شیخ ‏الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل‏ سنت زاهدان، طی سخنانی در مراسم فارغ ‏التحصیلی طلاب حوزه علمیه مدینة‏العلوم خاش، تنها راه برون‏ رفت مسلمانان از انحطاط کنونی را بازگشت به قرآن و سیرت پیامبر دانستند.

ایشان سخنان خویش را با تلاوت آیه “إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُ‌وا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَ‌ةِ ۖ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ. نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ‌ رَّ‌حِيمٍ” آغاز نموده و افزودند: قرآن عظیم که آخرین پیام به انسانهاست و حاوی سخنان خداوند متعال و کلام پاک ایشان است، به واسطه جبرئیل امین و رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و سلم به ما رسیده است. قرآن کتابی است که اگر در زندگی ما به صورت کامل پیاده شود و زندگی ما از آن اثر گرفته باشد، الله تعالی چنان عزت و کرامتی را به ما خواهد داد که هیچ ملتی به آن عزت و شرف نرسیده باشد. هرگاه مسلمانان بر قرآن عامل بوده‏ اند و دستورات آن را سرلوحه زندگی خویش قرار داده‏ اند، به عزت و سربلندی رسیده‏ اند.
امام جمعه اهل ‏سنت زاهدان خاطرنشان کردند: برای ملتی که قرآن و سنت پیامبر را در اختیار دارد جای بسی تأسف است که درگیر جنگ‏های قومی و گرفتار شقاوت و بدبختی باشد و به ذلت و خواری برسد.
ایشان افزودند: مسلمان این صلاحیت و توانایی را دارند که پیشوا و رهبر دنیا باشند، اما متاسفانه این ملت خودش چنان گرفتار است که کفار به زعم خود برای حل مشکلات آنان برنامه‏ ریزی می‎کنند. علت اصلی این است که ما از قرآن سرپیچی کرده‏ایم و از دستورات الهی و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم فاصله گرفته‏ ایم و چنان دچار اختلاف و تفرقه شده‏ ایم که نمی‏ توانیم مشکلات خود را با گفتمان حل کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان، تنها راه نجات و برون‏ رفت از این انحطاط را بازگشت به قرآن و شیوه زندگی رسول الله صلی الله علیه و سلم دانستند و ضمن تفسیر آیه “إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا…”، به مردم درباره مسائل اجتماعی و عبادی توصیه فرمودند.
مولانا عبدالحمید ضمن تأکید بر رعایت حقوق همه انسان‏ها خاطرنشان کردند: کشتن انسان گرچه غیر مسلمان باشد نیز حرام است، مگر هنگام دفاع از دین و میهن. مال هیچ‏کس برای ما حلال نیست. گروگان‌گیری حرام و ناجایز است اگرچه جهت پس گرفتن قرضی باشد. کسانی که مرتکب این قبیل گناهان می‌شوند در راه خدا استقامت نکرده‌اند.

اقتصاد مقاومتی با به‌کارگیری توانمندی‌های موجود در کشور امکان‌پذیر است
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‏ سنت استان سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خویش در جمع مردم شهرستان خاش، با توجه به نامگذاری سال جدید به سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” توسط مقام معظم رهبری، گفتند: دولت تدبیر و امید آستین همت را بالا زده ‌است و بیش از حد معمول به اقتصاد توجه می‏کند. آن طور که بنده شنیده‏ ام بخش بزرگی از وقت جناب رئیس جمهور صرف مسائل مربوط به اقتصاد و سیاست خارجی می‏ شود. در کنار مشکلات عدیده، یکی از بزرگترین مشکلات کشور مشکل اقتصاد و معیشت است.
ایشان ضمن فراخواندن سرمایه‌گزاران، کشاورزان، دامداران و صنعت‌گران به کمک در حل معضلات اقتصادی، ابراز داشتند: همه ما باید در حد توان و امکانات خود برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی تلاش کنیم. سرمایه‌گزاران از فرصت به‌وجود آمده بهره ببرند و کارشناسان در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید برنامه‏ ریزی دقیق‏تر و وسیع‏تری بنمایند. اقتصاد مقاومتی بدون به‌کار گرفتن همه توانمندی‌های موجود در کشور امکان‌پذیر نیست. کشور ما دارای توانمندی‌های خوبی در عرصه‌های دامداری، کشاورزی، تولیدات صنعتی و سنتی است. استان ما و شهرستان خاش نیز دارای توانمندی‌های مطلوبی در این زمینه‌ها برخوردار است؛ توصیه بنده به کشاورزان، دامداران و صنعت‌گران آن است که به گسترش حرفه خود روی بیاورند و سرمایه‌داران هم کارخانجات تولیدی و کارگاه راه بیندازند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی دقیق برای مهار بحران اقتصادی خاطرنشان کردند: همه ارگان‌ها و ادارات، به‌ویژه نهادهایی که در زمینه اقتصادی مسئولیت دارند، برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری درست و دقیقی برای حل بحران اقتصادی انجام دهند. تدبیر می‌تواند کارساز باشد نه تصمیمات اتخاذشده از روی احساس! پس باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.
ایشان با توجه به اهمیت تقویت بخش فرهنگی و دانش در کشور ابراز داشتند: مسائل فرهنگی و علمی سرنوشت‌ساز و حیاتی هستند؛ برای تقویت بخش فرهنگ، علم و دانش باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. توسعه و پیشرفت هر ملتی بستگی به پیشرفت آن ملت در فرهنگ و دانش دارد.
مولانا عبدالحمید افزودند: همان‌طور که برای رفع مشکلات و تحریم‏ها، ضمن حفظ حق هسته‏ای ملت ایران، مذاکرات در جریان است و ما امیدواریم این مذاکرات به‌نتیجه برسند، اختلافات دیگر نیز باید از راه گفتمان و مذاکره حل شوند و با سعه صدر و گفتمان می‌توان به صلح و امنیت دست یافت. توجه به مشکلات داخلی و خارجی و تقویت مناسبات می‌تواند بر محبوبیت مردم و کشور ما در سطح جهان بیفزاید.
امام جمعه اهل ‏سنت در بخش دیگری از سخنان خویش، اظهار داشتند: دولت تدبیر و امید و شخص جناب دکتر روحانی قول داده‏ اند که با اجرای کامل قانون اساسی، از قانون‏گریزی و اعمال‏ سلیقه جلوگیری کنند؛ این امر بخش بزرگی از مشکلات را حل خواهد کرد. آزادی‏های قانونی برای همه تامین شده و نباید آزادی‏های مذهبی و دینی و نیز آزادی بیان و قلم محدود شوند. باید به مسئله مشارکت اقوام و مذاهب در تصمیم‌گیری‌ها و استخدام‌ها توجه بیشتری شود. این مسائل جزو وعده‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های جناب دکتر روحانی هستند. توجه به چنین مسائلی بر عزت و سربلندی ملت و دولت ایران در داخل و خارج کشور خواهد افزود.
ایشان ضمن تقدیر از تلاش استاندار سیستان وبلوچستان برای مشارکت اقوام مختلف در زمینه‌های مختلف، انتصاب دو معاون اهل‌سنت در استانداری و چند فرماندار، از جمله فرماندار خاش را قدم‌های مثبتی قلمداد کردند.

آنچه برای ما مهم است حفظ امنیت، اخوت و برادری است
مولانا عبدالحمید در پایان، با بیان اینکه “آنچه برای ما مهم است حفظ امنیت، اخوت و برادری است”، خاطرنشان کردند: باید در مقابل آنهایی که با این نوع سیاست مخالف‏ اند، ایستادگی شود. سیاست مشارکت اقوام و مذاهب مختلف و سیاست اجرای قانون اساسی و گفتمان حتی با مخالفان، بهترین سیاست بوده و در مسیر اعتدال است. نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید، زمانی به اهداف خود خواهند رسید که ملت ایران به حقوق قانونی کامل خود برسد.
ایشان با خطاب قرار دادن اقشار مختلف جامعه، افزودند: باید در منطقه به هر نوع ناامنی، گروگان‏گیری، راه‌زنی و سرقت پایان داده شود و در این امر ریش‏ سفیدان، علما، تحصیل‌کردگان و عموم مردم باید همکاری و در حد توان ایفای نقش کنند. ما باید برای عمران، توسعه و پیشرفت همه‌جانبه استان تلاش کنیم.

چاپ

1273 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 24 فروردین, 1393


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©