شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در جلسه اختتامیه درس ترجمه قرآن مجید ویژه دانشجویان، از انسان‌های متقی و پرهیزگار به عنوان افرادی یاد کردند که بیشترین استفاده را از قرآن مجید برده و فهم و درک آیات قرآن نصیب آنان می‌شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان در این جلسه، که بعد از نماز مغرب سه‌شنبه (23 اردیبهشت 1392) در مسجد امام جعفر صادق زاهدان برگزار شد، ضمن تلاوت آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره و تشکر از مفتی محمدقاسم و دانشجویان عزیز به‌خاطر برگزاری کلاس درس قرآن، طی سخنانی اظهار داشتند: سوره فاتحه به منزله متن و بقیه قرآن مجید به منزله شرح این متن هستند. در سوره فاتحه، ‌مسلمانان از الله تعالی مهمترین خواسته‌ی هر انسان،‌ که همان هدایت است، را مسئلت می‌نمایند. هدایت در مسیر مستقیم از هر نعمتی بالاتر و مهم‌تر است. بسیاری شاید در امور دنیایی در مسیر مستقیم قرار داشته باشند، اما در امور دینی هدایت ندارند. در سوره فاتحه انسان از خداوند متعال هدایت بر راه راست را درخواست می‌کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: پاسخ درخواست هدایتی که در سوره فاتحه موجود است، در سوره بقره آمده است؛ «الم» اینها حروف مقطعات هستند و هیچ کس به صورت قطعی معنای‌شان را نمی‌داند، اما کارشناسان علوم قرآنی می‌گویند که «الم» اشاره به سند قرآن دارند، یعنی «الف» اشاره به الله تعالی، «لام» اشاره به حضرت جبرئیل و «میم» اشاره به حضرت محمد- صلی الله علیه وسلم- دارد.
ایشان افزودند: همان‌طور که هیچ خواسته‌ای بالاتر از هدایت نیست و هیچ کتابی بالاتر از قرآن نیست، هیچ سندی بالاتر از سند قرآن نیست. بالاترین دین، دین اسلام است. همه ادیان در زمان خود حق بوده‌اند، اما دین اسلام برترین دین است که به همه مسائل بشر پرداخته و خلاصه همه ادیان سماوی است. سند قرآن بالاترین و معتبرترین سند است. خداوند متعال می‌فرماید: «ذلک الکتاب لاریب فیه» در حقانیت قرآن کوچکترین شکی وجود ندارد. همچنین در جایی دیگر می‌فرماید: «و إن کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله». لذا اگر کسی از شما سند حقانیت قرآن را خواست،‌خودِ قرآن را پیش کنید، اگر قبول نکردند ده سوره مانند سوره‌های قرآن بیاورند، اگرچه آنها نمی‌توانند حتی یک سوره و آیه مانند سوره و آیه‌های قرآن را بیاورند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه از “متقیان” به عنوان کسانی که می‌توانند از قرآن مجید استفاده نمایند، یاد کردند و اظهار داشتند: پرهیزگاران می‌توانند از قرآن استفاده کنند و هر اندازه پرهیزگاری داشته باشیم به همان اندازه می‌توانیم از قرآن استفاده کنیم. آنانی که قرآن را فهمیده و در مورد ظاهر و باطن قرآن مجید تحقیق و تفحص کرده‌اند، پرهیزگار و متقی بوده‌اند. کسی که هیچ تقوایی نداشته باشد نمی‌تواند هیچ استفاده‌ای از قرآن ببرد. متقین و پرهیزگاران را خودِ قرآن معرفی می‌کند و می‌فرماید: «الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون» 1ـ ایمان داشته باشند؛ 2ـ نمازگزار باشند؛ 3ـ در راه خدا انفاق کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: دو چیز در تقوا مهم است: 1ـ حق خدا؛ 2ـ ‌حق مردم. اولین حق خدا که در اینجا بدان اشاره شده، ‌توحید است و بعد از توحید،‌ نماز و سپس خرج کردن در راه خداست. خرج کردن در راه خدا یعنی کمک کردن به فقرا و مساکین، ‌ساختن مسجد و مدرسه و کمک به دانشجویی که در هزینه تحصیل خود مشکل دارد.
ایشان در ادامه تاکید کردند: حق مردم دومین اصل تقواست. امروز افرادی مدعی حقوق بشر هستند، اما حق خدا را قبول ندارند و بعضی از آنها خدا را انکار می‌کنند و فقط حق بشر را قبول دارند و در مورد حقوق بشر افراط یا تفریط می‌کنند. اما حق انسان در اسلام به صورت صحیح توضیح داده شده است. کسی که حق مردم را رعایت نمی‌کند،‌ نمی‌تواند انسان پرهیزگاری باشد. در حقوق‌الله مهم این است که هر چیزی که الله‌تعالی دستور داده است آن را انجام دهیم و چیزی را که ممنوع و حرام قرار داده از آن دوری کنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به بشارت‌های الهی در حق متقیان اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال به انسان‌های متقی و پرهیزگار بشارت بهشت می‌دهد و می‌فرماید: «إن للمتقین مفازا» و «إن المتقین فی جنات و عیون».
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در تشریح حقوق الناس، خطاب به دانشجویان فرمودند: توصیه بنده به شما این است که تقوا را رعایت کنید، ‌زیرا سعادت دنیا و آخرت در تقواست و معرفت خدا و آشنایی با قرآن از مسیر تقوا حاصل می‌شود. اگر قرآن مجید کاملا در زندگی ما بیاید، عزت و سربلندی و احترام دست حاصل می‌کنیم. بررسی عصر رسول‌الله و صحابه بیانگر این مطلب است که چون مسلمانان آن عصر و زمان مسلمان واقعی بودند، ‌لذا فاتح دنیا شدند. اگر مسلمانان به دین برگردند و حقوق انسان‌ها را رعایت کنند موفق خواهند شد و به عزت و سربلندی می‌رسند، ‌اما متاسفانه تضییع حقوق مردم در بین مسلمانان از هر جامعه دیگری بیشتر است.
مولانا عبدالحمید در پایان با آرزوی اینکه دستورات قرآن در جامعه و در بین زنان و مردان جامعه اسلامی پیاده شود، به دانشجویان توصیه نمودند که قرآن مجید را فراگرفته و تلاوت کنند و تفاسیر معتبر را مطالعه نموده و در آیات قرآن تدبر و تفکر نمایند.
جلسه اختتامیه درس ترجمه قرآن مجید ویژه دانشجویان در مسجد امام جعفر صادق، با دعای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پایان یافت.

گفتنی‌ست در این جلسه مفتی محمدقاسم قاسمی نیز در آخرین کلاس درس ترجمه قرآن، به بیان راه‌های ارتباط با قرآن مجید پرداخت. ایشان از “ایمان به قرآن”، “فهم و تدبر در آیات قرآن”، “عمل به قرآن”، “تبلیغ و نشر قرآن” و “تلاوت قرآن” به عنوان راه‌های پنجگانه ارتباط با قرآن مجید یاد کرد.

چاپ

1452 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 24 اردیبهشت, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©