شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر رعایت اخلاق اسلامی در تمام مراحل زندگی و آمادگی برای آخرت، “داشتن قلب پاک و مملو از ایمان” را نجات‌دهنده انسان از عذاب اخروی عنوان کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه (9 اسفند 1392) پس از تلاوت آیه «يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ*إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» [شعراء: 88-89] شروع نمودند و فرمودند: این آیه در پایان سخنان توحیدی حضرت ابراهیم- علیه السلام- و دعا و نیایش وی آمده است. حضرت ابراهیم- علیه السلام- هم جهاد زبانی انجام دادند و حق و حقیقت را بیان کردند و هم جهاد عملی نمودند و بت‌ها را شکستند. حضرت ابراهیم- علیه السلام- در جامعه‌ای از خود شهامت نشان دادند و حق را بیان کردند و مردم را به طرف حق دعوت دادند که تمام افراد آن جامعه حتی خانواده ایشان با وی مخالف بودند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: حضرت ابراهیم- علیه السلام- دعا کردند که «وَاجْعَلْنِي مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ» بارالها! مرا وارد بهشت بگردان «وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ» برای پدر خود نیز طلب آمرزش و هدایت کرد، اما وقتی متوجه شد که خاتمه پدرش با کفر و شرک خواهد بود، ‌از او اعلام برائت نموده و از بارگاه الهی معذرت‌خواهی کرد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: خداوند متعال در ادامه دعای حضرت ابراهیم- علیه السلام- روز قیامت را چنین تعریف می‌کند: «یوم لا ینفع مال و لا بنون» روز قیامت روزی است که مال و اولاد در آن روز به انسان نفعی نمی‌رسانند. انسان‌ها در دنیا به خاطر فرزند دست به حرام و حلال می‌زنند، کلاهبرداری می‌کنند، مال مردم را می‌خورند و از مال خود در راه الله تعالی خرج نمی کنند. همین فرزندی که پدر در این دنیا آخرت خود را به خاطر او خراب می‌کند در روز قیامت هیچ نفعی به وی نمی‌رساند.
ایشان “قلب پاک و سالم” را تنها راه نجات در آخرت عنوان کردند و خاطرنشان کردند: در روز قیامت مال و فرزند به انسان نفع نمی‌رسانند مگر کسی که با قلبی سالم که از نفاق و شرک و ریا و تکبر و سایر گناهان خالی بوده و مملو از ایمان و صداقت باشد، در بارگاه الهی حاضر شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه سخنان خود ضمن توصیه همگان بر “رعایت اخلاق اسلامی” تاکید کردند: «تخلقوا بأخلاق الله» اخلاق خدا را برای خود اختیار کنید، بدزبان و بداخلاق نباشید، دل مردم را نشکنید، با روی باز با مردم برخورد کردن ثواب دارد. اخلاق خوب یعنی مفید بودن برای مردم. اگر در ادارات هستید کارهای مردم را انجام دهید و آنها را معطل نگذارید، طلب مردم را بپردازید و بر بدهکاران سخت نگیرید و آنها را فرصت دهید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان اظهار داشتند: متأسفانه ما از تعالیم اسلام و اخلاق اسلامی فاصله گرفته‌ایم و غیرمسلمانان از نظر اخلاق از ما سبقت گرفته‌اند. بخدا سوگند اگر ما بر قرآن و سنت عامل باشیم مورد رحمت خداوند قرار خواهیم گرفت و تمام دنیا برای ما احترام قائل خواهند بود.

 

 

 

چاپ

1539 بازدید

منتشر شده در تاریخ : 11 اسفند, 1392


تمامی حقوق طرح برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید محفوظ است. Copyright ©