی که در بارگاه خداوند حاضر می‌شوید. در آن روز همه اسرار فاش خواهد شد؛ از گناهان پوشیده گرفته تا اشک‌های شما که در تنهایی و نیمه‌شب ریخته‌اید، همه آشکار و سپس محاسبه خواهند شد. در آن روز پرسیده خواهد شد تو که در غرور جوانی به‌سر می‌بردی و به قوم و عشیره‌ات افتخار می‌کردی اکنون چه عملی آورده‌ای؟ الله تعالی فقط عمل صالح و تقوی می‌خواهد. روزی که ما به ملاقات الله تعالی می‌رویم دور نیست؛ به محض اینکه چشم‌های خود را ببندیم به ملاقات الله خواهیم رفت. مرگی که همه از آن فراری هستند، به تعبیر قرآن، حتما سراغ ما خواهد آمد.»
ایشان ضمن اشاره به شرایط پذیرفته شدن اعمال نیک، تاکید کردند: «هر عملی در بارگاه احدیت قبول نمی‌شود؛ خداوند عملی را خواهد پذیرفت که همراه با ایمان و خلوص نیت باشد. علاوه‌براین، اعمال صالحه باید طبق روش و سنّت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم به جای آورده شوند و در مسیر آن‌حضرت صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم باشند. توبه نیز شرایطی دارد؛ پشیمانی و ندامت و تصمیم جدی به ترک معاصی از جمله این شرایط است.»
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: «نماز نیز با ملحوظ قرار دادن شرایط مخصوص خود پذیرفته خواهد شد. نماز باید مطابق نماز پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم باشد، همانگونه که آن‌حضرت صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم فرموده‌اند: «صلّوا کما رأیتمونی أصلّی». کل زندگی ما باید مطابق سنت باشد؛ اگر اعمال ما، ازجمله حجّ، روزه و نماز، از مسیر سنّت و شریعت خارج باشند، قابل قبول نخواهند بود. علاوه براین، نماز را باید با حضور قلب و توجّه الی‌الله ادا نمود. پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم فرمودند: طوری نماز بخوانید که گویا آخرین نماز شما همین است.»
ایشان ضمن توصیه حضّار به پیروی از دستورات شریعت و دوری از منهیات تاکید کردند: «دستورات خدا را انجام بدهید. از رشوه و ربا پرهیز کنید. غیبت کسی را نکنید. به جادوگران مراجعه نکنید. هیچ‌وقت از الله دور نشوید؛ انسان وقتی از شیطان پیروی می‌کند از خدا دور می‌شود. همیشه الله را به یاد الله باشید. زمانی انسان از الله دور می‌شود، گویا مرده است. الله تعالی در دلی که دلداده و شیفته دنیا باشد، نمی‌آید.»
مولانا عبدالحمید ضمن توصیف “نفس” به «دشمنی بزرگ» و حتی «خطرناک‌تر از شیطان»، خاطرنشان کردند: «نباید انسان فریب نفس‌اش را بخورد. نفس انسان بزرگترین دشمن انسان و حتی خطرناک‌تر از شیطان است. از هردوی آنها باید برحذر بود. همه عهد ببندند که از گناه و تمام نافرمانی‌های خدا از جمله بی‌نمازی توبه کنند. از دورویی و دورنگی اجتناب کنید؛ رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم دروغ‌گویی را یکی از علامات منافق بیان کرده است. گذشتگان ما دروغ را بسیار زشت می‌دانستند. حتی کفار دروغ را بد می‌دانند. اما جای تأسف است که مسلمانان از آن دوری نمی‌کنند. خیانت و فحش دادن نیز گناهان بزرگی هستند. صحابه و اولیاءالله از نفاق می‌ترسیدند؛ عهدشکنی و دروغ و خیانت از علامت‌های نفاق هستند. انسان باید از الله جلّ‌جلاله بترسد و به او امید نیز داشته باشد. مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله می‌فرمود غم خاتمه کمر من را شکسته است.»
ایشان با اشاره به اهمّیت حقوق‌النّاس، ابراز داشتند: «حقوق دیگر انسان‌ها بسیار اهمّیت دارد. برخی اصلا نمی‌دانند که حقوق مردم جزو دستورات الهی است. پس از توحید و یگانگی خداوند، قرآن مجید به مسئله حقوق والدین و دیگر انسان‌ها پرداخته است. حق هر انسانی را باید ادا کرد. ما نباید حق احدی را پایمال کنیم. تقوی این است که هم حقوق‌الله و هم حقوق‌العباد را رعایت کنیم. حتی حق حیوانات را نیز باید رعایت کرد.»

امام‌جمعه اهل‌سُنّت زاهدان در بخشی دیگر از سخنان خود در مراسم اعطای جوایز به حفاظ قرآن مجید مدرسه علوم دینی گورناک تاکید کردند: «امنیّت منطقه حیاتی و بسیار مهم است. هم‌اکنون شرایط بسیار خوبی وجود دارد و دولت نیز می‌کوشد تا خواسته‌های مردم را بر آورده کند. ما باید حقوق خود را از راه‌های قانونی پیگیری کنیم. کشته شدن دو کارمند در شهرستان سرباز و راسک موجب تأسّف شدید ما شد؛ متأسفانه افراد بی‌ِگناهی کشته شدند و هم دشمنان مردم ما فرصت پیدا کردند تا بر علیه آنها تبلیغات کنند.»
ایشان ادامه دادند: «هر کس که امنیت منطقه را بر هم بزند، دشمن مردم ما است. رئیس‌جمهور محترم طرح‌های بزرگی را برای توسعه و عمران بیشتر استان تصویب کرده‌است. ان‌شاءالله شرایط بهتر نیز خواهد شد، اما لازمه همه اینها امنیت است. علما، معتمدین و ریش‌سفیدان نهایت تلاش خود را برای حفظ امنیت منطقه به کار گیرند. در برابر توطئه شمنان همه باید هوشیار باشند؛ برخی با تحریک افراد نادان می‌خواهند ناامنی ایجاد کنند.هر کس که به ناامنی تحریک کند دشمن ملت ماست.»
حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از ادای نماز صبح، گورناک را به قصد روستای “مینان” از توابع شهرستان سرباز ترک کردند. مولانا عبدالحمید پس از انجام رایزنی‌های نهایی با طرفین درگیر و توافق آنها بر مبلغ دیه، به همراه سایر همراهان، معتمدین دو طایفه «حسین‌زهی» و «ایران‌دوست» و خانواده‌های حادثه‌دیدگان به روستای «گونگان» در مراسم صلح دو طایفه بزرگ منطقه سرباز شرکت کردند.

قرابت و اخوّت دینی، جدایی بین مردم ما را غیرممکن کرده است
امام‌جمعه اهل‌سنّت زاهدان سخنان خود را در مراسم آشتی‌کنان دو طایفه «حسین‌زهی» و «ایران‌دوست» با تلاوت آیات مبارکه: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» آغاز نمودند و اظهار داشتند: «قرابت و اخوّت دینی مردم را با هم گره زده است و جدایی بین آنها امکان‌پذیر نیست. برای مدتی شیطان در وسط آمد و سبب ضایعات وخساراتی شد که خود ما این ضربات را به همدیگر وارد کردیم.»
مولانا عبدالحمید با اشاره به صلح میان دو طایفه حسین‌زهی و ایران‌دوست، ابراز داشتند: « خدا را شکر می کنیم جلوی برادرکشی چندساله گرفته شده و شیطان ناامید گردیده است. آرزوی این مردم بوده که شرایطی فراهم شود تا در کنار هم قرار گیرند. باید شکر خدا را به‌جای بیاورید که تا دیروز با یکدیگر دشمنی داشتید اما امروز برادرگونه در کنار هم قرار گرفته‌اید. الله تعالی وعده داده است اگر صلح کنید و صلح شما براساس تقوی باشد، رحمت خدای تعالی نازل خواهد شد. به برکت صلح کینه‌ها فراموش می‌شود گویا که شما تازه متولد شده اید. هر هزینه‌ای که برای به سرانجام رساندن چنین صلحی پرداخت شود، ارزش دارد؛ زیرا برادری دوباره برقرار می‌گردد. رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم اختلاف و جدایی را به تیغ تشبیه کرده که به دین انسان ضربه می‌زند. الحمدلله این نزاع و اختلاف به پایان رسید.»
وی با اشاره به اهمّیت اتحاد و یک‌دلی، تاکید کردند: «وحدت بین شیعه و سنی و همه طوایف و عشایر لازم است. هیچ‌کس حق ندارد به صرف مذهب یا طایفه طرف مقابل به آن تعرّض کند و جان و مال کسی را به خطر بیندازد. امیدواریم کسانی‌که هنوز دچار نزاع و اختلاف هستند یا خواهند شد، از شما پند بگیرند و در آینده جلسات صلح دیگری داشته باشیم و تمام اختلافات بزرگ و کوچک از بین بروند.»
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آخر از همه، به‌ویژه علما، معتمدین، تحصیل‌کردگان و مسئولین دولتی، که در رفع اختلافات و به سرانجام رساندن صلح ایفای نقش کردند، تشکر نمودند.
این جلسه با دعا و نیایش و ادای احترام به کلام‎الله مجید توسط ریش‌سفیدان دو طائفه و با مصافحه و به آغوش گرفتن همدیگر و عهد و معاهده اخوت برای آینده به پایان رسید.

جلسه مدرسه دینی تعلیم‌القرآن صدیقیه روستای “گران” سرباز
جلسه‌ی اعطای جوایز و تقدیر از حفاظ بعد از نماز عصر پنج‌شنبه 25 اردیبهشت با تلاوت قرآن مجید شروع شد. در این نشست، علاوه بر اجرای سرود برخی از علمای منطقه به ایراد سخن پرداختند.
نشست دوم این مراسم پس از ادای نماز مغرب با سخنرانی مولوی محمداکبر ایران‌دوست، امام‌جمعه موقت کلات، شروع شد.
پس از سخنان مولوی ایران‌دوست و مولوی فضل‌الرحمن کوهی، مولانا عبدالمالک ملکی‌پور، امام‌جمعه کنارک و استاد حدیث مدرسه عزیزیه کنارک، ضمن ابراز خوشحالی از حضور حضرت شیخ‌الاسلام در منطقه و موفقیت در ایجاد صلح بین دو طایفه در شهرستان سرباز، مطالبی پیرامون اهمیت توبه ایراد کرد.
مولانا ملکی‌پور “اظهار ندامت”، “ترک معصیت” و “عزم جدی بر عدم‌ تکرار گناه” را سه شرط برای قبولیت توبه عنوان نمود.
در ادامه این مراسم، مدیر مدرسه عزیزیه انزاء، مولانا عبدالاحد ملازهی، پشت تریبون قرار گرفت و با تلاوت آیه «وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا» توضیحاتی در مورد اهمیت صلح،  ضرورت اجتناب از اختلاف و کوشش برای رفع مخاصمات دیگران ارائه کرد.

سخنرانی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مدرسه صدیقیه “گران”
حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنان خویش در مراسم اعطای جوایز به حفاظ کلام‌الله را با تلاوت آیه مبارکه «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین» آغاز نمودند.
ایشان پس از اظهار خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های صلح و متحد شدن مردم و رفع اختلاف، فرمودند :‌ ما باید نگاه کنیم مشکلات دنیا از کجا سر چشمه می‌گیرند؛ مردم و حکومت‌ها در مصر، پاکستان و عراق و سایر نقاط جهان با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند.. ملت‌ها از دولت‌های خود رضایت ندارند. اختلافات فامیلی و خانوادگی هم زیاد شده است. در بلوچستان نیز مخاصمات و نزاع‌هایی وجود دارد که الحمدلله یکی از آنها امروز حل شد. باید ببینیم ریشه‌ی این اختلافات در چیست؟
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در تشریح علل و اسباب مشکلات جوامع خاطرنشان کردند: اگر قرآن و سنت را مورد مطالعه قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که تمام این مشکلات معلول هستند و علت، بی‌دینی و ضعف ارتباط با الله تعالی است. متاسفانه در جامعه حقوق‌الله و همچنین حقوق مردم ضایع می‌شود. بشر نعمت‌های خدا را درنظر نمی‌گیرد. خداوند نعمت‌های فراوانی از جمله رزق و روزی و باران‌های رحمت و سایر امکانات را به بشر عطا کرده است. اما ایمان بشر و عملکرد او ضعیف است و بر دستورات الهی و شریعت عمل نمی‌کند. اسلام دینی فراگیر است؛ اسلام منحصر به نماز و روزه نیست. مشکلات جهان فقط با توسعه دادن به صنعت و اقتصاد و کشاورزی حل نمی‌شوند؛ علت این مشکلات مفاسد اجتماعی است.
ایشان در ادامه بر مبارزه با علت اختلافات تاکید کردند و گفتند: هم‌اکنون بسیاری از ما با معلول مبارزه می‌کنند. ولی ما باید با علت این مشکلات که بی‌دینی و بی‌اعتقادی است، مبارزه کنیم. وقتی نماز می‌خوانیم در نماز ما قوت وجود ندارد و دعای ما تأثیر ندارد. ما با بی‌حالی و کسالت نماز می‌خوانیم و علت همه این موارد ضعف ایمان است. همچنین، دولت‌های سابق برای رفع مشکلات بسیار سرمایه گذاری می‌کردند، اما مبارزه آنها با معلول بود. به همین دلیل موفّقیت مطلوبی کسب نکردند. جای خوشحالی‌ست دولت یازدهم برای مبارزه با علت مصمم است و تلاش می‌کند تا امنیت حکم‌فرما باشد.
حضرت شیخ الاسلام افزودند:‌ دو پدیده بعد از انبیاء ملت‌ها را نابود کرده؛ ضایع کردن نماز و سستی در ادای آن و دوم پیروی از خواهشات و شهوات؛ «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا». باید هوشیار بود و ضمن به جای آوردن نماز از شهوات دوری کرد. معراج مومن، نماز است. نماز فرض اکید است و مهمترین رکن دین است. به‌وسیله نماز ارتباط ما با الله تعالی مستحکم می‌شود و ما کمتر آسیب‌پذیر می‌شویم. به برکت نماز از زلزله و هجوم دیگران در امان می‌مانیم. ملتی که با خدا باشد و عامل بر دین باشد، شکست‌ناپذیر می‌شود. وقتی الله را نافرمانی نکنیم، دیگران از دستورات ما سرپیچی نخواهند کرد. وقتی برای دین و سُنّت احترام قائل باشیم، مردم به ما احترام خواهند گذاشت.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان خطاب به علما فرمودند: بهترین زینت برای علما خوف خداست. ضعف ما اساسی است، باید ایمان را با مجاهده و تلاش تقویت کنیم. علم روشنی و هدایت است، چه علم روز باشد چه علم دین و شریعت. اگر ما به علم اهمیت بدهیم از غیرمسلمانان موفق‌تر خواهیم شد؛ زیرا ما هم علم دین داریم و هم علم دنیا، در حالی‌که آنها فقط علم دنیا دارند. ما زمانی می‌توانیم موفق باشیم که ضمن رعایت حقوق خداوند و حقوق انسان‌ها، تقوی پیشه کنیم.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: فردی نامه‌ای نوشته که ما روز قیامت در بارگاه خدا از شما شکایت می‌کنیم. چرا وقتی دو نفر از برادران جایی کشته شوند شما هر جا محکوم می‌کنید؛ اما اگر مردم ما کشته شوند هیچ چیزی نمی‌گوئید. در جواب این عزیز باید بگویم؛ اگر از شما کسی کشته شود ما قضیه را پیگیری می‌کنیم و اعتراض خود را پیش مسئولین مطرح می‌کنیم، زیرا جایش همان‎جاست. ولی اگر کسی از برادران کشته شود، با شما صحبت می‌کنیم؛ زیرا جایش همین‎جاست و پیامدهای آن متوجه شما می‌شود.
ایشان در پایان سخنان خویش حضار را به حفظ وحدت و یک‌دلی در تمام شرایط دعوت کردند.

مراسم دانش‌آموختگی و تقدیر از حفاظ در راسک
حضرت شیخ‌الاسلام پیش از ظهر جمعه وارد شهرستان راسک شدند و جهت شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی مدرسةالبنات راسک وابسته به مدرسه علوم دینی مفتاح‌العلوم و تقدیر از حفاظ کلام‌الله مجید و شرکت در نماز جمعه به مسجد جامع قاسمی این شهر تشریف بردند.
پس از سخنرانی مولانا افروخته، فرماندار سرباز آقای یوسفی طی سخنانی از حضور مولانا عبدالحمید در منطقه و ایفای نقش در ایجاد صلح بین طوایف منطقه تشکر نمود.
آقای یوسفی استاندار سیستان‌وبلوچستان را فردی توسعه‌نگر، دلسوز، صاحب تدبیر و تجربه خواند که برای رشد استعدادهای استان در زمینه گردشگری،‌ بازرگانی، ترانزیت،‌ صنعت و معدن، کشاورزی و دامداری تلاش می‌کند.
مهندس اربابی، نماینده‌ی مردم شهرستان ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن عرض سلام و احترام خدمت حضرت شیخ‌الاسلام و دیگر علما بر ضرورت حفظ امنیت تاکید کرد و اظهار داشت:  ناامنی‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد ربطی به مردم ما ندارد و عامل این اتفاقات دشمنان ملت هستند.
آقای اربابی ضمن اظهار خرسندی از برقراری صلح بین طوایف درگیر در شهرستان سرباز و تبریک به دانش‌آموختگان گفت:‌ توسعه زمانی پایدار می‌ماند که علما و مردم مشارکت داشته باشند.
این نماینده مجلس سپس گزارش مختصری پیرامون تلاش‌های صورت‌گرفته برای آزاد سازی مولانا فتحی‌محمد نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک ارائه کرد.
در این مراسم برخی از علمای منطقه سخنانی پیرامون اهمیت علم، جایگاه دانش در اسلام و ضرورت خدمت به جامعه پس از فارغ‌التحصیلی ایراد کردند.

سخنرانی حضرت شیخ‌الاسلام در راسک
حضرت شیخ‌الاسلام به عنوان خطیب جمعه و سخنران ویژه مراسم دانش‌آموختگی سخنان خود را با تلاوت آیه «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه» آغاز نمودند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اگر به نعمت‌هایی که خداوند به ما ارزانی داشته نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اگر تمام عمر در سجده باشیم، و زبان در حال تعریف و حمد و ثنا باشد؛ حتی به هیچ یک از احتیاجات خویش توجه نکنیم، باز هم نمی‌توانیم شکر خدا را بجا آوریم. «بنده همان به که ز تقصیر خویش      عذر به درگاه خدای آورد،  ور نه سزاوار خداوندیش  کس نتواند که بجای آورد.» همانگونه که کلام الهی تاکید دارد، نعمت‌های الله تعالی قابل شمارش نیستند.
ایشان ادامه دادند: دین اسلام بزرگترین نعمتی است که الله تعالی به ما داده است. دین اسلام راهنمای بشر در هر عصر و زمانه‌ای است و به تمام نیازات بشر در این دین پاسخ داده شده است. این نعمت و افتخار بزرگی است که الله تعالی چنین دین و پیامبری را برای ما فرستاده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان ضمن پرداختن به برخی صفات برجسته رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم و عشق و محبت صحابه با ایشان اظهار داشتند: زمانی‌که نمایندگان قریش از صلح حدیبیه بازگشتند به مردم خود گفتند عزت، احترام و محبتی که در بارگاه محمد دیدیم در هیچ یک از دربار پادشاهان ایران و روم و مصر و حبشه ندیدیم. وقتی پیامبر در سفر وضو می‌گرفت، صحابه برای آب وضو پیامبر از همدیگر سبقت می‌گرفتند. همه در مقابل دستورات و فرامین خدا و رسول چنان فرمان‌بردار و مطیع بودند که مثل و مانندی نداشتند. در روایتی آمده است که روزی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم بعد از نماز فرمود: بنشینید؛ شخصی که در بین راه داشت به مسجد می‎آمد و صدای ایشان را شنید، همان‎جا در کوچه نشست. رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم پرسید: چرا آنجا نشسته‌ای؟ عرض کرد: وقتی دستور را شنیدم، فکر کردم اگر به راه رفتن خودم ادامه دهم، نافرمانی از دستور شما صورت گیرد. اگر تمام دنیا را بگردید هیچ عشق و اطاعتی مانند عشق و اطاعت صحابه رضی‌الله‌عنهم نسبت به پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم نخواهید یافت.
مولانا عبدالحمید افزودند: کسانی‌که شخصیت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم و یاران او را درک نمی‌کنند، مانند مسیحیان و یهودیانی که بر رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم اعتراض دارند، در واقع مشکل در خودشان است و هیچ کمبود و نقصی در ذات این بزرگواران وجود ندارد.
ایشان ضمن تاکید بر پیروی از سنت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم فرمودند: سنت نبوی بسیار فراگیر است و تمام زندگی پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم برای ما الگو است. ما باید در برخورد با دیگران و حتی تشریح آیات قرآن باید از ایشان پیروی کنیم و از سنت تخطی نکنیم. بعد از کتاب‌الله، بزرگ‌ترین ذخیره و گنجینه برای مسلمانان سنت آن‌حضرت صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم است. جانفشانی‌ها و زحمات آن‌حضرت صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم و هجرت ایشان برای ما الگو هستند. بنده وقتی مشرف به زیارت حرمین شریفین شدم، و در دربار رسالت حاضر شدم خواستم برای مشکلات خودم دعا کنم، ولی تمام زندگی پیامبر در ذهنم مجسم شد که هیچ لحظه‌ای در زندگی راحت و خوشی و آرام نداشتند و همواره در رنج و تلاش بودند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان ضمن بیان مضرات تکبر ابراز داشتند:‌ علم چه شرعی باشد و چه دنیوی غرور دارد؛ نباید به علم خود مغرور باشیم، تکبر کنیم و خود را از دیگران برتر بدانیم. زیرا همین تکبر باعث حسد و ایجاد کینه و بغض در دل‌ها می‌گردد.
ایشان وجود استکبار جهانی را باعث ناامنی دانستند و گفتند: مستکبران جهانی هر جا قدم بگذارند ناامنی در آن منطقه ایجاد می‌شود. پاکستان یکی از کشورهای امن بود، اما حضور امریکا در این کشور موجب ناامنی شده است. از روزی که امریکا وارد عراق شد این کشور روز آرامی به خود ندیده است.

دیروز وقتی که صلح پیش آمد هم ما و هم طرفین احساس عزت و سربلندی کردیم.
ایشان در ادامه بر ضرورت پرهیز از اختلاف و تفرقه تاکید کردند و گفتند: تفرقه تاوان سنگینی دارد و پیامدهای آن بسیار خطرناک است. پس وحدت و انسجام خود را حفظ کنید. به فکر ساختن و آبادانی دنیا و آخرت باشید؛ ترک کامل دنیا خواسته دین نیست. شیعه و سنی باید وحدت خود را حفظ کنند؛ اختلاف و دودستگی خواسته افراطی‌ها است. اما ما هم‌وطن هستیم و باید در کنار هم زندگی کنیم. هر نقطه کشور متعلق به همه هم‌وطنان است.
ایشان ادامه دادند: امیدوارم دولت روحانی به وعده‌هایی که در خصوص رفع تبعیض و دیگر موارد داده است عمل نماید. من اهل تملق نیستیم و خدا مرا از تملق و فریب دادن شما نجات دهد؛ اما امید دارم تحول مثبتی صورت بگیرد. خوشبختانه فرماندارشما و نماینده شما در مجلس از بهترین افراد هستند، که نماینده را خود شما انتخاب کردید و فرماندار با تدبیر دولت انتخاب شده است. در حق اینها دعای خیر کنید. دولت در فکر رفاه و آسایش شماست؛ این دولت واقعا تفاوتی بین مردم قائل نیست. دولتی که به فکر گروه و جناح خود باشد، چه سنی و چه شیعه، دولت مفیدی نیست. دولت‌ها باید نگاه ملی داشته باشند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تاکید بر حفظ امنیت خاطرنشان کردند: امنیت را حفظ کنید که هم به نفع شما است و هم به نفع دولت. کشته شدن دو کارمند در منطقه مشکلات زیادی به‌وجود آورده است. راه ما راه تعامل و قانون است؛ ما زیاده‌خواه نیستیم و فقط حق قانونی مردم خود را می خواهیم. بنابراین نباید امنیت به خطر بیفتد و کارمندانی که به مناطق ما می‌آیند نباید احساس ناامنی کنند. امنیت بسیار حیاتی و مهم است و بعضی از راه ناامنی نان می‌خورند و وجود امنیت به ضرر آنهاست، زیرا اگر امنیت برقرار باشد حرفی برای گفتن ندارند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به بازداشت مولانا فتحی‌محمد نقشبندی و تلاش‌های صورت گرفته برای آزادی وی مردم راسک را امیدواری داد مسئله مولانا نقشبندی در حال پیگیری است و به زودی این پرونده با حُسن نیت مسئولین حل می‌شود و إن شاءالله مولانا نقشبندی به خانه باز خواهند گشت.
حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و همراهان ایشان پس از ادای نماز جمعه به طرف زاهدان حرکت نمودند. ایشان در راه بازگشت در مراسم تشیع جنازه همسر مولانا اربابی امام جمعه منطقه “دامن” ایرانشهر شرکت کردند و در همین منطقه به عیادت مولانا نظرمحمد دیدگاه نیز تشریف بردند.

منبع: سنی‏‎آنلاین

چاپ

2047 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 1 خرداد, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©