شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد شدید از شیوع دروغ،‌ افتراء و تهمت در جامعه، خاطرنشان کردند: اسلام به شدت با تهمت، افتراء و دروغ مخالف است.

امام جمعه‌اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (5 اردیبشهت 1393) پس از تلاوت آیه «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ» [غافر: 19] اظهار داشتند: مسئله بسیار مهمی که اکثر جهانیان از آن غافل هستند این است که فکر می‌کنند الله تعالی جهان را آفریده و به حال خود رها کرده است، نه کنترلی بر انسان‌ها دارد و نه آنها تحت نظارت خداوند متعال هستند. در حالی که قرآن مجید می‌فرماید: «و ما ربک بغافل عما تعملون» الله تعالی همه ما را زیر نگاه خویش قرار داده است. خداوند متعال از ما به ما نزدیک‌تر است. تمام حرکات و افعال ما را می‌بیند و حتی افکار ما را می‌داند. بسیاری از انسان‌ها گمان می‌کنند که هر کاری انجام دهند بازخواست و مؤاخذه نمی‌شوند، اما الله تعالی می‌فرماید: ««فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ *وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» [زلزال:7-8]
ایشان تاکید کردند: منشأ تمام گناهان و معاصی آن است که انسان خود را از مؤاخذه و بازخواست الهی مصون می‌داند. گاهی اوقات شیطان با این مکر و حیله که خدا غفور و رحیم است، جرأت گناه و معصیت را در انسان‌ها به‌وجود می‌آورد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان‌شان “تهمت، دروغ و افترا” را از گناهان رایج در جامعه امروزی عنوان کردند و گفتند: متاسفانه در جامعه تهمت، افترا و دروغ رواج پیدا کرده است. مردم به همدیگر تهمت می‌زنند. جناح‌ها و احزاب سیاسی که با یکدیگر اختلاف دارند علیه یکدیگر تهمت و افترا می‌بندند. دروغ و غیبت، ‌که جزو بدترین گناهان هستند، در جامعه عام شده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان به موج “افترائات” و درج “مطالب خلاف واقع” در برخی رسانه‌ها اشاره کردند و خاطرنشان نمودند:‌ در رسانه‌ها، مطبوعات، ماهواره‌ها و فضاهای مجازی تهمت و افترا و بیان مطالب خلاف واقع به صورت بسیار گسترده رخ می‌دهد. بسیاری هستند که واقعیت‌ها را نادیده گرفته و آنها را انکار می‌کنند، یا اینکه علیه مخالفان خود تهمت و افترا می‌بندند. بسیاری از انسان‌ها دروغ می‌گویند و یا اینکه خیانت علیه بندگان خدا را در دل مخفی می‌کنند و گمان می‌کنند که الله تعالی آنها را نمی‌بیند. این دسته از افراد از خدا غافل‌اند و نمی‌دانند که خداوند متعال همه موجودات را در احاطه علمی خویش قرار داده و از تمامی خیانت‌ها آگاه و باخبر است. الله تعالی انسان‌های حسود، دروغ‌گو، توهین‌کننده و افتراءزننده را می‌بیند و در قیامت آنها را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه تاکید کردند: خداوند متعال می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا*يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا» [احزاب: 70-71] ای مؤمنین از الله بترسید و سخن راست بگویید. اسلام تعلیم داده است که انسان‌ گفتار و سخن درست و عادلانه بزند، ‌اگرچه آن سخن به ضررش باشد. تعلیم اسلام این است که انسان‌ها از به زبان آوردن سخنانی که موجب جنگ‌افروزی می‌شوند، اجتناب ورزند. قرآن کریم در ادامه می‌فرماید که سخن راست و عادلانه سبب اصلاح اعمال و همچنین آمرزش گناهان می‌شود.
مولانا عبدالحمید افزودند: تاکید و توصیه اسلام این است که مسلمان حتی حق ندارد علیه کفار و کسانی که خدا را قبول ندارند نیز دروغ گفته و افترا ببندد، بلکه سخن عادلانه و حقیقت را در حق دشمنان خود بر زبان بیاورند، زیرا خداوند در روز قیامت از تمامی اعضای بدن انسان، از جمله زبان، در مورد تمام اعمالی که انجام داده‌اند اعتراف می‌گیرد. همه انسان‌ها زیر نظر الله تعالی قرار دارند و تمام اقوال آنها توسط فرشتگان مأمور نوشته می‌شوند؛ «مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» [ق: 18] سیاستمدارن دنیا و همه انسان‌ها بدانند که در قبال تمام سخنانی که به زبان می‌آورند در روز قیامت سؤال می‌شوند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان نمودند: اسلام به شدت با تهمت، افترا و دروغ مخالف است. متاسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی اخلاق اسلامی رعایت نمی‌شود. باید توجه داشت که بهترین و بالاترین توسعه و پیشرفت، ‌ترقی در مسائل اخلاقی‌ است.

مردم باید فضای همدلی و همبستگی موجود را حفظ کنند
 مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حادثه ترور دو کارمند دولتی در شهرستان راسک گفتند: ترور یک معلم و یک کارمند اداره ثبت احوال در شهرستان راسک که ظاهرا توسط افرادی موتورسوار صورت گرفته و قاتلان نیز متواری شده‌اند، حادثه تلخ و تکان دهنده‌ای است و ما ضمن محکوم کردن این حوادث از مسئولین و مردم و معتمدان درخواست می‌کنیم که باید هوشیاری خود را در برابر این‌گونه مسایل بیشتر کنند و عوامل این قبیل جنایات را شناسایی کنند تا مشخص شود اینها چه کسانی هستند که در این شرایط که همگرایی و همبستگی مردم استان از هر زمان دیگری بیشتر است، دست به چنین اعمالی می‌زنند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: در شرایطی که ریاست جمهوری و هیأت دولت با سفر به استان شرایط توسعه و رشد منطقه را فراهم کرده و دولت توجه خاصی برای رفع مشکلات و محرومیت‌های سیستان و بلوچستان دارد، نباید دغدغه ناامنی در استان وجود داشته باشد.
مولانا عبدالحمید گفتند: استان سیستان و بلوچستان از ناامنی و فاصله‌هایی که در گذشته وجود داشته متضرر شده است. همدلی و همگرایی در استان ما از این حوادث آسیب دیده است. اکنون که همدلی و همبستگی میان شیعه و سنی و دولت و مردم بیشتر شده است ما باید این فضا را حفظ کنیم و امنیت جانی و امنیت فکری باید حفظ شود.
ایشان با اشاره به مفقود شدن و پیدا شدن جنازه یکی از طلاب اهل‌سنت دارالعلوم زاهدان گفتند: مسئولان امنیتی، انتظامی و قضایی در جای خود به وظیفه خود باید عمل کنند، اما مردم، علما و معتمدین نیز وظیفه دارند که حضور فعال‌تری در حفظ امنیت داشته باشند و نباید اجازه دهیم چنین حوادثی در استان به‌وجود بیایند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفتند: برخی عوامل نفوذی در داخل جامعه قصد دارند کدورت و دشمنی ایجاد کنند. به‌ویژه پس از سفر ریاست محترم جمهوری و دولت که وعده‌های خوبی برای توسعه استان و برقراری عدالت داده شد، متأسفانه عده‌ای هستند که از کاه، کوه می‌سازند و با بزرگنمایی برخی مسایل قصد دارند استان را ناامن جلوه دهند. در حالی‌که چنین مسایلی همیشه در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان به‌وجود می‌آید و حتی کسی از آن اطلاعی پیدا نمی‌کند، اما متاسفانه در استان ما به‌خاطر تضادها و وجود افرادی که از راه ناامنی و بزرگنمایی مسایل این‌چنینی نان می‌خورند این مسایل برجسته می‌شود و اگر یک گلوله در استان شلیک می‌شود آن را به اندازه انفجار یک بمب و پرتاب یک موشک جلوه می‌دهند و یک اتفاق کوچک را بزرگ می‌کنند. در چنین شرایطی باید بیشتر مراقب و هوشیار باشیم که ناامنی در استان به‌وجود نیاید.
مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان گفتند: انتظار ما از همه مردم استان سیستان و بلوچستان آن است که مسایل و اختلافات طایفه‌ای را کنار بگذارند. زیرا ریشه برخی از ناامنی‌ها در این مسایل است. قتل، جنایت بزرگ و سنگینی است و اگر کسی با دیگری اختلاف دارد از راه‌های شرعی و قانونی برای حل مساله خود اقدام کند. ما هر نوع قتلی را محکوم می‌کنیم و در مورد قتل‌های مشکوک از مسئولان درخواست داریم تا این موارد را پیگیری و روشن کنند تا عوامل آن مشخص شوند.
مولانا عبدالحمید گفتند: ما هم دشمن خارجی داریم و هم دشمن داخلی. لذا باید بیدار باشیم تا توطئه‌های همه این افراد و به‌ویژه استکبار جهانی را خنثی کنیم. و ما امیدواریم که در این راه موفق می‌شویم و این همدلی ایجاد شده در استان را حفظ کرده و استان را امن نگاه می‌داریم.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به افزایش حوادث رانندگی در استان گفتند که رعایت اصول و قوانین رانندگی بر همه ما واجب و تخطی از این اصول که موجب به خطر انداختن جان ما و دیگران می‌شود گناه و ناجایز است.
ایشان همچنین گفتند: گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که عده‌ای در لباس مأموران و یا پوشش لباس شخصی جلوی مردم و حتی زنان را گرفته و از آنان کارت شناسایی می‌خواهند و حتی در مواردی بدون دلیل شناسنامه افراد ایرانی‌الاصل را توقیف می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که افرادی وجود دارند که با سوءاستفاده از جایگاه خود می‌خواهند ناراحتی‌های خود را به این شکل بروز دهند. ما از مدیریت استان و مسئولین انتظامی می‌خواهم که با این افراد برخورد کرده و اجازه ندهند تا برای مردم دغدغه و نگرانی ایجاد شود.
مولانا عبدالحمید گفتند که دولت باید به مساله شناسنامه‌ها با عدالت و با مدیریت درست رسیدگی نماید تا برای مردم مزاحمت و نارضایتی ایجاد نشود.

چاپ

1515 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 8 اردیبهشت, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©